Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magga2010-09-13 08:19
Antal inlägg: 2533

Barn som farthinder?
www.aftonbladet.se/b...77 50271.ab

I Vancouver ska de måla 3D-bilder på gatan föreställande lekande barn... för att få bilisterna att sänka farten vid skolorna.

Skulle detta verkligen fungera?
Fördelar / nackdelar med den här lösningen?

magga2010-09-13 08:24

Själv tycker jag det är en innovativ idé men lite tveksam då det också skulle kunna leda till fel saker

hussar2010-09-13 08:32
Antal inlägg: 328

hur menar du med att leda till fel saker? som att man blir aggressiv och vill köra över barn :)?

GipsKatta - Ej medlem längre2010-09-13 08:49
Antal inlägg: 1

Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Utveckla gärna "leda till fel saker"!

Men jag tänker också att det skulle kunna bli så att bilisterna till slut blir "blinda" för det - det finns där varje dag liksom. När det sen kommer ett levande barn så kanske man inte reagerar.....?

magga2010-09-13 08:50

Min teori:

Kör man i hög hastighet och får syn på en kraftig vägbula framför sig så bromsar man antagligen in.

Kör mani hög hastighet och får syn på ett barn mitt framför sig så bromsar man antagligen in OCH väjer undan.

Tänkte mest att det kan skapa onödiga olyckor.

Och sen dessutom, om folk vant sig vid att det inte är ett riktigt barn så skulle de kanske Bara bromsa in och inte väja undan. Trist i de fall det är riktiga barn.

hussar2010-09-13 08:54
Antal inlägg: 328

mjo , då förståss kan det ju bli lite knepigt om man luras för bra . :P

magga2010-09-13 09:04

Kom att tänka på den här reklamen

kvikmynd.is/mynd/?v=1133

LisaLong2010-09-13 09:05
Antal inlägg: 2725

Har sagt det innan och säger det igen:) Dessa "förbannade" farthinder överallt. Hur ofta ser man det utomlands? Sen anser jag att äldre barn ska ha vett att inte leka på gatan, mindre barn ska föräldrarna se till att dom inte leker på gatan. Herre gud..allt går till överdrift i det här landet. Konstigt att folk/barn förr visste att man inte skulle leka på gatan. Likadant finns det skyltar jag tycker är HELT sjuka...som tex "levande barn"...ja vadå? Inte finns det väl döda barn liggande på vägen. Men måste man välja så ABSOLUT en bild istället för gupp

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-13 09:11
Antal inlägg: 37631

barn ska inte vara på gatan och leka! lata föräldrar som inte orkar se efter sina barn sätter blomlådor stolar på gatorna ,jag betalar vägskatt ,och vägarna är till för bilarna ,jag skulle aldrig komma på iden att köra bil i en lekpark,skyltar är ok ,men inga hinder,

magga2010-09-13 09:20

Nu används ju den här metoden vid skolor där barn befinner sig och korsar gatan. Bilderna är väl till för att fånga förarens uppmärksamhet på att det finns barn i området som Kan springa ut på gatan, inte att det finns lekande barn på gatan.

LisaLong2010-09-13 09:25

magga ja då är det ju iofs en annan sak:)

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-13 09:26
Antal inlägg: 1338

Lata föräldrar och barn utan vett? Säg det till de lata föräldrar som förlorat ett ovettigt barn som sprang över vägen i ett obevakat ögonblick. Usch! Kanonbra att det för de flesta av er är självklart att köra långsamt i områden där ovettiga barn kan dyka upp - men tyvärr finns det betonggrisar som kör bil också.

gnill2010-09-13 09:32
Antal inlägg: 1942

Här i kvarteren står det gamla trehjulingar lite varstans i korsningarna. Vet inte om det hjälper dock. Jag förstår inte riktigt hur man ska få folk att sänka farten, många av dem som kör fort i villakvarteren och vid skolan här är själv småbarnsföräldrar... Jag upphör aldrig att förvånas hur över hur många bilister anser att de a) måste komma fort fram och b) måste parkera så att de får gå ett minimalt antal steg för att komma dit de ska (även om det senare innebär att man spärrar vägen för någon annan).

chickenheart2010-09-13 09:50
Antal inlägg: 325

Jag blev påkörd av en bil när jag var 4 år. Detta var på vintern och isgata. Jag vet inte riktigt vad en 3D-bild under snön skulle hjälpt mot det. Det som kunde ha hjälpt vore om nån hade sett till mig.

slånbär2010-09-13 09:50
Antal inlägg: 5539

Om alla höll hastighetsbegränsningarna och respekterade det då skulle det ju inte behövas några farthinder men eftersom det finns såååå många idioter bakom ratten som inte fattar vad siffrorna på skyltarna står för då måste man ju ha hinder som tvingar folk att sakta ner.

Stubin2010-09-13 10:05
Antal inlägg: 337

Där vi bor (ett villaområde) är det 30 men dom flesta som kör här kör 50-70 det är väldigt få som håller 30. Våra barn vet att dom inte får gå ut på gatan och gör det heller aldrig men det känns jävligt olustigt att dom kör så fort när det finns barn som faktiskt kan göra ett misstag för att dom är mitt i en lek. En 2-åring kan faktiskt springa iväg när man vänder ryggen till och då kan olyckan vara framme. Det är en sak om man har lite äldre barn men dom yngre kan vara snabba ibland.

LisaLong2010-09-13 10:20

slånbär och varför är det då sååååå många länder som faktiskt kör mer vansinigt än vad vi gör som inte har det? Tror faktiskt det beror på föräldrarnas ansvar samt uppfostran av barnen

LisaLong2010-09-13 10:21

Stubin man ska inte vända ryggen till om man har en 2 åring nära en väg:) Men annars håller jag med dig

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-13 10:24
Antal inlägg: 4429

ttitti, säg att du skämtar. Eller är det till dig nyheten om att hastighet och olyckers samband inte har nått fram? Lata föräldrar? Du ger mig kalla kårar här...

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-13 10:27
Antal inlägg: 37631

i sverige körs det lungt ta Italien som exempel.fattar innte varför föräldrarna ska ha sina ungar på gatan ,jag bor i en vägkorsning i ett villa område ,här har detsatt upp en lekande barn skylt,undrar om dom värkligen tycker att barn ska leka i vägkorsningar ,det är snudd på komiskt vägarna är till för bilarna inte barns lekplats,3d skyltar kan dom ha där borta tvivlar på att det funkar.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?