Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade17
Mobilspel
Pågående21 690

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2006-06-11 18:45
Antal inlägg: 7442

Spinn på min blomma
Har fått spinn på en stammad fikus från IKEA. Någon som vet hur jag får bort det?

 
nina73 - Ej medlem längre2006-06-11 18:50
Antal inlägg: 2694

Spinn (Växthusspinnkvalster)

Skadebild: Först får bladen ljusa prickar. Senare blir de lite grå och matta där växtcellernas innehåll sugits ut av spinnen. Vid svåra angrepp vissnar bladen. Man ser ofta en fin spinnvävnad mellan de angripna växtdelarna.

Biologi: Honorna är ca 0,5 mm. Hanarna är mindre. Honorna är oftast gulgröna med två mörka fläckar på ryggen. Den som har god syn kan se spinnkvalstren, framför allt på bladens undersidor och i spinnvävnaden. Spinn trivs i torr luft och varma bostäder. Värme gynnar spinnens förökningstakt.

Bekämpning: Förebygg spinn genom att undvika hård uttorkning och alltför höga temperaturer. Det är också utmärkt att duscha växterna ofta, i synnerhet de som är särskilt attraktiva för spinnen, t ex murgröna och prickblad. Duscha ofta, gärna varje vecka, och var noga med att duscha bladens undersidor med ganska högt tryck. Angrepp kan bekämpas med växtvårdsmedel, t ex insektssåpa, vanlig såpa (0,5 dl till 1 liter vatten), Aldecid, Florina K, Florina Insektsmedel. Biologisk bekämpning kan ske med två olika rovkvalster, Phytoseiulus persimilis och Amblyseius californicus, samt larven av gallmyggan Feltiella acarisuga.





Lycka till :-) !!
 
SheDeVille2006-06-11 18:52
Antal inlägg: 2243

Växtdoktorn säger:
"Förebygg spinn genom att undvika hård uttorkning och alltför höga temperaturer. Det är också utmärkt att duscha växterna ofta, i synnerhet de som är särskilt attraktiva för spinnen, t ex murgröna och prickblad. Duscha ofta, gärna varje vecka, och var noga med att duscha bladens undersidor med ganska högt tryck. Angrepp kan bekämpas med växtvårdsmedel, t ex insektssåpa, vanlig såpa (0,5 dl till 1 liter vatten), Aldecid, Florina K, Florina Insektsmedel.

Biologisk bekämpning kan ske med två olika rovkvalster, Phytoseiulus persimilis och Amblyseius californicus, samt larven av gallmyggan Feltiella acarisuga."

Jag brukar använda såpa (miljövänligare än kemiska alternativ i alla fall), blandar i sprayflaska och sprayar friskt. Skyddar jorden så att det inte kommer för mycket såpa i jorden, för DETvet jag inte om det är så bra.


 
SheDeVille2006-06-11 18:52
Antal inlägg: 2243

haha, nina o jag var på samma sida o hämtade info.
Räcker om du läser en gång kanske :-P
 
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?