Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Giddy | 2010-09-22 21:20 | |
![]() | Handoperation! Är det någon här som opererat sin hand? Vad var orsaken? Dröjde det länge tills ni blev bra igen? Jag opererade min för Morbus de Quervain för ca 1,5 v sen. Har fortfarande väldigt ont, men förhoppningsvis blir de bättre snart. Längtar efter att bli av med bandaget och stygnen. :) | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-09-22 21:28 | |
![]() | Jag har opererat bort ett ganglion på handens ovansida!! | |
| Molly Malone | 2010-09-22 21:30 | |
![]() | Giddy, hoppas din hand snart blir bättre... | |
| Giddy | 2010-09-23 14:26 | |
![]() | Reson: Hur länge dröjde det innan du blev bra igen? Molly: Tack, det hoppas jag med! Sjukskriven 2 v till, så förhoppningsvis är handen bra tills jag ska börja jobba igen. :) | |
| bitteb | 2010-09-23 14:26 | |
![]() | jag har opererat min högra hand flera ggr. 3 ggr för ett kattbett, som gav mig blodförgiftning. Fick infektioner o behövde öppna osv. Låg flera gånger inlagd både på smärtklinik o isolering pga detta. Fick så mycket ärrbildingar, resultatet blev ett krokigt o stelt pekfinger. Men det kunnde ha blivit värre ..amputering, så jag e glad ändå. Men smärtan vill jag inte ha igen. Dom säger att hand o fot kiurgi är det mest smärtsamma...jag tror dom. Önskar ialf dig ett snabbt tillfrisknande. | |
| Giddy | 2010-09-23 14:53 | |
![]() | Bitteb: usch, de lät inte kul. Tur att du fick behålla fingret, men förstår att de måste gjort väldigt ont. Jag opererade mig den 10 sep, trodde inte de skulle göra så här ont så långt efteråt. Men med tanke på att läkaren öppnat handen och varit inne och grejat i den, så är det kanske inte så konstigt om det gör ont. Känner mig handikappad nu när jag bara kan använda en hand, men vet ju att de kommer bli bra om några veckor. :) | |
| bitteb | 2010-09-24 11:30 | |
![]() | Ja det tog lång tid för mig innan handen var brukbar igen,men nu e jag väldigt duktig på att göra saker med vänster handen med. Jag tyckte att sjukgymnastiken direkt efter operationen va jävligast...har du fått gjort det? | |
| Giddy | 2010-09-24 22:04 | |
![]() | Jag har också blivit bättre på att använda vänster. Har ju blivit tvungen till det nu i 2 v. :) Fick övningar jag ska göra för att träna fingrarna, de har gått bra. På måndag ska jag ta bort stygnen så då ska jag även få övningar för att träna handen. Får se hur det går. :) | |
| Giddy | 2010-09-26 09:45 | |
![]() | Hmm... i helgen har jag haft ondare i handen igen. Är det vanligt att det kan bli så? Fick även feber i fredags, som har hållt i sig hela helgen. Är inte det minsta förkyld, men de kanske finns nån som smittat mig ändå. | |
| Behringer | 2010-09-26 10:19 | |
![]() | Sytt några stygn ( ingen direkt operation i o f s )i höger pekfinger när jag var typ 6 år, sedan jag och en lekkamrat hittat fars morakniv och lekt med den lite för våldsamt. Samma dag som min mamma berättade för släktens alla tanter hur duktig jag var som inte lekte med knivar... ) Fick höger tumme i kläm mellan farstudörren och dörrposten när jag var c:10 och en av mina systrar smällde igen den eftersom jag vägrade ta av stövlarna innan jag skulle in för att hämta nåt. Efter att tummen blivit klämd fick jag gå in med stlövlarna på... Fingertoppen saknades konstaterade läkaren på sjukstugan och skar bort en bit hud från underarmen som fick bli substitut för fingertoppen Vid 22 års ålder under min såverkskarriär kom vänsterhanden för nära en kapklinga och långfingrets innersta knoge ( methacorpalleden för er som kan medicinskt språk ) var till 75% borta. Tre operationer och mer än ett halvår senare var leden ersatt med en protes i silikon, långfingret inte längre vänsterhandens längsta och dess rörlighet en aning begränsad men det sitter dock kvar och fyller viss funktion. Tre procents invaliditet är det klassat som Sedan dess har jag hållt mina händer i styr :) | |
| Giddy | 2010-09-26 10:51 | |
![]() | Behringer: Usch, de låter som de kan göra riktigt ont. Speciellt det sista. :( Hur fungerar handen efter en sån olycka? Jag har haft tur att inte råka ut för några allvarliga olyckor, bara vanliga skärsår, klämda fingrar i dörrar, stukat finger osv. Så operationen för 2 v sen är väl egentligen det enda "allvarliga" jag gjort. Men tillräckligt för att man ska känna sig handikappad o ha ont i flera veckor. ;-) Imorgon blir jag iaf av med stygnen o bandaget! :) | |
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2010-09-26 12:06 | |
![]() | Giddy: Hej! Jag har opererat bägge händerna på grund av karpaltunnelsyndrom. Operationerna skedde 2007 och 2008. Bägge operationerna gick rätt så bra, men jag har fortfarande lite taskig fingertoppskänsla i högra handens pekfinger, tumme och långfinger. Gick nog för länge innan operationen blev av. Hade haft värk & domningar sedan 2003 - 2004. Vänster hand "hakar upp sig" lite när jag ska göra vissa träningsövningar med den. Den är inte riktigt 100% OK, men funkar helt OK. Jobbar mycket med händera på jobbet, heltid :-) Det funkar, det funkar. Krya på dig och lycka till! :0) Kram. | |
| bitteb | 2010-09-26 12:30 | |
![]() | Giddy har du feber o känner dig sämre, ska du asolut kontakta sjukvårdsupplysningen! | |
| Behringer | 2010-09-26 12:45 | |
![]() | Jodå, den fungerar hyfsat. Fingertoppskänslan, känslen och motoriken i Långe Man är inte riktigt vad de en gång var. En del uppgifter - blinkersen på bilen t ex - har ringfingret tagit över. När jag ska in där det är trångt kan det lite krokiga långfingret vara i vägen men ofast märker jag just inget av mitt "hand-ikapp" | |
| Sampa22 | 2010-09-26 14:32 | |
![]() | Opererade höger lillfinger för 3 månader sedan. Spelade fotboll & krockade oturligt med en motspelare. Fick 4 frakturer vid knogleden plus att fingret var rejält ur led. De opererade in 2 titanplattor & 7 skruvar för att fixera alla frakturer. De tog även benbitar från handleden & la in i fingret. 20 stygn sammanlagt. Hade gips i 3 veckor. Efter det tog de bort gipset & jag var tvungen att röra fingret (mobelisering) för att leden inte skulle bli stel för all framtid. (fruktansvärt plågsamt) Gick hos arbetsterapeut 2 gånger i månaden. Nu har jag börjat jobba igen. Fingret kan jag inte räta på & jag har vissa problem att knyta handen (lillfingret) helt. Smärtar en del när jag lyfter tungt också. Blir nog så krokigt finger resten av livet tyvärr :( Läkaren sa att det kan ta upp till ett år innan jag blir av med smärtan helt, samt att jag skulle få ont & bli stel när det är minusgrader. Krya på dig & hoppas att det blir bra! | |
| Sampa22 | 2010-09-27 18:23 | |
![]() | Var till läkaren idag igen. Blir nog operation igen tyvärr för min del. Tydligen så har senan som sträcker fingret växt fast i operationsärret. Det är därför jag inte kan sträcka fingret. Det är inget stort ingrepp, men det känns inget vidare ändå att de ska in där snitta & skära igen. Men förhoppningsvis blir det helt bra efter det. | |
| gnill | 2010-09-27 18:59 | |
![]() | sampa, synd att du inte fick lära dig att man ska massera ärret för att vävnad inte ska växa fast i det. Eller hände det ändå? Jag var bara gipsad två veckor (inte handen dock, 30 stygn för att jag inte knöt skosnörena och den ena skons snöre fastnade i den andra, och armbågen lossnade från sitt fäste och hamnade uppe vid axeln ungefär...) nåväl efter de två evcokrna så informerade sjukgymnasten mig om hur viktigt det var att massera "loss" ärret flera ggr om dagen för att inget skulle växa fast i det... | |
| gnill | 2010-09-27 18:59 | |
![]() | evcokrna = veckorna | |
| gnill | 2010-09-27 19:02 | |
![]() | en kommentar till: hand- och fotkirurgi sägs vara det mest smärtsamma skrev någon. Well, käkkirurgi går inte av för hackor. Det mesta j***a smärtsamma jag genomgått iaf. | |
| Sampa22 | 2010-09-27 19:08 | |
![]() | Jo jag har masserat & använt ärrplåster hela tiden. Men det har fastnat ändå tydligen :( | |