Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 3 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 273 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2010-07-16 09:49 | |
![]() | Spela in sång Vilket program är det bästa programmet för att redigera låtar med? Finns det bra gratisprogram? Alltså när man själv spelar in sång bara i princip, jag skulle vilja kunna pilla lite med det och lägga lite effekter här och där, ta bort brus, fejda avslut osv - inget avancerat dock eftersom jag är en tekniknolla. | |
| p_warnberg | 2010-07-16 09:57 | |
![]() | Det finns ett problem med det du önskar. Nämligen att du söker "det bästa programmet" och samtidigt frågar efter gratisprogram. Det finns många gratisprogram som kan göra det du önskar. Men när det handlar om att lägga till effekter så börjar det bli lite mer avancerade program och det kommer att börja kosta. Jag har testat ett enkelt program som heter PolderBits och det kan spela in ljud från mikrofonen eller datorn. Det har också olika filter och man kan klippa i ljudfilen, tona ut m.m. Det kostar ett par hundra kronor har jag för mig och finns på www.polderbits.com/ För att mixa ihop olika spår och effekter finns Cubase förståss men även enklare program som Acid t.ex. Lycka till! | |
| le-lou | 2010-07-16 10:00 | |
![]() | Hej p , nej nej det var mest en undran om det finns bra gratisprogram eller om man måste köpa ett för att få ett "bra" :) Cubase har jag testat, men det kändes ungefär lika avancerat för mig som att jag skulle sätta mig vid spakarna i en kärnkraftverk. Ska kika upp PolderBits, tack för tipset! | |
| Satyra | 2010-07-16 10:06 | |
![]() | Audacity är ett program jag själv använt och det är gratis. pcforalla.idg.se/2.4...6/ 1.123320 Har även brukat dessa tillägg som också finns att ladda ned gratis. LADSPA_plugins-win-0.4.15 Lame_v3.98.2 Den ena är en effekt-plugin-fil och den andra är till för att man ska kunna konvertera filformatet audacity använder till Mp3-format istället. | |
| Satyra | 2010-07-16 10:08 | |
![]() | Hehe, mm - jag har också Cubase hemma men känner likadant, fattar NADA och blir bara irriterad på skiten och orkar då inte ens försöka sätta mig in i det hela. ;-) | |
| le-lou | 2010-07-16 10:28 | |
![]() | wiih, tack Satyra. Faktum är att Audacity kör jag ibland, är väl ingen superfena på det heller men jag fick nys om nåt annat (som jag ej minns namnet på) som skulle vara bättre och enklare - hoppades på att det namnet skulle dyka upp i den här tråden. Ska genast ta hem den plugin du länkade till, konverting har jag redan :) | |
| Satyra | 2010-07-16 10:32 | |
![]() | Om/när du får nys om det andra så säg gärna till så kanske jag också kan testa det. ;-) | |
| le-lou | 2010-07-16 10:35 | |
![]() | absolut, kan hoppas på att nån musiker läser tråden och tipsar oss vidare ! | |
| Brawler - Ej medlem längre | 2010-07-16 11:16 | |
![]() | Hejsan, detta är mitt gebit så länge vi håller det på en relativt amatörmässig nivå. Saken är att - nej nu kommer jag bli tråkig - det finns ingen superknapp som man trycker på så allt blir bra. Låt oss skala upp det hela, hur vill du spela in sången, via ett headset rakt in i laptopens stereoingång? Vill du lägga ned lite pengar på ett relativt bra ljudkort, lite pengar på en mikrofon, kanske med fantommatning samt en mixer mellan? Gissar på det första. Du ska få några tips, de går att få tag i på nätet men inte den lagliga vägen. Hade jag varit du hade jag skaffat wavelab, det är ett sinnessjukt bra program, täcker allas behov skulle jag tro. Programmet i sig är lätt att förstå även som absolut nybörjare (en röd rec-knapp skvallrar lite om vad den är till för). Angående effekter så är djungeln abnorm men det finns några sköna pluggar (effekter) i wavelab från start. Bland annat en EQ som är kompetent nog. EQ?? Japp en eq är det som täcker hela ljudregistret, från mest basiska ton till toner som hundar får anstränga sig att höra. Jag kommer snöa på som fan märker jag. Ställ enkla frågor så får du enkla svar istället. Det GÅR att trolla fram bra ljud med relativt ruttna föruttsättningar, men då krävs det en del "know how" | |
| le-lou | 2010-07-16 11:30 | |
![]() | haha, tack tack Brawler, kan du inte komma hem till mig och hjälpa mig så bjuder jag på kaffe istället ? Har inte mycket know how men skam den som ger sig :). Lyckades få till en skaplig inspelning enligt mina mått mätta, och nu har hungern i mig börjat, vill veta mer och vill kunna mer. Jag ska kika på programmet, är wavelab bara användarvänligt nog så låter det mycket ntressant. | |
| Brawler - Ej medlem längre | 2010-07-16 11:47 | |
![]() | Du verkar vara användarvänlig. | |
| Venatici | 2010-07-16 11:57 | |
![]() | Logic är det program mina musikskapande vänner använder. Inte gratis dock, men får man blodad tand kanske det kan vara något i framtiden. | |
| Brawler - Ej medlem längre | 2010-07-16 12:29 | |
![]() | haha.. | |