Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade49
Mobilspel
Pågående20 847

Forumkategorier

Användare Inlägg  
smurvlan2006-06-09 16:00
Antal inlägg: 840

Gillar sitt land?
Jag svarade i en tråd att jag inte gillar sverige. Då började en kille här på betapet attt ni som gillar landet vill inte ha såna som mig här...

Alltså ja förstår inte riktigt men han frågade vad jag inte gillar med sverige... jag skrev att i stort sett det ända jag gillar är allemansrätten, för den är verkligen bra.

Men angående hur samhället ser ut och hur sverige diskuterar ställer jag mig vid sidan!

Men jag kom på att en sak till som är bra i sverige skulle kunna vara ÅSIKTSFRIHETEN som vi faktiskt har här i landet. Men det bevisas gång på gång att den funkar ju inte heller!!!!!

Nu senast när den här killen inte kunde stå ut med att jag inte gillar samma sak som han!
 
Pulser2006-06-09 16:02
Antal inlägg: 101

det är fritt fram att flytta till ett land man gillar mer, varför bo kvar ?
 
smurvlan2006-06-09 16:06
Antal inlägg: 840

Jo det hänger på lite andra saker förstår du, men inget jag kan nämna här.

Men visst är det väl så att jag får tycka som jag vill?
 
Fröken Jag2006-06-09 16:12
Antal inlägg: 145

Visst får man tycka som man vill... Men då måste man ju faktiskt också låta andra tycka som DOM vill.. Även om det innebär att man själv får en "idiotstämpel" på sig..
 
smurvlan2006-06-09 16:16
Antal inlägg: 840

absolut... alltså den här killen vi pratar om lät mig definitivt INTE att tycka som jag vill!!!

 
Tufflan2006-06-09 16:17
Antal inlägg: 1254

Men du, åsiktsfrihet handlar ju inte om att alla måste lyssna på vad man säger, eller tycka lika eller respektera ens åsikter. Det handlar bara om att man får uttrycka dem.
Det finns ställen på jorden där du kunde hamnat i fängelse resten av ditt liv eller i värsta fall blivit torterad och dödad för såna uttalanden. Så kör hårt, gnäll på Sverige om du vill det, men räkna med att det alltid finns dem som kommer tycka annorlunda. :) Och precis som du får tycka vad du vill så får alla andra också det, det är i det mötet intressanta diskussioner uppstår! Hatt så kul :)
 
Pulser2006-06-09 16:18
Antal inlägg: 101

klart du får tycka vad du vill men det kommer inte förändra något, det är plikttrogna göran som gör beslut.
 
Pastor Adam - Ej medlem längre2006-06-09 16:57
Antal inlägg: 50

Smurlvan är utan någon som helst konkurrens glädjespridaren nummer ett här på beta. jag vill ärligt talat ge dig en kram, man vet att man kommer få ett humoristisk inlägg innan man ens öppnat topicen.
 
smurvlan2006-06-09 22:20
Antal inlägg: 840

Tack Pastorn =) Klart att jag är positiv =))

Näe det handlar nog om att jag tycker att sverige inte går så bra nu, systemen håller inte osv.


Till några andra som har skrivit: Ni behöver inte tjata mer om att andra får reagera,,, klart som öl att jag fattar det!

Tjo flöjt alla negativa på betan *asg* och lite *fniss*
 
Nemesis_872006-06-09 22:56
Antal inlägg: 345

Systemen är inte direkt bra i nåra länder alls just nu va jag kommer på. Det finns hundratals länder som har det värre.

hmm.... vilka länder har det bättre just nu?
 
smurvlan2006-06-09 23:31
Antal inlägg: 840

Jag vet faktiskt inte. Har inte så stor koll, jag vet bara att ja inte riktigt diggar det ja lever i nu!
 
odin - Administratör2006-06-09 23:35
Antal inlägg: 7442

Om man inte kan komma med något att peka på varför Sverige är så dåligt kanske man borde fråga sig hur det kommer sig att man tycker det är så dåligt här? ;P

Vilket system håller inte? Man kan ju klaga, eller så kan man göra något åt det genom att t ex arbeta politiskt.
 
odin - Administratör2006-06-09 23:36
Antal inlägg: 7442

Dessutom bor du i Norrköping, en av Sveriges vackraste städer med få fel ...
 
smurvlan2006-06-09 23:42
Antal inlägg: 840

jag har ännu inte sett så mycekt av norrköping.

Men jag har berättat varför inte sverige känns så rätt för mig. Polisen ska vara en trygghet... det känner inte jag.
Kriminalvården fungerar inte heller som den ska med tanke på vad som händer där inne.
Vården i sverige är urusel, me tanke på alla som går och inte lyckas få hjälp!
Inte så jämställt, även om det verkar bli lite bättre med tiden.
Invandrarpolitiken gillar jag inte.

Det finns mycket... men jag kan inte förstå vad det är ni andra tycker är så bra, med såna här inlägg kanske man kunde passa på att berätta sånt som är bra för mig istället för att bara ställa er vid andra sidan väggen.

Berätta vad som är så bra då, kanske kan ni få mig att ändra mig *S*
 
odin - Administratör2006-06-10 00:02
Antal inlägg: 7442

På vilket sätt fungerar inte kriminalvården?

Varför tror du vården är usel? Det är bara det negativa som berättas i tidiningarna; in fact, vården idag är 100x bättre än vården för 30 år sen. Fler klarar sig, fler överlever. För fick man stanna kvar i en månad, idag behövs inte det. Det är klart att saker kan bli bättre, men så är det alltid.

Det är inte mer jämnställt i något annat land i världen. Så antingen ger man upp eller så försöker man förbättra det.



Vad är då bra?
* Sverige är extremt jämnställt om man jämför med övriga världen, dock ej bra, det kan bli MKT bättre.
* Man får vård och behöver inte ligga hemma och dö (som i en jäkla massa andra länder i världen).
* Vi har en väldigt bra administrativ apparat där myndigheterna sammarbetar på ett bra sätt vilket skapar väldigt lite bekymmer när man är i kontakt med dem (dock inte alltid of course, men om man jämför återigen...)
* Varje människa får mat för dagen och kan överleva även om man inte mår bra psykiskt.
* Vi har vacker natur, fina skogar och allemansrätt (även om fler länder har liknande system).
* Vi har gratis universitetsundervisning
* Klarar man att bo i en bostad, så får man en, vare sig man har råd eller inte, mao man behöver inte bo på gatan om man inte har psykiska problem (då borde man tyvärr bo på psykhem, men det är något negativt med Sverige, vi har rustat ned för mkt här...)

Orkar inte skriva något mer just nu, men det är iaf några...
 
JAgULareN2006-06-10 00:53
Antal inlägg: 359

Smurvlan får gärna tala om hur hon vill att det ska vara istället och kanske peka på ett land hon anser är bättre på alla de punkterna.
 
odin - Administratör2006-06-10 00:56
Antal inlägg: 7442

* Vi har förhållandevis låg arbetslöshet om man jämför med andra länder (t ex Tyskland 10%, dock ej USA och UK).
 
lelou - Ej medlem längre2006-06-10 02:18
Antal inlägg: 2025

Visst....det finns mycket i Sverige vi klagar på, däribland jag. Mina största klagomål gäller vården och rättsväsendet. Ibland på den svenska jantelagen :)

Däremot så har vi sjuhelsickes tur med en hel del annat, jag rankar Sverige i topp 3 när vi pratar social trygghet och ekonomiska och studie-förutsättningar för ALLA, inklusive våra "fattiga", om vi ska jämföra med hur det ser ut i resten av världen. Har själv bott utomlands och sett det som som inte finns men som finns här, och det gör att jag är väldigt tacksam över att jag bor här.
Vi klagar väldigt mycket på det mesta, men ibland behöver man få perspektiv på saker och ting, en bra sak att göra för att få det är att resa iväg ut i världen. Eller titta på tv/läsa om hur det ser ut i andra länder: Skaffa sig kunskap mao.
Självklart är inte ALLT bra med Sverige, hujedamej...men nog har våra medborgare det väldigt bra ordnat för sig om vi jämför lite grann.

Bra ex på det är det som odin skriver här uppe.
 
lelou - Ej medlem längre2006-06-10 02:19
Antal inlägg: 2025

tillägg: När jag pratar om vården, så menar jag att jag tycker att det satsas för lite pengar där helt enkelt. Liksom i skolor, vård och barn är det viktigaste vi har.
 
SheDeVille2006-06-10 02:21
Antal inlägg: 2243

Det finns mycket bra att säga om Sverige och en hel del har redan sagts och det behöver inte upprepas igen. Men några saker till som jag kom på:

Tänk vilken härligt blå färg himlen i Sverige kan ha en vacker sommardag - det ser man inte på alltför många ställen runt om i världen. Tänk vilken lyx vi har med rinnande vatten som går att dricka och som är otroligt gott också! Svenska jordgubbar - mums - liksom många grön- och rotsaker som har en fantastisk smakrikedom.

Sen kan man väl säga ett och annat om saker som kan förbättras. Om det ska bli bättre beror ju på dig och mig och alla andra som bor och verkar i landet. T ex skulle det inte finnas någon marknad för tjuvars stöldgods om inte vi vanliga, dödliga var villiga att köpa det. Skulle vi markera och säga ifrån när vi ser t ex att någon mobbas eller misshandlas eller liknande skulle vi säkerligen få mindre problem och större trygghet. Så lite mer civilkurage önskar jag. Om bara de som verkligen har rätt till socialbidrag, sjukpenning, bostadsbidrag, tillfällig föräldrapenning etc utnyttjade det skulle det bli bättre ersättningar och mer pengar till annat som är viktigt, t ex utbildning och vård. Om alla betalade den skatt de borde (tänker på svartjobb bl a) så kunde alla betala lite mindre i skatt. Etc etc.

Jag tror att många klagomål på Sverige beror på att många av oss växt upp i tron att stat o kommun är en väldig mjölkkossa som har outsinliga tillgångar och när ekonomin blir sämre och det ställs krav på oss – ja då börjar vi gnälla. Vi har ju varit vana att staten eller kommunen ”tar hand om oss”. Vi väljer själva vilket land vi vill ha. Så ligg inte på sofflocket i höst (jag är ingen politiker men intresserad av samhällsfrågor) utan ni som får - använd er rätt att rösta. Gör det! Men tänk också efter och genomskåda de budskap som vissa ytterlighetspartier ger. Det finns ju dom som försöker skylla allt på ”någon annan” – att ta den vägen är lätt OCH fegt, tycker jag.

Ett perfekt land får vi aldrig - för människan är inte perfekt. Ett perfekt land är en utopi.
Trots en del skavanker och förbättringsområden så tycker jag att Sverige i det stora hela är ett bra land som vi kan vara stolta över att få bo i. Jag älskar att ut och resa i världen, men det är alltid lika skönt att få komma hem.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?