Spelrum
Giraffen47
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-09-25 14:43
Antal inlägg: 20042

Tillaga kantareller
I ett radioprogram sade de att smakerna försvinner om man steker svampen och vätskan kokar bort. Hur ska man göra då? Ska man inte låta vätskan som blir koka bort?

boopan2010-09-25 14:50
Antal inlägg: 22

Hej Minta!
Jag steker alltid min kantareller. Och ALLTID i riktigt smör!
Att smaken skulle försvinna har jag aldrig märkt. Vätskan som kommer ur svampen "kokar ju in igen" om du förstår hur jag menar ; )

Smaklig måltid!

Lill-IT2010-09-25 14:55
Antal inlägg: 31605

Jag steker också alltid mina kantareller.. och i riktigt smör. Salt och peppar på och sen har du det smaskigaste pålägget till en macka.

nystan12010-09-25 14:58
Antal inlägg: 3414

Brukar koka bort vattnet innan jag fryser in dem.
Nu vet jag ju inte hur det skulle smakat om jag gjort på nåt annat sätt, men nog smakar det mycket svamp.

kartoffel2010-09-25 15:01
Antal inlägg: 456

Häll av vätskan och red en gräddsås på den.
Smaksätt med lite lingon och färsk timjan.
Ha sedan i de färdigstekta kantarellerna.
Dubbelt god sås.:)

F_Errari2010-09-25 15:26
Antal inlägg: 403

Så här gör jag:

Lägg kantarellerna i en stekpanna på låg värme utan någonting i. När vätskan som svampen avger kokat in igen och svampen är så torr att den är på väg att fastna i pannan, först då lägger jag i rejält med smör. Salta och peppra (vitpeppar) och stek tills de fått den färg du önskar.

Och: man kan visst skölja dem utan att smaken blir sämre. Jag brukar t.o.m. lägga dem i kallt vatten medan jag rensar för att få bort allt skräp.

Minta2010-09-25 15:40
Antal inlägg: 20042

Ja, ungeför så gör jag. Jag förstod inte riktigt vad de menade med att smaken försvinner, svampen avger ju vätska när man steker den.

reson - Ej medlem längre2010-09-25 15:58
Antal inlägg: 408

Precis så här tillagar jag också svampen, men jag har även lite persilja i!!

justforfun2010-09-25 17:48
Antal inlägg: 406

Precis! Jag lägger kantarellerna i vattenbad, finrensar med borstförsedd svampkniv, sköljer, låter rinna av lite och skär i bitar. Fräser upp smör i en kastrull, lägger i en finhackad lök som får svettas lite innan jag lägger i svampen. Låter den småkoka på svag värme tills den avgett det mesta av sin vätska. Saltar och pepprar, smakar av och tillsätter en skvätt vispgrädde som får puttra in några minuter.
Inget fel på den smaken. *Mmmmmm*

bitteb2010-09-25 18:03
Antal inlägg: 433

Jag gör som tidigare talare. Skulle det där med vätskan o annat stämma skulle ju svampen va helt smaklös pga allt regn!!

schmuppisch2010-09-25 19:10
Antal inlägg: 596

Smörstekta kantareller/champinjoner är det bästa som finns. MUMMA

kaffedryck2010-09-25 22:23
Antal inlägg: 57

jag gör också på liknande sätt som ni andra beskrivit att jag väntar tills vätskan försvunnit och sen tillsätter smör, salt & peppar, men jag gör gräddstuvning som jag lägger på vitt bröd som även det är smörstekt i pannan, jättegott!!

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-25 22:34
Antal inlägg: 11612

Torka dom på en redan läst DN..sedan ned i burkar och på med locket.

slånbär2010-09-25 22:43
Antal inlägg: 5539

Har hela bordet på verandan täckt med trattar och ska försöka hinna förvälla och frysa in dom innan dom ruttnar. Ska även torka så mång det går men det gäller att inte ha dom för tätt för då ruttnar dom. Fick slänga nästan en hel korg som jag inte hann ta hand om. Gubben min bara plockar och plockar och plockar-det tar aldrig slut........

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-25 22:46

Slånbär,du har tur...att ha hittat en sån man!

jag hittar knappt dom på Pris Extra.

slånbär2010-09-25 22:54

det är bara att gå ut i en skogsdunge och titta ner så finns dom där.....Iallafall känns det så ibland. Han går ut med hundarna och kommer hem med ett gäng svart trumpetsvamp, gul trumpetsvamp eller vanliga trattar-varenda jäkla hundpromenad!!!! Sedan ska dom ju rensas också och det är där det liksom faller. Det GÅR inte att rensa så mycket innan dom ruttnar bort. Har en halv kasse som vi bara ratade för dom var små......man orkar bara rensa dom stora. Dessutom så stog jag med fyra liter vanliga gula kantareller som jag hittade igår när vi var ute en sväng. Det blir en del som sagt....

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-25 22:58

Jo,men jag kan leta i skogsdungar..men hittar inget.

jag tror det handlar om talang för svamp.

slånbär2010-09-25 23:09

Ja i så fall är han ett riktigt proffs. Det lustiga är att han är chilenare och har inte vuxit upp med någon direkt natur och skogskultur där. Där får man ju inte röra sig i naturen och plocka så som vi får tack vara vår allemansrätt. Han började leta svamp när vi skaffade vår första Schäfer för tio år sedan och som han tränade in på kantarellsök. Hunden blev riktigt bra på att hitta svampen men usel på att markera. Han ville bara vidare till nästa ställe så man hann ju knappt plocka. Nu är hunden gammal och följer bara med för att rulla i mossan och bada i dypölar.....Nu är det gubben som hittar svampen istället .

mijand2010-09-26 08:43
Antal inlägg: 270

Vi var ut igår (i Västmanland) och hittade massor på bara en timme. Det var så mycket trattkantareller så man fick ignorera dem efter ett tag. Vi gjorde kantarellsoppa till förrätt, mums!

eeistan2010-09-26 08:50
Antal inlägg: 1542

kantareller ska endast smörstekas med salt och peppar sedan smakar dom bäst på mackan.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?