Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade46
Mobilspel
Pågående20 847

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2006-06-11 18:59
Antal inlägg: 7442

Blommor på bild-tråden
Eftersom jag gillar blommor tänkte jag vi kunde visa våra här :). Gärna med bilder! Och kanske lite tips på vad som är fint att ha hemma, gärna lättsköta saker ;P

www.betapet.com/misc...%2 0008.jpg
Här är min nyinhandlade Pelagonia "Bonfire".

www.betapet.com/misc...%2 0011.jpg
Från vänster: Guldranka, några år gammal, extremt lättsköt :)

Den till höger heter riddaren i tornet, fin men svår att få till.. och den i mitten har jag helt glömt bort, flamingoblomma tror jag

www.betapet.com/misc...%2 0006.jpg
Längst upp till höger är en växt som jag inte vet vad den heter ;) Och så den i hyllan har jag heller ingen aning om ;P'

www.betapet.com/misc...%2 0009.jpg
Garderobsblomma till vänster, är många år gammal nu ;) och så väldigt lättskött ;P Äkta ungkarlsblomma! :) I mitten är en stammad fikus från IKEA som tyvärr drabbats av spinn och den till höger beskrev jag ovanför.

Har en orkidée och ett citrusträd också, men de står på vädringsbalkongen.

Nu får ni ge mig lite tips på coola blommor som ni har hemma ;P
 
odin - Administratör2006-06-11 19:01
Antal inlägg: 7442

Glömde!

www.betapet.com/misc...%2 0010.jpg

Tyvärr dålig bild, men den till vänster är en fredskalla och den till höger en "vandrande jude"...
 
nina73 - Ej medlem längre2006-06-11 19:02
Antal inlägg: 2694

aaaaaaaaaa va kul, en kille som gillar blommor :-) bra tråd förresten !
 
SheDeVille2006-06-11 19:08
Antal inlägg: 2243

Odin, Blomman du inte vet vad den heter är en Clorophytum med namnet Orange Marmelade. Har en sån jag också, i badrummet tillsammans med en fikus.
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-06-11 20:02
Antal inlägg: 2977

jag vill med lägga upp mina bilder på blommor i betapetkatalogen...
ge mig en inlogg
 
Emmef - Ej medlem längre2006-06-11 20:07
Antal inlägg: 525

Har ju en hiskeligt massa blommor, men inga kort på dem o vet knappt vad de heter..:) Men bland mina favvosar är hoyor, porslinsblommor, tåliga o lättskötta :)
 
tildus71 - Ej medlem längre2006-06-11 21:01
Antal inlägg: 1282

tips:
"hjärtan på trån" grön växt med hängande blad som ser ut som hjärtan:)

"fredslilja". har fördelen att resa sig igen när den får vatten om den hänger o slokar för mycket, dvs den visar när den håller på å dö av törs och lever vidare om man hjälper till med vatten.

och sån kaktus som brukar kallas julkaktus eller ått liknande beroende på årstid och som h ar urvackra blommor som kommer lite då och då.:)

+ alla dom som redan nämnts...;) älskar liksom blommor..

 
myran_64 - Ej medlem längre2006-06-11 21:01
Antal inlägg: 3157

men!! har SheDeVille en fikus i badrummet?? *Asg*..
Jag gillar alla gröna växter utan blommor och annat trams på.. Stora gröna blad och många ska det vara.. Har inget foto på mina blommor men det kommer nog snart..
 
odin - Administratör2006-06-11 21:08
Antal inlägg: 7442

huldra, tror du menar fredskalla, finns på en av mina bilder, eller menar du fredslilja?
 
odin - Administratör2006-06-11 21:08
Antal inlägg: 7442

Själv gillar jag växter med blommor på, gärna färggranna :)
 
Emmef - Ej medlem längre2006-06-11 21:18
Antal inlägg: 525

Har en blomma, inte så färggrann iofs men rätt rolig, fallskärmsblomma, kommer som skruvade fallskärmar på den, vita/brunröda :)
 
tildus71 - Ej medlem längre2006-06-11 21:19
Antal inlägg: 1282

ahh måste erkänna att jag såg inte den sista, hoppåa visst över den sorry..
- va välstädat du har föresten du kanske kunde komma o damma hos mig lite? eller är det bara tillfälligt?-

*blundar lite för dammtussarna*
 
jenns2006-06-11 21:24
Antal inlägg: 444

Jag har hittills bara lyckats hålla EN kaktus i liv, har lyckats döda en också :P
 
odin - Administratör2006-06-11 21:41
Antal inlägg: 7442

Har alltid välstädat ;P, kaktusar är svåra att döda...
 
Nemi2006-06-11 21:51
Antal inlägg: 5952

*skänker bort 8 sticklings-bebisar från paradisträd till odin*
Jag har pysslat om pojkens blommor alldeles för väl så de ara vill föröka sig... ujuj. måste plocka skott från en hel del andra med...
kan för övrigt tipsa om www.odla.nu odin
 
Dicea - Ej medlem längre2006-06-12 09:53
Antal inlägg: 882

Odin - själv har jag fastnat i det jag för tillfället kallar "pelargon-träsket" - skaffar mig så många jag bara kan/har plats för. Eftersom jag ännu inte sett dem blomma (köper sticklingar) så kan jag rekommendera bildgalleriet på www.pelargonsallskapet.co m. Jag har sorter som:
Red rambler
Scarlet rambler
French vanilla
Hanna
Magda
Mårbacka (ljusrosa)
Dresden pink
Väntar på:
Appelblossom Rosebud
Langelandsrosen
Vit rosenknopp
Skulle vilja ha: www.tradera.com/auct...d_ 29580603 Men nån måtta får det vara.....:S

 
Nemi2006-06-12 17:07
Antal inlägg: 5952

Vilken tur att ni tar had om perlargonerna åt mig, det är nämligen en blomma jag aldrig skulle vilja ha :) Vet ej varför, bara motvilja mot den. Kanske fobi. Donno. :) Tur att det finns så många finfina andra växter att ha hemma :)

Btw, någon som har ett tips på hur man får en köpt basilika-planta att överleva mer än två dagar? (Ni vet en såndär från typ ICA) Jag har tetat det mesta men de vill inte. Ungefär som att de är genetiskt inställda på att skrumpna och dö efter två dagar. Mammas finfina basilikor är tyvärr lite för långt bort för att hämta.
 
Dicea - Ej medlem längre2006-06-12 17:19
Antal inlägg: 882

Nemi - hade någon sagt åt mig för ett år sen att jag skulle bli så "biten" av pelargoner hade jag gapskrattat och sagt att en sån "tantblomma" ville jag inte ha. Men - man är ju inte sämre än man kan ändra sig och - oj, så många olika det finns!
Nåväl - din basilika som du köpt t ex på ICA... Tycker inte du ska lägga så mycket energi på den, eftersom det allt som oftast är mycket hårt drivna plantor som säljs. Vill du ha egna, mer härdiga plantor så sätt frön, alternativt leta upp en planta hos en blomsterhandlare - ju mindre (yngre?) desto bättre, skulle jag vilja drista mig att säga.
 
Nemi2006-06-12 17:31
Antal inlägg: 5952

Mm. Jag ska odla upp en söt liten örtträdgård i köksfönstret när jag övertalat kvasi-sambon att få ta över halva hans.
 
ordsnok - Ej medlem längre2006-06-12 17:49
Antal inlägg: 788

Nemi!
Tricket är att inte plantera om dom på en gång.. låt basilikan stå ett par dagar i köpekrukan, och när du väl ska plantera om den så ta inte bort så mycket av den gamla jorden.Sen måste den ha massa vatten och inte stå i direkt solsken... åtminstone är detta vad kocken på jobbet säger, och min som jag har hemma har överlevt.
Hoppas det funkar=)
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?