Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-11 20:46 | |
![]() | Biblioteken i sverige... Har en vän som är författare som igår fick en lönecheck från biblioteket baserat på att hans böcker 9788 gånger förra året. Jag insåg helt plöltsligt hur mycket jag älskar våra bibliotek och alla möjligheter dom innebär. Men jag kan absolut ingetting. Hur finansierar vi dom? Hur många böcker lånas ut om året? Vem bestämmer om hur dom drivs etc.... Någon som vet? | |
| dinodog | 2010-10-12 09:42 | |
![]() | Är en flitig bibban besökare. Läser väldigt många böcker. Det bästa med dom, är att det finns så mycket där inte bara böcker. I vårt bibliotek kan gå kurser i släktforskning, se på utställningar träffa författare mm. De har fler dagtidningar och veckotidningar, har man ingen egen dator kan man låna en när man är där. De har massor med talböcker cd-skivor och dvd filmer man kan låna. Dom vanliga biblioteken drivs i kommunal regi. Hur många böcker som lånas ut vet jag inte, men det är nog väldigt många böcker som lånas. Det ser man bara när det nya böckerna kommer, då får man ställa sig i kö för att få låna dom. | |
| bj-olle | 2010-10-12 09:48 | |
![]() | fjärrlån ftw | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-10-12 10:55 | |
![]() | I en tid när allting kostar, när det alltid finns en dold extraavgift, alltid någon i kulisserna som ska tjäna pengar, då kliver biblioteket fram som en generös och omtänksam vän. Där är det bara att gå in, låna vad man känner för och gå hem och få sig en gratis läsupplevelse till livs. Det finns en idealism i det här som är slående och mycket vacker. Spelar ingen roll om man är stormrik eller uteliggare, här är du alltid välkommen! Och har de inte boken du söker kan den alltid tas hem på fjärrlån. Det är en skön inrättning värd att slå vakt om! | |
| dilivio | 2010-10-12 11:10 | |
![]() | What he said. | |
| Regal Bunter | 2010-10-12 11:26 | |
![]() | Tvålis, jag är lite nyfiken på hur mycket en författare får per utlånad bok. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-12 12:38 | |
![]() | Regal, jag kan inte säga det. Men låt mig sammanfatta det så här. Du vill inte välja bara detta sättet att försörja dig på. | |
| sejmårr | 2010-10-12 13:09 | |
![]() | Biblioteket är en fantastisk plats där jag tillbringat mycket härliga timmar! Som tonåring fick jag möjligheten att arbeta ett halvår på biblioteket i Solna och jag stormtrivdes ibland böckerna. Där lärde jag mig också alfabetet som ett rinnande vatten! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-12 13:15 | |
![]() | Det verkar ju vara en hyfsat internationell företeelse också. I Göteborg finns det två underbara bibliotek... Dom ligger mitt emot varandra på Vasagatan. Det är Handels Bibliotek och gamla stads biblioteket. Naär jag blir gammal ska jag bli en riktig biblioteks uggla :-) | |
| Modest Y - Ej medlem längre | 2010-10-12 17:37 | |
![]() | Tänkte kolla på jobbet idag om kollegorna kunde svaret på några av dina frågor (lite svårtydd text...) men glömde. Ber att få återkomma i slutet av veckan. Sjuukt mkt att göra på Stockholms bästa bibliotek just nu. :D | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-10-13 17:06 | |
![]() | Då ska vi se. Biblioteken finansieras av Kommun/Landsting beroende vart de finns. De bestämmer också hur de ska drivas. De finns tydligen ngn Bibliotekslag. Hur många böcker lånas ut per dag? Senaste statistiken sa ca 8-9/pp/år. Varje författare får en viss summa per utlånad bok, men det kan skilja sig enormt. Astrid Lindgrens böcker t.ex får bidra ur sin pott till de mindre kända + att det finns vissa stipendier att tillgå. Det va mina svar :D | |