Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 346

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-08-23 19:49
Antal inlägg: 17500

Clowner på äldreboende
www.expressen.se/Nyh...or dummande

Just clowner på ett äldreboende låter skumt, men själva grundtanken att få in lite underhållning till de som bor på äldreboende är helt rätt.
Jag tror jag inte är ensam om att verkligen inte se fram emot att "hamna på hem", för mig är ålderhem lika med tyst som i graven och så fruktansvärt TRÅKIGT.
Vad och hur skulle man kunna ändra så att de här människorna som bor där har ett drägligt boende? För idag så blir de primära behoven tillfredsställda på våra ålderboende men de sekundära garanterat inte.

Livet ska inte behöva vara att sitta på ett rum och glo bara för att du flyttar till ett hem.
Min mormor levde på ett hem de sista åren, och det var så jobbigt att se henne i det där, att jag lipade varje gång i bilen på väg hem. Jag ägnade de sista två åren i hennes liv åt att försöka hitta ett annat boende där omsorgen för den som bodde där även inkluderade att ta ut dem i friska luften, där de hade lite aktiviteter för dem. Men det var rätt svårt att hitta ett bättre alternativ, och en massa hinder på vägen som gjorde att det aldrig blev av, mormor blev för sjuk. Hon dog förra året men det där har satt skräck i mig inför tanken att bli gammal och att bli tvingad in på hem.

Brist på personal gör att pensionärerna hanterades som patienter och inget annat. Mat, dusch sen var det inte mer. De satt på sina rum och den som inte hade en familj som kom och tog ut dem - ja den fick sitta. Min mormor hade sin närmaste granne i korridoren som inte hade varit ute på ett halvår, och ändå var detta inte pga fysiska hinder. Han hade ingen som kom och hälsade på, och personalen.. well.

Jag tycker det är för jäkligt helt enkelt. De gamla ska vi ta hand om bättre än så här, så ja ... in med kultur och underhållning till de här hemmen, och framförallt... det borde vara straffbart att hålla människor inne på det här sättet utan möjlighet att gå ut.
De flesta som jobbar på de här hemmen gör förmodligen så gott de kan, brist på personal gör att de inte hinner ägna mer tid än nödvändigt åt de gamla :(

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-23 19:53
Antal inlägg: 3451

Det finns bra boende för gamla men det är ju så klart en prisfråga.

le-lou2010-08-23 19:57

Ja det finns det men det är ju inte riktigt det som är grejen. Det borde vara en självklarhet över hela landet att behandla våra gamla med värdighet.

Venatici2010-08-23 20:00
Antal inlägg: 1318

Har man ingen anhörig är chanserna minimala att få komma ut när man bor på ett äldreboende, tyvärr :(
När jag jobbade som USK:a var man ensam med ca 18 gamla på helg/kväll och en annan USK:a som sprang mellan avdelningarna som en sk. "löpare". Därför är det omöjligt att ta med de gamla ut på promenader. Kändes hemskt kan jag säga!
Resurserna inom äldrevården är pinsamma.

Men att ge de gamla clowner är ju förnedrande mot de gamla, ge dem chansen att komma ut, någon som högläser tidningen och bara har tid att verkligen prata med dem - umgås!

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-08-23 20:02
Antal inlägg: 670

Den här typen av detaljstyrning är ju naturligtvis bara trams. Att som politiker säga sig ha det rätta receptet på framgång i den operativa verksamheten är ett vattentätt tecken på populism. Detta gäller oavsett om det gäller burkaförbud i skolan, butlers i tunnelbanan, clowner på ålderdomshemmet eller gredelina kuvert inom rättsskipningen. Jag söker efter den exakta motsatsen i mina politiker.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-23 20:03

Självklart är det så le-lou, men att ge alla gamla en trevlig ålderdom kostar pengar, att sälja ut ålderdomshem till privata vårdgivare kanske inte främjar välbefinnandet hos just vårdtagarna.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-08-23 20:03
Antal inlägg: 670

Dessutom är clowner läskiga.

ossa1232010-08-23 20:03
Antal inlägg: 375

På tal om clowner på äldreboende....

www.alliansen.se/201...en s-karna/

le-lou2010-08-23 20:13

Grundsnygg - varför är det frågan för dig? Jag menar att oavsett privat eller statligt boende för de gamla - så ska det inte gå till så här.
Min erfarenhet annars är att både personal och boende trivs bättre på de privata boenden, nu är inte den erfarenheten världsomspännande men har två kompisar som jobbar inom äldreomsorgen och den ena inom offentlig och den andra inom privat. Skillnaderna är tämligen stora.

Hur som helst - poängen är att vi ska ta hand om våra gamla, oavsett hur boendet är finansierat.

apbur2010-08-23 20:32
Antal inlägg: 9699

Det är väl bara att blanda dementa med de andra. Dementa brukar vara ganska underhållande.

le-lou2010-08-23 20:33

apbur, är detta ett skämt för dig eller?

Venatici2010-08-23 20:35
Antal inlägg: 1318

apbur, jag hoppas du driver med oss?
Underhållande att gamla försvinner när de inte hittar hem, glömmer hur man dricker ur ett glas, inte vet vart de är, vilka de är, vem deras man är, deras bar eller när de blir aggressiva utan att veta vad de gör eller hallucinerar hela dagarna.

Happy life.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-23 20:38

le-lou: Jag vill att alla gamla ska ha det jättebra! Var det ett svar som passa dig bättre?

apbur2010-08-23 21:02

Le-lou, det kan ju bli lite av ett skämt om man bara säger att alla gamla ska ha det bra men inte avslöjar hur mycket man är beredd att betala för det.

Hur mycket är du beredd att betala?

Personligen tror jag alla människor med självrespekt ser till att dö innan de enbart blir en belastning för både samhället och sina nära.

bobo flux2010-08-23 21:06
Antal inlägg: 11371

Jag tackade för en massa år sen nej till möjligheten till fast arbete pga liknande förutsättningar som Venatici beskriver 20:00. Detta var ett äldreboende i kommunal regi. En före detta kollega till mig på ett annat arbete sade upp sig från en privat motsvarighet på grund av kontinuerliga personalnedskärningar under flera års tid.

Så fort jag är klar med min nuvarande utbildning ska jag börja spara ihop pengar att finansiera min egna framtida omsorg med när jag blir äldre.

le-lou2010-08-23 21:07

apbur - hört talas om prioriteringar i samhället? Eller menar du och kanske Grundsnygg att om jag röstar blått så ska jag inte klaga? Är alliansens politik att göra äldreboenden sämre? Förstår inte.
För mig kan all vård, inkl äldreboenden gärna få bli privata om det innebär en bättre och humanare vård ja.

OAVSETT regering så satsas det för LITE på de gamla.

Din sista kommentar är bara osmaklig apbur.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-23 21:08

apbur: Jag är helt med dig i kostnadsfrågan, men att alla skulle se till att dö innan de blir en belastning känns lite tveksamt.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-08-23 21:11

le-lou: Borgerlig äldrevård har alltid vart ypperlig för de som har råd att betala för sig. Att tro att en privat vårdnadsgivare som inte får sätta sina egna taxor skulle göra avkall på vinsten för att ge de gamla kärlek tror jag inte riktigt på.

le-lou2010-08-23 21:38

Jaha. Tråden handlar nu om privat vs statligt äldreboende?

Jag är positivt inställd till privat av flera anledningar.

Människor verkar tro att de privata företagen kan härja fritt, trots att de också styrs av samma lagar och har samma ekonomi som de kommunala boendena. Privata boenden blir hårt (om inte hårdare) granskade av kommunerna, och håller de inte måttet så kan det hända att de inte ens får vara med i nästa upphandling av äldreboendeplatser.

Det dåliga enligt mig med den kommunala verksamheten, är att den är så stor, att personalen inte har någon insyn i ekonomin och har ingen aning om vad saker och ting kostar. Då vet man heller inte värdet av saker och ting. Det är iofs bara en av många ting..

Läs gärna denna magisteruppsats som är väldigt detaljerad men ger en bra bild av hur bägge alternativen sköts och fungerar i praktik och teori.
gupea.ub.gu.se/bitst...05 -44D.pdf
På sidan 45 svarar den på frågan "Vilka skillnader finns det mellan privata äldreboenden och kommunala äldreboenden med tanke på deras styrning av organisation och personal? "
Bla så visar det att de privata boenden har fler anställde per boende.

Det finns massor av liknande uppgifter ute på nätet om man vill ta till sig det. Min fråga är: så varför kan då inte det statliga boendet titta på modellen för hur de privata drivs istället för att ständigt hacka?

Detta var i frågan om privat vs. offentligt. Men OAVSETT vad, så borde det satsas mer på boenden för de äldre.

apbur2010-08-23 21:40

Le-lou, om det är som du beskriver det, att man bara sitter och glor in i väggen, inte har några anhöriga och inte får komma ut. Varför fortsätter man äta och dricka då om det är så ovärdigt? Uppenbarligen vill man fortsätta ha det så.

Sen tycker jag man är ganska naiv när man bara tror det är att omprioritera lite så kan alla gamlingar få ha det finfint. På bekostnad av vad och vem? Vi har en ganska hög andel äldre i Sverige, människor som är en ekonomisk belastning och kommer fortsätta vara det i många år till. Förstår man vad det kostar att kräva uppassning och personal 24 timmar om dygnet? Förstår man att man kanske måste dubbla personalstyrkan om multisjuka ska få spela bordtennis och flanera på stan trots att de kissar och bajsar ner sig, inte kan gå och har rinnande bensår?
Varsågod, öppna plånboken.

Jag behöver inte höra att jag är osmaklig och kall. Det vet jag redan.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?