Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-17 18:15
Antal inlägg: 174

Bemanningsföretag, pest eller kolera?
Vad har du för erfarenhet av bemanningsföretag?
Själv har jag gått på ett par kraftiga nitar och ser hur min bransch luckras upp och förstörs av deras aggressiva framfart.

Jag anser att det krävs nya lagar som reglerar möjligheten att ta in arbetskraft via bemanningsföretag, men är osäker på vad som gäller och vad de olika partierna anser. Mer kunskap önskas!

ElectricEye - Ej medlem längre2010-08-17 18:18
Antal inlägg: 3604

Bemanningsföretagen har en plats att fylla. Vad menar du med "Själv har jag gått på ett par kraftiga nitar och ser hur min bransch luckras upp och förstörs av deras aggressiva framfart."?

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-17 18:19

Ja, bemanningsföretagens ursprung är att snabbt kunna hitta vikarier, men nu sägs fast bemanning upp för att sedan tas in som vikarier, till lägre löner. Det vet även du, men jag tror att du vill provocera lite nu.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-17 18:20

Angående mina nitar, en av dem:
Jag lockades ta ett jobb, men arbetsbeskrivningen var klart förskönad. När jag skrivit på kontraktet upptäckte jag att jag blivit förd bakom ljuset, men kan inte gå in på några detaljer.

le-lou2010-08-17 18:33
Antal inlägg: 17500

PEST, de borde utrotas. Så sopiga villkor för anställda så det är löjligt.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-08-17 18:33
Antal inlägg: 3604

Provocera? Jag ställde en hövlig fråga. Det finns för övrigt bemanningsföretag med sjyssta löner, där man t.ex. går på snittlönen på avdelningen man hamnar.

Lika bra2010-08-17 18:35
Antal inlägg: 437

Fram till och med 1992 var dessa typer av företag, på god grund, förbjudna. Tyvärr luckrades lagen upp och idag är dessa fenomen en naturlig del av arbetsmarknaden.

Electriceye
De har säkert en plats att fylla för företagaren. Men för den enskilda individen innebär de till största del endast något negativt. I huvudsak på grund av två orsaker.

De bidrar till att luckra upp LAS och de arbetsmarknadslagar som försvagas på alla möjliga olika sätt i dessa tider. Samt att de erbjuder konstiga och osäkra anställningar istället för att företagen fastanställer.

Jotrix - Ej medlem längre2010-08-17 18:43
Antal inlägg: 372

Pest!!!!!!!!!!!!!

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-17 19:16
Antal inlägg: 4429

Ni har ingen aning om vad ni pratar om. Har arbetat länge på ett bemanning företag och hjälpt många många människor till anställning. Bemanningsföretag lyder under samma regler som vilket företag som helst. Det är för det mesta en synnerligen seriöst deltagande part i den mycket komplexa bemanningssituationen i Sverige som på grund av flera år av extrem arbetarpolitik har ett på gränsen till omöjligt uppdrag.

Sätt er in i hur många fasta arbeten som genereras via bemanningsföretagen och jämnför det med vad vår arbetsförmedling klarar av.

Skojare finns det i alla branscher men att tro att man kan avfärda hela bemanningsindustrin som oseriös är snudd på absurt.

Davidovitj2010-08-17 19:36
Antal inlägg: 111

@ Tvålis. Människor kan faktiskt ha en annan upplevelse än du och ändå veta vad de pratar om.

Jag har själv arbetat för ett större bemanningsföretag. Jag fick göra precis allt utom just det jag var anställd som. Då är jag ändå lagerarbetare/truckförare , vilket är ett ganska brett område. När jag väl fick fast arbete så var det inte genom bemanningsföretaget.

Dessutom har ganska många företag, i synnerhet i lagerbranschen, dragit ner sin bemanning långt under den nivå de egentligen behöver, för att sedan fylla upp med folk från bemanningsföretag. De som jobbar för ett bemanningsföretag pressas dessutom att jobba hårdare än de egentligen klarar av, bl.a. genom att de på förhand blir tillsagda att "den som gör minst idag får inte vara kvar".

Som om inte det vore nog används inhyrd personal till att frångå återanställningsrätten i lagen om anställningsskydd, genom att inhyrda används för att fylla ut under de månader som omfattas av återanställningsrätten. Otryggheten på arbetsmarknaden ökar alltså, tack vare bemanningsföretagens existens.

Slutligen. Nej, bemanningsföretagen genererar inga arbeten alls. De ger däremot andra företag en möjlighet att hålla lägre bemanning, i stället för att ha täckning för ett minimum av arbetstoppar, sjukfrånvaro, semestertider i den egna personalstyrkan.

Bemanningsföretag var förbjudna i Sverige under cirka sextio års tid. Det är ingen tillfällighet att det var så. Man gjorde så för att konsekvensen av bemanningsföretag blir daglöneri, otrygghet och försämrade arbetsvillkor i stort (eftersom otrygga arbetare är mindre benägna att kräva en säker och hälsosam arbetsmiljö).

Man kan ju undra vem som har en aning om vad den pratar om.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-17 19:43
Antal inlägg: 4429

Jag är ledsen men du har fel. Jag har personligen varit involverad i väldigt många fall där en bemanning har öövergått i anställd på det företag de har haft sin placering på. Av de som jag personligen har arbetat med ute på uppdrag, hundratals, så är det ett mycket litet fåtal som INTE är nöjda med sina uppdrag. Jag har hjälpt personer ute på uppdrag att få fasta arbeten till positioner dom omöjligt hade haft tillgång till via sedvanlig rekrytering.

Ett bemannings företag har exakt samma skyldigheter som alla företag i sverige. Till och med fler. Anledningen till att bemanningsföretag var förbjudna i sverige var av arbetarpolitiska anledningar.

Jag tycker det är tråkigt att just du har dålig erfarenhet av bemanningsföretag.Men jag kan lova dig att det finns ett väldigt stort antal människor som har ett bemanningsföretag att tacka sina jobb för.

Maad Max2010-08-17 19:45
Antal inlägg: 1123

Davidovitj - Mycket bra inlägg. Tack
Känner igen det mesta i vad du beskriver. Jobbar själv extra på ett bemanningsföretag nu över sommaren.
Har även tidigare arbetat på ett bemanningsfrtg och kan intyga att det är en extremt vanlig företeelse att arbetsbeskrivningen är uppdiktad och/eller klart förskönad!

Maad Max2010-08-17 19:50
Antal inlägg: 1123

Jag har fått tillsvidareanställning genom ett bemanningsföretag. Så jag innefattar de personer som Tvålis syftar på. Däremot så är det hon pratar om ganska sällsynt i det stora hela.
Kolla upp arbetskraften i industriområdena i och runt om Göteborg så får ni se hur många "Randstad", "Proffice", "Logent", "Addecco", "Manpower", etc, etc.-tröjor ni ser.

Kan garantera att de är fler än företagens egna.
Detta gäller stora företag så som, Johnson's Controls, Posten, Schenker, Keuhne Nagel mfl.

le-lou2010-08-17 19:56

Bemanningsföretag anställer inte alls folk under samma former som vilket företag som helst. De driver folk som slavar och bryr sig inte det minsta om dig som anställd. Dessutom fick vi inte betalt för röda dagar trots heltidsanställning, det finns tydligen en speciell klausul som de använder sig av.

Lika bra2010-08-17 20:05
Antal inlägg: 437

Tvålis
Du ser det hela ur ett kortsiktigt perspektiv i vilket bemmaningsföretaget fungerar som ett slags arbetsförmedling. Möjligtvis fungerar det på detta sätt i vissa fall, hur ofta och i vilka sammanhang vet jag inte och lämnar därmed det därhän. Oavsett vad, så är bemmaningsföretag negativt ur ett mer långsiktigt perspektiv. Precis som Davidovitj på ett förträffligt sätt beskrev situtationen så försämrar bemmaningsföretagen möjligheterna att få riktiga, fasta anställningar med trygghet, möjlighet till karriär samt övrigt som det innebär.

Företag väljer att ta in bemmaning när de istället borde anställa, är detta bra? För företagaren möjligtvis (även fast han då missar en viktig poäng med att ha fastanställd personal som hjälper till att ta ansvar och utveckla företaget) och för den enskilda arbetstagaren är det enbart negativt.

Carolinew2010-08-17 20:06
Antal inlägg: 38

Jag är anställd på ett bemanningsföretag (StudentConsulting) och trivs som fisken i vattnet. De tar sjukt bra hand om sina anställda och är väldigt måna om att vi skall trivas (vilket jag verkligen gör!). Får jobba med precis det som jag blev lovad och jag skaffar mig bra arbetserfarenhet inför framtiden. Att SC fokuserar mycket på att anställa unga och studenter är garanterat något som gynnar just dessa som annars brukar ha det svårt på arbetsmarknaden.

Mycket gnäll i tråden, vilket säkert kan vara befogat i en del fall men dra INTE alla över en kam!

le-lou2010-08-17 20:07

Carolinew .- har du läst detta ?

www.transport.se/hom...55 0036CBE8

hd.se/skane/2009/07/...er -flydde/

Davidovitj2010-08-17 20:08
Antal inlägg: 111

@ Tvålis. Nej, jag har inte fel. I egenskap av facklig förtroendeman på min arbetsplats arbetar jag dels med dessa frågor själv och får dessutom enorma mängder information från förtroendevalda på andra arbetsplatser runt om i landet.

Den bild jag målade upp är sann. Tätheten i varje arbetstillfälle har ökat och antalet arbetstillfällen har inte vuxit i takt med tillväxten i företagen. Således är det den kvot arbetare som tidigare hade fasta anställningar för att täcka genomsnittlig sjukfrånvaro och de förutsägbara arbetstopparna, som idag i stället tvingas arbeta för bemanningsföretag. Jag säger tvingas, för jag har träffat hundratals inhyrda från bemanningsföretag och inte en enda av dem har sagt sig vara nöjda med sin situation. Tvärtom är det på vissa arbetsplatser så att de inhyrda är de som är hårdast emot bemanningsbranschen. Att du inte fått höra det är kanske inte så konstigt. Det är ju knappast så att de inhyrda känner att deras handläggare på bemanningsföretaget representerar dem.

Det är riktigt att bemanningsföretag har samma skyldigheter som andra företag. Inte fler. Samma. Det är också sant att det ofta tvistas om vad genomsnittligt förtjänstläge (gfl) är på en arbetsplats, och det är sant att många bemanningsföretag slarvar med att kolla upp vad som är rätt lön. Det är dessutom så att bemanningsbranschen innehåller ovanligt många skojarföretag som inte följer några som helst regler om lönenivåer, arbetsmiljö, fortbildning och dylikt. Vi på den fackliga sidan har ett helvetesjobb i att kolla upp att avtal tecknas och efterlevs.

Visst var det ett resultat av arbetarpolitik att bemanningsföretag var förbjudna.

Jag skrev:
"Bemanningsföretag var förbjudna i Sverige under cirka sextio års tid. Det är ingen tillfällighet att det var så. Man gjorde så för att konsekvensen av bemanningsföretag blir daglöneri, otrygghet och försämrade arbetsvillkor i stort (eftersom otrygga arbetare är mindre benägna att kräva en säker och hälsosam arbetsmiljö)."

Detta är självfallet arbetarpolitik. Det är inte ett enda dugg orimligt att ha en sådan politik som behandlar arbetare (befolkningsmajoriteten) som människor med rätt till en dräglig tillvaro också på arbetstid, och inte som förbrukningsbara ting att tjäna pengar på för bemanningsföretag.

regression2010-08-17 20:15
Antal inlägg: 1563

I egenskap av facklig förtroendeman har du fullständigt utvisat all eventuell trovärdighet du kunde haft i frågan.

All befintlig forskning tyder på att bemanningsföretagen hjälper företagen att kringå LAS-reglerna, vilket naturligtvis är mycket positivt för sysselsättningen, framför allt för unga och invandrare.

www.ifau.se/upload/p...r0 4-15.pdf

Carolinew2010-08-17 20:15
Antal inlägg: 38

le-lou: Jag vet att det har varit en del skriverier om SC senaste tiden, men det är absolut inget jag eller någon annan har märkt av där jag jobbar. Det som står i artikeln från HD stämmer verkligen INTE in på det kontor som jag jobbar för (Göteborg) för där är alla supertrevliga och måna om att vi anställda skall trivas. Vi har schyssta villkor och engagerade uppdragschefer.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?