Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pekkis | 2010-09-27 12:04 | |
![]() | Skadad duva på balkong. Katta min hade med sig en skadad duva hem, fick ut fågeln på balkongen, men längre än så verkar den inte kunna ta sig. Har skickat ett mail till en fågelsnubbe som räddar fåglar. Vad ska jag göra i väntan på svar, tycker ni? Ge pippin lite mat? Eller helt enkelt få hit någon som tar livet av den stackaren? | |
| miaurora | 2010-09-27 12:23 | |
![]() | Lägg gärna något mörkt över den, t.ex. en filt. Då håller den sig lugn om den skulle vara ordentligt skadad. Den kan också vara i chock, varför den inte kan ta sig längre än så. Du kan också ringa någon av dessa i din närhet: www.kfv-riks.se/defa...=M edlemmar eller helt enkelt ringa närmaste veterinär - om inte annat för att få lite fler svar på vad du kan göra. Hoppas den klarar sig! | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-09-27 12:28 | |
![]() | Hände en liknande grej för mig för längesen. Jag har för mig att det då handlade om en mås eller en duva. Jag ringde också en "fågelsnubbe" som sa att en skadad fågel av den här sorten bör avlivas raskt och smidigt... ingen "fågelsnubbe" engagerar sig i att hämta duvor och måsar således (sa han iaf). Eftersom jag inte äger mod nog själv för att ända fågelns liv medelst armstyrka och spade - ringde jag en annan form av "fågelsnubbe". Han gjorde vad jag inte kunde göra, och fågelns liv ändades snabbt och förmodligen smärtfritt med en enda kraftig smäll. Vet inte hur "fågelsnubbar" på din ort ser på duvor - men kan du inte själv ta hand om den (vilket är ganska svårt) så tror jag på plan B. Dvs... anlita modig "fågelsnubbe" med spade och armstyrka :( Eller självklart... veterinär om du upplever min lösning som barbarisk (jag tror att jag kommer få fett med skäll för det här inom kort :() | |
| Pingvinfläck | 2010-09-27 12:30 | |
![]() | Avliva den! | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-09-27 12:39 | |
![]() | Väl talat, Pingvinfläck. Önskar jag också hade förmåga att uttrycka mig kort och koncist! Men ungefär så menade jag också :) | |
| schmuppisch | 2010-09-27 12:45 | |
![]() | Alla människor är inte kapabla till det. Säger verkligen inte att det är fel och yada yada yada. Dock klarar inte alla av att ta ett liv. Varesig det är ett skadat rådjur eller en skadad fågel. Tummen upp på dig att du faktiskt engagerar och bryr dig! | |
| miaurora | 2010-09-27 12:46 | |
![]() | Känner du att det behövs en avlivning rekommenderar jag att ringa polisen. De skickar i sådana fall ut jägare el. liknande som kommer ut på plats och gör det åt dig. Hellre det än att grannen smiskar järnet ur den med en gammal telefonkatalog eller vad för tillhygge man kan bruka. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-09-27 12:49 | |
![]() | Hm...det beror nog kanske på det där? Jag har väldigt svårt att se att polisen engagerar en jägare att komma ut för att skjuta en duva? Hade katten traskat in med ett klövdjur så hade nog saken fått annan prioritet. Men det är bara vad jag tror. | |
| Hemtjej123 | 2010-09-27 12:54 | |
![]() | Min katt kom in med nån sorts fågel, pasade runt den i huset, Till slut hamnade den umder soffan och vi fick tag på den. Tyvärr var den ganska tilltufsad, vi la den ute i stallet där den efter några timmar dog. Tror katterna tar ganska hårt om dem då de fångar dem | |
| med | 2010-09-27 13:21 | |
![]() | Ja, jag säger då det, KATTER!!! | |
| Pingvinfläck | 2010-09-27 13:38 | |
![]() | Helt seriöst...ALLA som skaffar katt borde ju vara väl medvetna om att katter ofta kommer hem och visar upp sina halvdöda byten. Och om man skaffar katt tycker jag att det borde vara lika självklart att kunna döda det bytet och inte bidra till att det får lida ännu längre som det bör vara för hundägare att se till att hunden inte hoppar på folk! Vad bör ingå i en kattägares ansvar? | |
| mijand | 2010-09-27 13:59 | |
![]() | Lite synd att folk inte kan hantera djur nu för tiden. Tycker att fiske borde vara obligatoriskt på dagis till exempel så att man redan som barn kan ha ihjäl ett djur och inte se nått negativt med det. Skadar man ett djur på vägen till exempel rådjur ska det inte vara nått konstigt att slå ihjäl det. Att låta det ligga kvar i plågor är extremt omänskligt. | |
| 945LTT - Ej medlem längre | 2010-09-27 14:25 | |
![]() | Låt katten slutföra sitt jobb dvs döda och äta upp duvan. | |
| reallynx | 2010-09-27 14:30 | |
![]() | Nacka den,ryck fjädrarna och tillaga den. duva är gott. Göm inte att plocka ur inälvorna. | |
| micro113 | 2010-09-27 14:42 | |
![]() | 945LTT Det är ju faktiskt ett alternativ - fast den där katten verkar ju vara en usel jägare som kommer hem med levande byte. Själv brukade jag hämta min katt när jag fick välkomna smådjur i huset -- visa honom djuret och sekunden senare var djuret dött, en eminent jägare var han - inget leka där inte. | |
| micro113 | 2010-09-27 14:43 | |
![]() | ovälkomna smådjur* De välkomna lämnade jag faktiskt ifred :P | |
| apbur | 2010-09-27 14:58 | |
![]() | Är duvan avlivad än? En fågel är ganska klent uppbyggd så det krävs inga väldiga krafter att ha ihjäl den. Om man nu oroar sig för att man inte klarar av det rent tekniskt. Håller för övrigt med pingvinfack. Har man en katt som fortfarande leker och tränar jakt så ska man vara kapabel att nacka ett skadat djur. | |
| stansjaern | 2010-09-27 15:57 | |
![]() | instämmer med apburs instämmande med pingvinfack. Avliva den. Helst själv, så du lär dig till nästa gång och inte låter den lida medan du velar. | |
| Pekkis | 2010-09-28 19:05 | |
![]() | Socker min är en värdelös jägare, går inte tre meter från balkongen, drar slutsatsen att duvan redan var skadad när hon fick tag på den. För övrigt vill jag upplysa alla forum besserwissrar (och alla trevliga icke-besserwissrar) om att duvan åkte till fågelcentralen, där de antingen rehabiliterar den, eller avlivar den medicinskt. Med tanke på alla (dryga) kommentarer här, så frågade jag djurvårdaren jag pratade med om jag borde nackat den på en gång, varpå han svarade att det skall man självklart inte göra. Fågelcentralen rocks. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-09-28 19:16 | |
![]() | chicken | |