Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 611 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 1stclassriot | 2010-04-27 19:22 | |
![]() | Fråga till er händiga där ute! Jag funderar starkt på att göra om i mitt vardagsrum, då färgen flagnat och jag tröttnat på grått. För över ett år sen bestämde jag mig för att måla väggarna grå för att matcha min fondtapet. Jag valde dock inte att ta ner de gamla tapeterna på övriga väggar utan målade över, vilket inte var så smart... De gamla tapeterna sattes upp efter att flera underlager tapeter rivits ner och väggen slipats. Så nu undrar jag, om jag river ner dessa målade tapeter, måste jag slipa väggarna igen då? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-27 19:27 | |
![]() | antagligen | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-04-27 19:29 | |
![]() | Absolut!! | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-27 19:31 | |
![]() | måla över bara, det blir bra. | |
| remvanrijn | 2010-04-27 19:34 | |
![]() | slipa, spackla, slipa kommer du inte ifrån. Visserligen kan du köpa "underlagstapet" som jämnar ut ojämnheter, men då blir det extrakostnader för tapet och lim, samt att du till slut har tapetserat rummet 2 ggr. | |
| LisaLong | 2010-04-27 19:47 | |
![]() | skulle precis skriva det remvanrijn skrev:) | |
| göllebölle | 2010-04-27 19:54 | |
![]() | Jag köpte underlagstapet, en sk genväg, på Rusta för att slippa bredspackling av underlaget. Funkade finfint. Betalar hellre lite extra för att slippa det otrooooligt tråkiga jobbet, men det är ju en fråga man måste ta ställning till. Kan iaf rekommendera om du vill testa. Blev kanonresultat i de rum jag fixat till! | |
| dragabol | 2010-04-27 20:08 | |
![]() | ja . usch .. urtråkigt men nödvändigt | |
| Lillstölla | 2010-04-27 20:24 | |
![]() | Har ingen erfarenhet av underlagstapet, men slipa och spackla är nog ändå så jag skulle göra. | |
| Lilla Busan | 2010-04-27 20:29 | |
![]() | Jag är händig av mig men anser att underlagstapeterna är kassa.. Syns ju igenom iallafall oavsett man gjort som man skall eller ej .. | |
| Stenknäck | 2010-04-27 20:48 | |
![]() | Du ska spackla först och sen slipa. Det krävs en del spackel kan jag tala om. | |
| ViktorWig | 2010-04-27 20:49 | |
![]() | Slipa Spackla slipa, ASTRÅKIGT och svårt skulle jag påstå. Jag har alltid haft svårt att få det bra. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:00 | |
![]() | måla bara över, är det svårt eller? Ska kungen bo där eller? | |
| apbur | 2010-04-27 21:03 | |
![]() | Varför måste du riva ner tapeten? Sitter den dåligt? Jag har aldrig hört att färg flagnar från en papperstapet. | |
| Bim1964 | 2010-04-27 21:13 | |
![]() | Underlagstapet eller "recoverytapet" är toppen bra lite meck att få till det, för dom är bredare och ngt styvare än en vanlig tapet. Men det blir super bra när det väl sitter uppe. Visserligen dyrt men sedan kan man måla eller tapetsera om man hellre vill det. Så slipper man spackla å slipa. Ett extra plus är ju att man slipper allt slipdamm. Nu har jag bara gipsväggar där jag bor men det fungerar lika bra på betongväggar med. Var hos svärmor och satte upp recoverytapet i hennes kök. Blev gör bra och svärmor är så nöjd så. | |
| jonaker | 2010-04-27 21:38 | |
![]() | Man river det som är löst, spacklar där det behövs. När spacklet är torrt slipar man med giraffen (en slipmaskin kopplad till en dammsugare som suger upp allt damm) sen är det bara till att måla eller tapetsera. Recoverytapet är mest dyrt. | |
| 1stclassriot | 2010-04-29 00:07 | |
![]() | när tapeten målades över så släppte den och blev bubblig. nu är det avskavt under mitt databord och det är avskavt plus att de släppt i skarvarna här och var. inte snyggt alls! men jag fattar inte varför det måste slipas och spacklas igen om jag river ner alla tapeter? det är ju redan gjort under detta lager... men så kan jag ju inget om detta... | |
| Tess 08 | 2010-04-29 00:15 | |
![]() | Flertalet tapeter nuförtiden är spaltbara vilket innebär att när man ska ta ner dom så delar de sig så halva sitter kvar på väggen och andra halvan rivs loss. Är det sådana tapeter så är det inte alltid en massa jobb som ska göras (förutsatt att du gjort ett bra underarbete innan de tapeterna sattes upp). Ofta är det spackling i skarvar och sedan slipning, men har du en ojämn vägg är det rätt snyggt att jämna till den lite innan nya tapeter slängs upp :) Med en kloss och grovt sandpapper kan man slipa större ojämnheter och dammet ramlar ner på golvet. Men det mesta beror på hur det ser ut under och om du måste ta ner tapeterna. | |
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-04-29 01:23 | |
![]() | jag tycker att ska man göra något ska man göra det ordentligt så det blir snyggt! Så jag skulle rekommendera att spackla o fina till INNAN du sätter upp nya eller målar. | |
| mrperfect | 2010-04-29 11:10 | |
![]() | Jag är förmodligen lite konstig för jag gillar att bredspackla, kanske för at jag är ganska bra på det , resultatet brukar bli bra , men s åär jag ganska noggrann också. Kan det vara så at eftersom det brukar bli bra resultat så tycker jag om arbetet för jag vet att, efter det här blir det lätt att få det att se snyggt ut oavsett om det skall kalkas, målas eller sättas upp tapeter. jag tycker emellertid inte om att tapetsera. Varför kan jag inte analysera. | |