Spelrum
Giraffen46
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 313

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pion ekrot2010-07-17 15:04
Antal inlägg: 3340

Konsumtionsfritt år
Jag funderar på att ha ett konsumtionsfritt år. Helt enkelt (hur enkelt det nu egentligen är) strunta i att köpa sånt jag inte behöver. Är det någon som har erfarenheter av det, genom medvetet val eller som något tvunget?

Miss_jk2010-07-17 15:06
Antal inlägg: 8941

Har för mig att någon startat en tråd om det tidigare men hittar den inte. Sök lite så kanske du hittar den så kan du säkert få lite feedback.

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-17 15:09
Antal inlägg: 4429

Mina första år i livet var mycket åt det hållet... :-) Sen var det när jag gick hemma med min första dotter så att vi inte hade råd med mer än just mat ungefär....

pion ekrot2010-07-17 15:09

Tack för tipset. Det här var det enda jag hittade just nu: www.betapet.se/forum...=- 0#999189 Men det var inte riktigt samma sak.

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-07-17 15:12
Antal inlägg: 163

Jag har mer eller mindre blivit tvingad till det genom några år på existensminimum. Bland det bästa som hänt mig för min personliga utveckling, tror jag.

pion ekrot2010-07-17 15:14

Om man inte är tvingad då, har ni några karaktärsstärkande råd?

Miss_jk2010-07-17 15:14
Antal inlägg: 8941

Det var den enda jag hittade också men jag har för mig att det ska finnas en om att just stoppa sin konsumtion "helt". Jaja, den personen kanske hittar till denna tråd också. :)

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-17 15:25
Antal inlägg: 753

Hej Pion,

jag håller på att utveckla en portal, förening och forum för detta här: www.antikonsumism.se .. och ja det fanns en tråd om det förut men nu är den 'borta'? :D

Har tänkt att det skall ägnas till att bland annat hitta andra belöningsystem än att köpa sig lycklig. Likaså utveckla kritiskt tänkande under inhandlingsprocessen då vi alltid kommer behöva något.

Gautama2010-07-17 15:37
Antal inlägg: 6854

Woow Pion, en sund och mycket bra idé tycker jag:-)
Men som sagt är den svår att genomföra, det gäller ju att tänka efter vid precis varenda köp man gör. Men lyckas man så tror jag man känner sig nöjd och har lärt sig en massa på vägen.

Jag har levt så ofriviliigt i ca tre år efter min skilsmässa. Det var hårt ibland, i synnerhet när det gick ut över barnen. Jag klarade mej bra även om jag tyckte att livet var mer oro och komplicerat. Men då var det iofs så illa att jag inte visste om jag skulle ha mat för dagen ett tag.

Nu har det äntligen vänt för mej så nu tänker jag ha ett konsumtionsår istället på allt det som släpat efter i flera år:-)
Lycka till Pion och berätta gärna hur det går.

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-17 15:57

Här kommer lite fakta:

- Vi svenskar slänger ca ett halvt ton hushållsavfall per person och år. Vi har också blivit väldigt duktiga på att återvinna sedan 90-talet.

- I USA har man fördubblat sitt hushållsavfall sedan 70-talet

- Enligt policy måste dom flesta livsmedelsbutiker slänga sånt som är ätbart när datumet gått ut. En kultur som kallas 'dumpsterdiving' har utvecklats.

Jag har blivit antikonsumistisk pg a den mycket avancerade psykologi som får oss att konsumera samt att jag tolkar att vår moderna krigsföring är bygger på vårat materiella överflöd.

Inte nog med att man kan byta saker med varandra, man kan köpa begagnat, man kan planera sina inköp. Storhandla, storkok och sånt är ju jättebra. Ju mindre energi och resurser man förbrukar ju mindre skräp och slös blir det.

Nått som jag går och funderar på är hur 'Shopping' har förblivit ett feministiskt varumärke. Det känns nästan som det har varit en del av 'kvinnans frigörelse' ... någon annan som känner så?

apbur2010-07-17 16:11
Antal inlägg: 9699

Vad är sånt man inte behöver? Tvättmedel? Smaksatt yoghurt?

Jag hade haft svårt att dra gränsen.

justforfun2010-07-17 16:23
Antal inlägg: 406

Låt dig gärna inspireras av den här boken:

"Ett helt år utan shopping? 365 dagar utan cafébesök och nya kläder? 52 veckor utan att handla böcker, tidningar och skivor? Kan du tänka dig det?

Det kunde Ann-Christin Gramming. Under ett helt år vägrade hon köpa annat än det mest livsnödvändiga. I den här boken berättar hon medryckande och inspirerande om sina upplevelser som "konsumtionsrebell".

"Köp inte den här boken!" är skriven i dagboksformat och berättar lättsamt om hur det är att inte konsumera. Här hittar du massor av konkreta och praktiska tips för din egen väg till en uthållig konsumtion.

Ann-Christin är född i mitten av 70-talet. Hon bor med man och två barn i en lägenhet i Göteborg. På fritiden dricker hon gärna te och läser böcker. Hennes blogg har blivit mycket uppmärksammad och hon har varit en flitig gäst i TV-soffor, tidningsartiklar och radioprogram."

www.adlibris.com/se/...91 97710911

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-17 16:23

Visst är det svårt. En del använder tvättbara blöjjor t ex. Istället för toapapper finns det säkert alternativ.

Man kan ju t ex plocka sina egna bär och smaksätta med, både godare och nyttigare. När det kommer till tvättmedel så kan man köpa indiska tvättnötter: www.tvaleriet.se/sid...no tter.htm

Istället för eldriven tvättmaskin kan man ha en handvevad:
off-grid.se/tag/hand...at tmaskin/

Alla får ju dra sin gräns kan man ju tycka. En av mina bättre vänner köpte precis en båt för 600 000:- men det gör mig inte ett dugg. Tvärtom, jag slipper köpa, driva och kämpa för den. :)

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-17 16:25
Antal inlägg: 4429

Får man lov att fråga varför, eller är detta uppenbart för alla utom för mig?

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-17 16:25

Den här svenska sidan om 'En köpfri dag' kanske du redan har sett?

www.bnd.nu/index.php

justforfun2010-07-17 16:26
Antal inlägg: 406

Den här boken handlar också om att hushålla med resurserna:

www.adlibris.com/se/...91 53432010

diva12010-07-17 16:32
Antal inlägg: 20

na.se/bloggar/annalevin En kvinna som bloggar i NA och hade köpstopp i 1 års tid.

apbur2010-07-17 16:33
Antal inlägg: 9699

Ska man vara trovärdig bör man ju bränna alla pengar som blir över. Annars kallas det ju "spara".

pion ekrot2010-07-17 16:37

h3r: Jag har en väldigt personlig utgångspunkt i detta, ett eventuellt konsumtionsfritt år är för min del inte sprunget ur någon idealism. Är inte så säker på vad som är "rätt" och "fel" i det här. Ska kolla in din sida! Vad har du som förslag på andra belöningssystem? Håller inte med om att shopping skulle vara ett feministiskt varumärke.

Gautama: Härligt med ett konsumtionsår, jag har precis haft ett sådant nu... ;) Ska plugga till hösten och jag tänker att ett extremt sparsamt år vore guld. Tror du inte det blir enklare just för att man redan gjort ett val? Annars blir ju liksom alltid frågan OM man ska spendera pengar eller inte. Nu blir svaret ett konstant Nej...

apbur: Mmm precis, har tänkt på det. Antar att min gräns går vid hel, mätt, ren, ha tak över huvudet och kommunikationsmedel.

Det finns en tjej som skrivit en bok om sitt konsumtionsfria år, någon som vet vem jag menar?

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-17 16:39

Sparsamhet är väl vad som är trenden? När jag tittade på dygder så fanns den inte med där så kanske är det en ny dygd? Det är iaf en social trend för vissa..

en.wikipedia.org/wik.../F rugality

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?