Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 894 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| schmuppisch | 2010-09-29 14:17 | |
![]() | Flytta Hemmifrån Jag och min pojkvän ska flytta ihop, vi har dock bara en inkomst då jag för tillfället är arbetslös. Vi har hittat en bra lägenhet och jag har gjort en budget på inkomster + utgifter och enligt mina uträkningar (då har jag varit givmild och överdrivit med utgifter för att vara säker) så kommer vi klara oss med några tusen över varje månad. DOCK! Vet jag då jag aldrig bott ensam innan att jag kan ha missat utgifter. Fråga: Vad reagerade ni på som kostade pengar när ni flyttade första gången som ni helt missat att räkna med? | |
| YamahaJet | 2010-09-29 14:24 | |
![]() | Mat, jag äter för ca 4000-5000 kr i månaden. Går väl att sänka om man äter billig, okvalitativ mat från Willys men när man av snålhet eller märkliga prioriteringar väljer mat ur mättnads- och prissynpunkt så bör man omedelbart kontemplera sin livssituation. | |
| Tinna | 2010-09-29 14:27 | |
![]() | Hemförsäkring. Do not forget. :P | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-09-29 14:28 | |
![]() | Hårklippning, tandläkare, SL-kort, att sitta hemma när partner har råd att gå ut med polarna. Det är sånt jag minns som retfullt o oförutsedda utgifter. | |
| schmuppisch | 2010-09-29 14:29 | |
![]() | jag har räknat mat (2 pers) för 3000, mycket WILLYS ;) Tack för försäkringstipset! | |
| shoppa | 2010-09-29 14:29 | |
![]() | Det är ganska dyrt att skaffa bredband,beroende på var man bor..det upptäckte vi nu när min dotter flyttade hemifrån! | |
| TakeAim - Ej medlem längre | 2010-09-29 14:30 | |
![]() | El och tv-licens? | |
| Caligatia | 2010-09-29 14:32 | |
![]() | De små utgifterna. De är inte mycket att tala om, men klyschan "många bäckar små" har aldrig gjort så ont som när jag flyttade hemifrån... | |
| schmuppisch | 2010-09-29 14:34 | |
![]() | Jag har lagt 500 kronor på diverse. Diskmedel, dammsugarpåsar, tandborste, tandkräm... El är redan inräknat. Licensen med :) | |
| schmuppisch | 2010-09-29 14:37 | |
![]() | Svärmor är pensionerad frisör så klippning är gratis. Busskort är inräknat i "räkningar" då sambon köper månadskort varje månad. Jag klarar mig gott på cykeln. Eventuella cykelreperationer kan svida i framtiden kanske. | |
| Araknoidea | 2010-09-29 14:43 | |
![]() | Maten =). Vi har ingen bil, så det blir dyra affärer. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-09-29 14:43 | |
![]() | Rent generellt e det väl så att varje krona sparad kan underlätta framöver. Det innebär ju i princip noll nöjen ett bra tag o att man lätt sliter på varandra. Men allt går :D | |
| YamahaJet | 2010-09-29 14:45 | |
![]() | 3000 kr på två personer är nog en glädjekalkyl. Tänk att du äter för 30 kr per måltid och endast äter tre gånger om dagen. Redan där är du uppe i 3000 kr per månad och person. Addera därtill tillfällen när du äter ute (jobblunch exempelvis?) samt någon gång när du vill äta något gott hemma också, alternativt när du har en aktiv tillvaro och äter betydligt fler gånger än så. Plötsligt är du uppe i väldigt många fler tusen kronor, sannolikt mer än kvarstående marginal. Jag förstår dock inte varför du kalkylerar med endast din pojkväns inkomst. Har du för avsikt att vara arbetslös för all framtid? Omtänksamt av honom att finansiera er båda med endast sin inkomst, för övrigt. | |
| justforfun | 2010-09-29 14:48 | |
![]() | Tandläkarräkningar kan bli obehagligt dyra om man försummar årlig besiktning. :) | |
| Ingisen | 2010-09-29 14:49 | |
![]() | måste bara kommentera att Willys mat inte är dålig! har väl inte provat allt, men mycket av deras egna produkter är riktigt bra. | |
| Ydh | 2010-09-29 14:51 | |
![]() | ICA's egna varor är bra och inte så dyra heller :) Skaffa ICA-kort och MedMera-kort! | |
| schmuppisch | 2010-09-29 15:05 | |
![]() | Jag är aktivt jobbsökande samt ska börja studera i januari då jag tänker ta ett studielån för att kunna bidra. Är för tillfället med i något som kallas UGA i sammarbete med arbetsförmedlingen och får in några tusenlappar i månaden i ersättning som självklart ska läggas i hushållskassan. Så jag hjälper till så gott jag kan och ser istället att med min utbildning kunna satsa högt på lönestegen och kunna skämma bort pojkvännen i framtiden :) | |
| schmuppisch | 2010-09-29 15:07 | |
![]() | Den blivande sambon jobbar nära ett WILLYS och kan därefter ta ett tåg med alla varor varav jag sedan möter honom och hjälper att bära så mathandlandet är inga problem. Bättre än lilla affären runt hörnet som tar 20 spänn för en liten marabou : < | |
| schmuppisch | 2010-09-29 15:08 | |
![]() | YamahaJet - Jag måste kalkylera med ENDAST hans inkomst just nu då den är det enda vi har, utöver min fjuttiga ersättning från AF. När jag väl haffar ett arbete eller börjar studera så kan man ju genast börja leva livet på ett annat sätt. Men tillsvidare får vi i så fall leva snålt. DEt handlar bara om några månader i vilket fall som helst :) | |
| justforfun | 2010-09-29 15:09 | |
![]() | Willy:s har betydligt lägre priser än både ICA och Coop. Jag handlar det mesta på Willy:s, eftersom det ligger närmast. Bra kvalitet på deras varor, med enstaka undantag. Enligt en faktaruta i Sydsvenskan den 4 augusti 2010 beräknas maten få kosta 1620 kr i månaden för en ensamstående som lever på ekonomiskt bistånd (socialbidrag). Det blir tre måltider om dagen à 18 kr. Det går om man lägger tonvikt på rotfrukter, ris och bönor och tar det dyrare köttet bara som ett litet tillbehör. En färdiggrillad kyckling (à 40 kr) kan då räcka till 4 portioner. Scans Deli falukorv med högt köttinnehåll och låg fetthalt (à 26 kr) kan också räcka till 4 portioner. | |