Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-20 22:21 | |
![]() | Halvfabrikat Enligt ordboken betyder halvfabrikat råvaror som bearbetats industriellt för att (när det gäller mat) underlätta matlagningen. Några exempel på halvfabrikat: mjöl, havregryn, ris. Det är inte alla förunnat att själv kunna mala sitt vete eller korn. De djupfrysta ärtorna och majs-kornen är halvfabrikat, men inte särskilt dåliga, tycker jag. Den rimmade skinkan och köttfärsen är halvfabrikat, liksom korvar, bacon och kaffe. Det är ju som alla förstår knappt möjligt att laga mat utan halvfabrikat om man inte har tillgång till en kvarn, slakteri, rökeri. DEt är ju faktiskt sant.....eller hur ? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-20 22:25 | |
![]() | Jag åt en omelett för att känna att jag skapade något eget. lite trist. | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-05-20 23:28 | |
![]() | Fast du värpte väl inte äggen själv, anneli ;-D | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-20 23:32 | |
![]() | Nä,så jävla ekologisk har jag inte hunnit bli. | |
| malman | 2010-05-21 00:41 | |
![]() | Det ända halvfabrikat som jag är emot är färdiga köttbullar pannkakor, soppor osv, men jag vet inte det kanske är helfabrikat?? | |
| skogstorparn | 2010-05-21 05:15 | |
![]() | "Det ända halvfabrikat som jag är emot är färdiga köttbullar pannkakor, soppor osv, men jag vet inte det kanske är helfabrikat??" snarare kvartsfabrikat då,tydligen.. | |
| Jan_Blank - Ej medlem längre | 2010-05-21 07:25 | |
![]() | WCstol:ja det är sant.. nu kan denna tråden stängas.. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-21 08:24 | |
![]() | Vad dumt.... Jag trodde halvfabrikat var sådant där du tillsatte typ mjölk och smör eller liknande för att få en färdig maträtt och att helfabrikat var färdiga rätter som typ bara värms...Ris, mjöl och liknande känns som råvaror... Får man lov att ifrågasätta källan till tolkningen av halvfabrikat? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-21 08:32 | |
![]() | Så.. Har mailat till Livsmedelsverket för svar :-) | |
| Mamik | 2010-05-21 08:45 | |
![]() | Håller med dig Tvålis, korv, köttbullar, havregryn och mjöl är inte halvfabrikat, de första är helfabrikat och de senare råvaror. Så har i alla fall jag fått lära mig, inom livsmedelsbranchen. Undantag är tex. att man preparerar kött till olika typer av biffar, färdiga att lägga i pannan, tex färdigpanerat. Det är halvfabrikat, man har gjort det förberedande jobbet bara tillagningen är kvar. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-21 11:48 | |
![]() | Svar från livsmedelsverket: "Uttrycken du nämner är inte definierade i lagstiftningen. Allmän livsmedelskunskap säger att en råvara är en obearbetad ingrediens till ett livsmedel, t ex mjöl för bakning av bröd, bär för kokning av sylt. Halvfabrikat kan sägas vara ett livsmedel som kunden förväntas tillreda på något sätt: t ex rå fläskkorv, som ju ska kokas innan den äts. Den råa fläskkorven innehåller en lång rad råvaror; kött, mjöl, kryddor m.m. Helfabrikat är i så fall ett livsmedel som är ätfärdigt för kunden: t ex påläggsskinka, glass m.m." | |
| bj-olle | 2010-05-21 12:38 | |
![]() | det mest fascinerande är hur intressant det här faktiskt är! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-21 14:43 | |
![]() | Eller hur! Detta är vad vi alla tror är vedertagna termer... Men det förefaller vara väldigt svävande :-) | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-22 00:05 | |
![]() | Ja jag gillar ju halvfabrikat faktistk!1 | |
| bj-olle | 2010-05-22 00:07 | |
![]() | ja, majas chicken nuggets med hela 33% kyckling ftw! en sekund för länge i ugnen och de smakar papper. jag gillar inte italienska dessertostar som är goda vad man än gör med dom, matlagning ska vara en sport! | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-22 00:10 | |
![]() | matlagning är det roligaste som finns. | |