Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 907

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillan-682010-10-11 23:51
Antal inlägg: 77

Behöver råd ang bil/besiktning
Halloj
Jag besiktade min bil i Feb, men fick lite 2:or + "bra att veta" så jag var tvungen att ställa av den..
Nu tänkte jag få ordning på bilen, men det jag undrar över ska jag fixa felen först, eller ska jag besikta den först för att kolla om det som var "bra att veta" nu oxå kanske måste fixas.
Om jag besiktar först, har jag då 30 dagar på mig att fixa bilen, eller blir det körförbud direkt, eftersom felen då inte är lagade??
Nån som kan detta??

Guldplate2010-10-11 23:56
Antal inlägg: 1212

Vad var det för tvåor och vad var det som var "bra att veta"?

Tess 082010-10-11 23:57
Antal inlägg: 18003

Föreslår att du lagar de 2-or du fick och sedan besiktar bilen. Om du inte har en kompis som vet en massa om bilar som kan kolla "bra att veta"-grejerna...
2-orna måste ju lagas, det vet du ju redan. Bra-att-veta-grejerna kanske bara är bra att veta än...

lillan-682010-10-12 00:20

2:orna
Spricka vindruta
Spricka i strålkastare fram
Parkeringsbroms bromsverkan ur funktion
Länkarmslagring fram höger bakre skadad
2 trasiga glödlampor

Bra att veta
Färdbroms rostangrepp på skivorna
Länkarmslagring fram vänster bakre glapp

Birgerkung - Spelvärd2010-10-12 00:51
Antal inlägg: 2392

"Bra att veta" betyder att det INTE räknas som ett fel just nu, men att det riskerar att bli det. Om du lämnar bilen på besiktning igen i samma skick som förra gången bör du alltså få samma "bra att veta"-noteringar. Du kan få samma "bra att veta" hur många gånger som helst utan att något händer. Dock kan ju olika besiktningsmän göra något olika bedömningar, så det någon tycker är "bra att veta" kanske någon annan ser som ett fel.

Om bilen har stått stilla utomhus sen i februari lär nog rosten på bromsskivorna ha blivit värre. Den glappa lagringen kan ju däremot inte ha blivit värre, om inte bilen har körts.

Birgerkung - Spelvärd2010-10-12 00:59
Antal inlägg: 2392

Fast om du nu ändå lämnar bilen på verkstad för att fixa länkarmslagringenen höger fram så är det ju lika bra att de byter vänster fram också, det kostar inte så mycket extra när de ändå håller på.

Måns_E2010-10-12 01:14
Antal inlägg: 12045

Bra att veta verkar höra ihop med tvåorna. det är säkert de bakre skivorna som är rostiga (de används minst, och som dessutom hör ihop med handbromsen)

Och med tanke på att bakre högre lagring är skadad och tydligen även vänster är på väg att bli det så är det väl lika bra att byta båda?

Så med tanke på att någon ändå skall vara där och rota så tycker i a f jag att det är lika bra att ta allt på en gång. Annars så får man ju riva i samma saker flera gånger, och det blir ju hur som helst inte billigare.

lillan-682010-10-12 09:30

Tack så mycket för råden, tror dom på verkstan får fixa båda lagringarna på en gång..
Missade att skriva att det var bromsskiva fram som var rostangrepp, så då är det både färdbroms o handbroms alltså, eller??

werigo - Ej medlem längre2010-10-12 09:36
Antal inlägg: 137

Det beror ju på om handbromsen tar på fram eller bakhjulen.
Apropå 2orna, det lär ju vara körförbud på bilen då den skulle ombesiktigas inom 1 månad efter ordinarie besiktning, därför måste ju 2orna vara åtgärdade innan du åker till bilprovningen nästa gång.
Annars måste du ju åka dit en tredje gång för ombesiktning

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?