Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2010-10-19 01:18
Antal inlägg: 2200

Boytemätning av bostadsrätter
Vilken instans är det som man enligt lag måste rätta sig efter när man mätt upp sin lägenhet? Om denna lag finns. Hörde att man kan ta hjälp av olika företag men att bara en dels är officiell för att kunna använda vid försäljningen sedan, dels att denna siffra på kvm måste hållas även om det innebär att lyan innebär mindre kvm än vad du trodde.

Hur är det med det nya sättet att ingå garderobsytor, hur länge sedan gjordes den förändringen att man kan tillgodose dessa (om de överstiger 2m eller vad det var)?

Vet någon om man enligt lag måste säga den nya, mindre ytan vid försäljning?

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-19 01:32
Antal inlägg: 11463

Det finns väl en lägenhetsförteckning där boytan anges? Inte behöver du mäta upp den själv.

_abc_2010-10-19 01:35

Men det är den förteckningen som omprövas om man anlitar sådana företag och vad jag hört så måste man lagligt nämna den nya siffran när denna officiella uppmätning gjorts.

Fick också höra att det för flera år sedan inte gick att inräkna garderobsytor, vilket man kan göra nu. Men jag vet inte om siffran jag fick gällde före eller efter den regeländringen.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-19 01:37

Men varför anlita ett företag över huvud taget för att göra en sådan mätning? Eller är det brf som ska göra det?

_abc_2010-10-19 01:53

FÖr att det är inte officiellt om man gör det själv, man får inte använda den siffran när man säljer om den inte är officiellt uppmätt.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-19 01:57

Men om den nya potentiella ytan skulle vara mindre, varför lägga tid och pengar på att ta reda på den om du nu ska sälja lägenheten? Det är ju inte så att köpet hävs om ytan så småningom skulle visa sig vara mindre än vad som står i brf:s förteckning.

_abc_2010-10-19 02:04

Vad jag fick höra är att man blir betalningsskyldig om nya ägarna märker att arean var mindre än vad som angivits. Det kan bli en del om det kostar 60000/kvm.

Brfs förteckning, då jag antar att den är gammal, kan inte ha gjorts med nya reglerna som bara gällt några år vad jag hörde.

Varför jag är intresserad öht att ta reda på arean är för att den nu kanske blir större om uppmätningen gjorts innan regeländringen kring garderober.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-19 02:27

Om du hänvisar till vad som står i brf:s förteckning har jag mycket svårt att se att någon skulle kunna ha något att invända i efterhand. Att driva en sådan sak i domstol kan dessutom bli mycket kostsam för dem.

Om du tror att lägenheten kan bli någon kvm större så kan det så klart vara värt att mäta om den. Men vad är de här nya reglerna för garderobsytor som du pratar om?

Birgerkung - Spelvärd2010-10-19 08:00
Antal inlägg: 2392

Man kan skriva in en reservationsklausul i avtalet om att boytan kan avvika från den angivna. Då slipper man bli ersättningsskyldig i efterhand.

Det enklaste är väl att diskutera detta med sin mäklare?

Het_och_cool - Ej medlem längre2010-10-19 08:34
Antal inlägg: 175

Jag har anlitat det här företaget en gång i tiden för att få ytan mätt. Då vet man med säkerhet att det stämmer.

www.svenskarea.se/

janne1212122010-10-19 08:36
Antal inlägg: 4722

Såvitt jag vet så mäter man endast garderobsytor om det finns en riktig ingång till garderoben och så har det nog alltid varit, kan dock kallas för biutrymme.

Birgerkung - Spelvärd2010-10-19 08:57
Antal inlägg: 2392

www.skatteverket.se/...5_ del4.pdf

Alla ytor innanför ytterväggarna ska mätas, även garderober. Garderober är boyta. Biyta är bara garage, pannrum, soprum och liknande.

dinodog2010-10-19 08:58
Antal inlägg: 4973

Boverket borde kunna svara på dina frågor. Men jag har inte hört talas om något nytt sätt att beräkna boytan.

Du bor i en bostadsrätt jag antar att det har samma yta som när du flyttade in.
Såvida du inte har byggt om en del och gjort egna garderober.
Men köparen ser ju hur det ser ut och man köper ju det man ser.

Vet en som fick problem med sitt badrum med läckage, den förre innehavaren hade renoverat, men det var köparen som fick stå för reparationerna.

Själv fick jag problem med min köpare när jag sålde för några år sedan. Hon klagade på allt möjligt allt från golv till tapeter. Men hon fick inte rätt, hon hade möjlighet att påpeka saker innan köpet men inte efteråt.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-19 10:01

He he, tapeter kan ju knappast räknas som dolda fel. :)

_abc_2010-10-19 13:01

het och cool: Är det svenskarea som är obligatorisk instans att nämna rätta uppmätningen sedan?

resurrection: Tror det förklaras i länken birgerkung skickade.

Tack birgerkung, och alla andra för infon.

Skulle dock gärna vilja veta om svenskarea är det företag jag hörde talas om, där man måste ange deras siffra sedan även om det innebär en minskning.

Har ingen mäklare än. Försäljning blir klart mer intressant om det kan bli några kvm extra då kvm-priserna är sjuka nu.

grusplan2010-10-19 13:53
Antal inlägg: 333

haha läste bojtemätning och var tvungen o kolla vad det var : )

ramotswe2010-10-19 16:28
Antal inlägg: 39

Det är tydligen skillnad på hur man får räkna ytor under snedtak, kolla det också. En kompis fick sänkt hyra för att de hade snedtak men betalade för golvytan!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?