Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 255

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2010-07-26 20:54
Antal inlägg: 335

Handla mat
Hur ser era matinköp ut?

Jag trodde att vi var ganska vanliga med att veckohandla och där imellan fylla på med sådant som kan behövas. Ibland gör jag större inhandlingar och fyller på förråden ordentligt.

Allt oftare stöter jag på folk som gör matinköp dag för dag på väg hem från jobbet...kanske det är det vanligaste idag?

Sedan har vi de som storhandlar en gång i månaden och lägger upp matsedel att följa dag för dag.

Hur gör du?

playboydiiva - Ej medlem längre2010-07-26 20:56
Antal inlägg: 560

Ibland storhandlar vi men vissa månader blir det att vi handlar dag för dag...tror dock det blir dyrare :(

IcaPika2010-07-26 20:56
Antal inlägg: 118

Vi storhandlar en gång i månaden men småhandlar frekvent bröd, mjölk och andra färskvaror.

Venatici2010-07-26 20:57
Antal inlägg: 1318

Jag spontanhandlar det jag känner för lite då och då. Lägger inte upp scheman etc. Jag gissar att det fungerar så för dem utan barn?

Thoron_ril2010-07-26 20:58
Antal inlägg: 305

hur jag gör beror lite på hur mitt jobb ser ut

när jag fick lön 1 gång i månaden så storhandlade jag det jag trodde jag skulle behöva under en månad utom frukt/grönsaker och sådana färskvaror bröd köpte jag i storpack och frös in i omgångar

nu när man får lön 1 gång i veckan så blir det veckohandel.

jag vet faktiskt inte vad jag föredrar. veckohandel är väl bra då man ofta har ett hum om vad man vill ha men jag hatar att handla. storhandla 1 gång i månaden och också sina för och nackdelar, som att man inte vet vad man är sugen på under månaden och hur mycket man ska köpa av vad. jag är absolut ingen person som klarar av matsedel utan jag lagar den maten jag vill ha den dagen.

Scarpetta - Ej medlem längre2010-07-26 21:00
Antal inlägg: 1154

Jag veckohandlar på måndagar & försöker att inte göra impulsköp utan lägger upp meny på det jag har hemma. Hyfsat enkelt, eftersom jag är ensamstående utan barn.

Ögonsten - Ej medlem längre2010-07-26 21:01
Antal inlägg: 281

Vi storhandlar max 2 ggr i månaden.
Sen småhandlar vi ibland när det behövs nåt te.x mjölk,grädde,cremef,o.s.v

Reispower2010-07-26 21:03
Antal inlägg: 384

Blir ofta att man handlar för dagen, det som man är sugen på. :-)
Men ibland så stor handlar vi också. ^_^

Guanyin - Ej medlem längre2010-07-26 21:05
Antal inlägg: 1120

Är totalt urkass på att storhandla och har alltid varit. Har otaliga gånger försökt göra upp matlistor och handla efter dem (främst då när barnen var små) men det höll typ två dagar, sen kajkade det ihop :/

Tur att Ica ligger på väg hem från jobbet.

Gautama2010-07-26 21:06
Antal inlägg: 6854

När jag hade mindre barn så var jag bättre på att storhandla en gång i månaden och sen göra veckomatsedel. Nu handlar jag oftast dag för dag, ibland för två dagar.
Dumt egentligen för jag lagar ju lika mycket mat idag egentligen. Med stora barn och respektive till dom.

Tess 082010-07-26 21:09
Antal inlägg: 18003

Jag tycker jag handlar jämt!
Håller med Guanyin i det hon skrivit.
Lägg där till ett halvt kylskåp som är extra smalt och att vi är 5 pers i hushållet så kan ni gissa hur ofta jag behöver handla kylvaror...
Dock handlar jag och fyller upp frys med köt, kyckling osv så det finns mycket hemma (åtminstone när det är nyhandlat)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-26 21:47
Antal inlägg: 547

Handlar nog i stort sett varje dag! Det tycks alltid saknas antingen smör, ost, fil eller bröd.. Det ringer alltid någon när jag jobbar "Kan du köpa med dig xxx hem, det är slut" och då kan det vara ett par dagar sen jag sist köpte det.
Bättre när det är skola, för då äter 2 av dem i skolan... :)

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-26 21:49
Antal inlägg: 547

Jo, jag storhandlar hundmat till 4 hundar och kattmat samt kattsand till 3 katter (just nu 8 st) .. Det köper jag månadsvis när jag fått lön :)

honeydevil81 - Ej medlem längre2010-07-26 21:51
Antal inlägg: 299

Jag storhandlar 1 gång i månaden och fyller frysen och skafferiet.. Sen blir det småhandling av färskvaror och sånt varannan, var tredje dag ungefär!

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-26 22:09
Antal inlägg: 4429

Jag gillar att storhandla varannan vecka och slumphandla varannan vecka. Ska vi få tjejerna på fredagen, så storhandlar vi på torsdagen innan. Men nu när vi ska vara familj alltid så att säga (när bebben kommer) så blir det nog veckohandling alltid. Skrivna menyer är superkul men ofta så trollas rätterna om :-)

M_Queen2010-07-27 14:30
Antal inlägg: 105

Jag har storhandlat idag. Har handlat hem mat för nästan en hel månad. Så skriver jag upp vart man har i frysen, så gör jag en veckomatlista.
Tycker det känns skönt att handla hem allt på en och samma gång så är det bara lite smått som man behöver köpa hem mitt i veckan. Som bröd,mjölk, lök och potatis. Sallad med om man känner för det .

Bim19642010-07-27 14:37
Antal inlägg: 1854

Storhandlar 1 gång i månaden. Åker till kötthallen och köper på mig kött. Köper inget färdigförpackat kött i affären längre.
Handlar sedan bara färskvaror som mjölk frukt och grönsaker.

Gör inga veckomatlistor utan bestämmer efter en titt i frysen vad det ska bli te midda.

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-07-27 15:23
Antal inlägg: 163

Jag tjänar absolut på att handla dag för dag, annars blir det bara gammalt och måste slängas. Sen så har jag också väldigt svårt för att ställa mig och laga nåt jag inte är direkt sugen på, och mataffären 150 meter bort så jag kan känna efter först och handla sen.

Lill-IT2010-07-27 15:28
Antal inlägg: 31605

Veckohandlar på helgen. Handlar extra på fredagar till fredagsmys.

Savi2010-07-27 18:52
Antal inlägg: 1176

Jag är en varannan vecka handlare,med inköpslista & matlista för 2 veckor i taget som vi följer från dag 1....man sparar en hel del pengar på att inte springa & småhandla hela tiden & man får lite mer planering i livet om man vet dag för dag vad man ska ha på matbordet när man kommer hem från jobbet.Finns inget värre än att efter 9 timmars jobb komma hem & börja diskutera vad man ska äta för mat & alla vill ha olika.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?