Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sanlin | 2010-04-26 09:02 | |
![]() | Spanska/Tyska - högstadiet Hej! Undrar för min dotters skull om ni Betapetare har några tankar ang spanska/tyska att välja i högstadiet. Fördelar/nackdelar med de olika språken? Tacksam för alla synpunkter ang detta. :) | |
| wildman | 2010-04-26 09:10 | |
![]() | Fördel tyska = betydligt mer använt i det svenska näringslivet. Näst efter engelska torde det vara det mest använda utländska språket. För min del träffar jag ju på det betydligt oftare i mitt vanliga liv också. Jag ahr läst både franska och tyska. Tyskan kan jag fortfarande rätt bra, medans franskan är helt borta eftersom jag aldrig får en chans att underhålla den. Torde finnas samma risk med spanska. Fördel spanska. Spanska, franska och italienska är ju alla i samma språkstam. Så har man någon anledning att kunna just dessa språk så är ju spanska bra. Spanskan är stor i latinovärlden, så gilalr man den delen av världen är det ju bra. Men för mig är tyskan definitivt mer användbar. | |
| sanlin | 2010-04-26 09:16 | |
![]() | Tack wildman. Har själv läst franska (helt i onödan dock....kommer inte ihåg mycket alls). :) Verkar som om spanskan dock "kommer" mer o mer men kanske tyskan är mest användbar just nu. Fler synpunkter någon? | |
| bobo flux | 2010-04-26 09:23 | |
![]() | Idag hade jag nog resonerat lite kring vilket språk som man utifrån sina egna förutsättningar eventuellt lättare skulle kunnat lära sig senare i livet. Läste både tyska och spanska i skolan, och jag upplevde tyskan som lättare att lära sig. Så jag skulle välja spanska som skolval. Wildman sammanfattade för övrigt det hela väldigt bra i inlägget ovan. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-26 09:24 | |
![]() | Spanska är ett världsspråk - det kan man knappast säga om tyskan. I affärslivet är möjligen tyskan än så länge lite mer användbar men det tror jag är övergående. Jag skulle ta spanska om jag fick välja i dag. | |
| sanlin | 2010-04-26 09:30 | |
![]() | Bobo: Om du tyckte tyskan var lättare att lära sig varför skulle du välja spanska som skolval då? Min dotter verkar ha lätt för att lära sig språk (iaf engelskan - den klarar hon jättebra). ElectricEye: tycker också att det verkar som att spanskan blir mer o mer användbar även om tyskan såklart är det också. Tack för era svar! :) | |
| bobo flux | 2010-04-26 09:35 | |
![]() | För att jag eventuellt kanske skulle få för mig att komplettera senare i livet med ett språk till, och då hade det varit lättare att lära sig tyska än spanska. Men det är min egna vansinniga slutsats som råder. I förhållande till gymnasiala val har jag nått åldern där jag är senil i i jämförelse. | |
| Little 15 - Ej medlem längre | 2010-04-26 09:40 | |
![]() | Jag har läst både tyska och spanska. Båda språken är lätta att lära sig. Dock vet jag att många tyckte att grammatiken i tyskan var svår och jobbig. Jag skulle välja spanska om jag tvingades välja mellan språken idag. Men det är ju till stor del för att jag vet att jag inte kommer att behöva tyskan - varken privat eller i mitt yrkesliv. | |
| sanlin | 2010-04-26 09:44 | |
![]() | Bobo: Tror inte du är senil alls. :) Tack Little 15 :) Låter bra att de är ganska lätta att lära sig (har också hört det med grammatiken i tyskan dock). Spanska grammatiken är lättare då kanske? Min dotter själv är nog mest inne på att välja spanska men vill gärna höra era åsikter. | |
| wildman | 2010-04-26 10:16 | |
![]() | Sanlin, motvation är nog en viktigare faktor än dom faktorer vi räknar upp, så vill hon läsa spanska så är det nog ett bra val. Inget av språken är ju små eller dåliga. Skulle man läsa ett språk för affärslivet idag skulle man nog försöka läsa kinesiska..... | |
| sanlin | 2010-04-26 10:17 | |
![]() | Ha,ha wildman. Kinesiska fanns inte som tillval dock.... ;-) | |
| Hirosha | 2010-04-26 10:26 | |
![]() | Spanskans grammatik är relativt enkel. I och med det blev jag peppad att lära mig mer och mer, och det är ju inte fy skam :) | |
| sanlin | 2010-04-26 10:28 | |
![]() | Tackar Hirosha :) | |
| kajix | 2010-04-26 11:38 | |
![]() | jag har varken läst spanska eller tyska... men om dottern ska bli tekniker/ingenjör kanske tyska är bättre? om nu inte kinesiska finns! :) | |
| Megaherz | 2010-04-26 11:52 | |
![]() | Spanskans grammatik är enkel i början men blir med tiden svårare och svårare med tiden och mer olik svenskan. Hade lätt för att lära spanska eftersom jag redan lärt mig franska och latin. Tysk grammatik är konstig i början, mycket nytt och konstigt sätt att tänka, men ju mer man lär sig och ju mer avancerat språket blir desto mer liknar det svenska. Tyska lär man sig som svensk snabbt eftersom det är så likt. Egentligen ska hon välja det hon VILL lära sig, och det som hon tror blir roligast. *älskar språk* | |
| blue_moon | 2010-04-26 11:56 | |
![]() | Om jag hade kunnat välja idag så hade jag läst spanska i stället för tyska i gymnasiet. Nu sitter jag och tragglar med spanskan på egen hand (Berlitz-språkkurs). I Tyskland talar de flesta (yngre personer) engelska, men inte i Spanien. Hamnar man på sjukhus står man sig slätt utan tolk. | |
| Megaherz | 2010-04-26 12:02 | |
![]() | "I Tyskland talar de flesta (yngre personer) engelska" Stämmer inte riktigt.. De flesta kan ingen eller väldigt dålig engelska, medan de som har lärt sig (nästan enbart folk som studerar, vilket är en LITEN del av ungdomarna) kan det skitbra. | |
| wildman | 2010-04-26 12:10 | |
![]() | Håller med Megaherz, särskilt i de delar som tidigare var östtyskland. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-04-26 12:14 | |
![]() | Tyskan är väl bara lite användbart i södra och västra Sverige. Är ju mer i kontakt med Tyskland. Sen är spanska roligare än tyska. | |
| wildman | 2010-04-26 12:16 | |
![]() | Linders. Tyskland är en av våra absolut största handelspartners, så det gäller nog hela Sverige. Vilket som är roligast är nog beroende på ens egna preferenser. Beror ju på vad man vill med sitt liv, och det tänker jag låta var och en avgöra .-) | |