Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-05-04 08:54
Antal inlägg: 4429

Kriterier för religion?
Finns det några vedertagna kriterier i Sverige för att kalla något en religion? Vad är då dom? Vi har ju religionsfrihet, bör inte religion också kunna definieras då?

remvanrijn2010-05-04 09:25
Antal inlägg: 16500

bra fråga Tvålis, har haft samma funderingar,
vad är en religion och vad är en sekt?
hur länge skall de ha funnits?
hur många troende utövare skall man ha?

Jag har ibland funderat att starta en religion som endast tillåter ätandet av oxfilé, sjötunga, stekta kantareller och annat gott och sen kräva att skolan där mina barn går på serverar detta.
vidare är det obligatoriskt att på soliga dagar tillbe solen minst 3 timmar utomhus mellan kl 11 och 16.. fy den arbetsgivare som förvägrar mig detta eller inte ger mig jobbet..diskriminering pga religion..
Önskelistan kan ju göras mkt längre...

Ja vore intressant att höra vem som kommer med en bra definition..

wildcard2010-05-04 10:43
Antal inlägg: 1966

sv.wikipedia.org/wik...i/ Religion

En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som oändligt höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare efter kroppens död.

Symbolik, myter, riter och traditioner hör till religionens kännemärken. Ytterligare en kort definition är att "religion är varje specifik tro när det gäller det övernaturliga, något som vanligen omfattar ritualer, en etisk kod, en livsfilosofi och en världsbild."[1] Religioner kan ses som olika svar på frågor om livets mening och mål och om moraliska krav och plikter mot medmänniskorna.[2] Som synonymer till ordet religion förekommer bland annat gudstro, tro, trosuppfattning, människans förhållande till högre makt, gudsdyrkan, gudsförhållande, gudalära, troslära, lära, samt kyrka, trossamfund, trosbekännelse, konfession, kult, system av riter.

Sote2010-05-04 13:13
Antal inlägg: 3557

remvanrijn-Jag är med!!!Äntligen en religion som passar mig. Jobbar själv inom skolmåltiden och kan ju lugnt säga att jag varit med om de mest egendomliga krav från föräldrar av både religiosa ,idiologiska och typ matallergiskäl. Skulle vara kul att se hur min chef ställer sig till ovanstående matkrav när alla andra underliga saker ska tillgodoses.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-05-04 13:23
Antal inlägg: 1821

Min religion består av ett ändligt inflöde av pengar på mitt konto. Vv gå med i min kyrka: Zissou konto (Bank of Keyman Island) 4654654631-21387.

Tack på förhand.

_--Robban--_ - Ej medlem längre2010-05-04 19:01
Antal inlägg: 336

Är Steve scientolog? Den sektens skapare Ron L. Hubbard skrev i en bok 1949 så här: "Man skulle kanske skapa en religion, för det är ju där pengarna finns". Och han skapade ju sedermera en "religion", och pengar drog han in. Mycket, mycket pengar.

Chrull_42010-05-05 16:10
Antal inlägg: 107

avskafa all skit

regression2010-05-05 16:11
Antal inlägg: 1563

''avskafa all skit''

Ämnet är avgjort. Tråden stängs.

Pseudonymf2010-05-05 16:24
Antal inlägg: 8282

➤remvanrijn 2010-05-04 09:25:
   “bra fråga Tvålis, har haft samma funderingar,
    vad är en religion och vad är en sekt?
    hur länge skall de ha funnits?
    hur många troende utövare skall man ha?

Jag har ibland funderat att starta en religion som
    endast tillåter ätandet av oxfilé, sjötunga, stekta
    kantareller och annat gott och sen kräva att skolan
    där mina barn går på serverar detta.
    vidare är det obligatoriskt att på soliga dagar tillbe
    solen minst 3 timmar utomhus mellan kl 11 och 16.. fy
    den arbetsgivare som förvägrar mig detta eller inte
    ger mig jobbet..diskriminering pga religion..
    Önskelistan kan ju göras mycket längre...

Ja vore intressant att höra vem som kommer med en bra
    definition..”

Jag går med på en gång :D

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-05 16:25
Antal inlägg: 3604

Funderade över den här frågan i samband med burkatråden. Vad är det som hindrar att man startar en religion där man får maskera sig bäst man vill.

vickeliprix2010-05-06 00:19
Antal inlägg: 10

någon sa en gång till mig att man för att få klassas som ett trossamfund i Sverige måste ha minst 1500 medlemmar. om det stämmer eller inte har jag ingen aning om. =)

en religion, däremot, tror jag att man kan kalla vilken organisation som helst faktiskt. så länge man har något slags riktning, andlighet, regelverk och ritualer (ej att förväxlas med begreppet världsreligion, som ju är mer begränsat).

det är väl därför många blir upprörda av att scientologin går under beteckningen religion.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?