Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 323

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2010-10-19 11:14
Antal inlägg: 226

Funderingar kring ost
Ost finns på många människors frukostbord. Hur förvarar du den? I ostkupa? I plastförpackningen den levererades i? I annan särskild burk för ändamålet?

Hinner du/ni äta upp osten innan den blir gammal? Eller är det så att den sista biten ofta blir hård och oätlig och får slängas?

I den här tråden pratar vi om förvaring av ost och den del osten spelar i våra liv. På ont och gott. Även du som avskyr ost är välkommen att tycka till!

boffertomte2010-10-19 11:16
Antal inlägg: 1128

I en plastpåse sedan jag öppnat förpackningen. Jag köper ofta sådan ost som inte har paraffin undertill, så jag äter upp hela. Det blir inga ostkanter över eftersom jag har en ostälskande hund.

mrsH2010-10-19 11:17
Antal inlägg: 565

Roliga funderingar!
Förvarar osten i en plastpåse.
Har stor familj, så hos oss tar den slut innan den blir gammal. Den lilla snutten passar perfekt till att riva och lägga på en gratäng.

Ost är mumsigt!

Palini2010-10-19 11:17
Antal inlägg: 1381

Ostkupa, modell skärbräda med fyrkantigt plastlock på. Jag brukar oftast hinna äta upp den innan den blir gammal.

"Sista biten" är alltid lite knepig att hyvla. Ibland skär jag den i strimlor och lägger ut på mackan, ibland river jag den, ibland trycker jag ner den mellan skivorna i min ugnsgratinerade falu.

Pubbe2010-10-19 11:21
Antal inlägg: 4591

I en särskild plastkupa en s.k ostkupa :D håller väldigt bra i en sådan f.ö. Jag är väldigt förtjust i ost så den hinner aldrig bli för gammal eller ens hård. Sista biten kan dock vara svår att skiva men går att använda bra i mat eller skära större bitar att ha på mackan.

ojjojj2010-10-19 11:23
Antal inlägg: 313

vi har osten i en plastpåse, nånstans i skåpen finns en ostkupa som säkert är bättre för osten än en påse, men men..
osten äter vi nästan alltid upp, men om jag känner den börjar bli torr å tråkig river jag den å lägger i frysen att ha till paj mm..
blir oftast att vi har herrgård, sture eller prästost hemma, i den ordningen gillas osten i min familj, ibland köps den en stark ost å då undrar resten av familjen varför :P bara jag som gillar de

Laserswärd2010-10-19 11:33
Antal inlägg: 1172

Köper aldrig bröd, och har bara det hemma om jag bakar själv till soppan. Så "vanlig" ost att ha på smörgåsen förekommer nästan aldrig hemma. Däremot så finns det alltid ett par bitar "godisost" hemma. Gruyère, chevré, parmesan osv. Dessa förvaras i plastpåsar och tar alltid slut för fort... ost är livet! :)

zlipzten - Ej medlem längre2010-10-19 11:43
Antal inlägg: 1466

Jag äter väldigt lite ost men de andra i familjen desto mer. Oftast hushållsost eller annan snäll ost.
Den förvaras i en vacker kupa av glas med fat. All ost går åt och tenderar den att bli åldersstigen river vi den, fryser och tar upp efter behov till pizza, gratäng mm.
Tycker om ost gör jag ändå och brer mitt bröd med mjukost ibland. Festligare tillfällen köper vi mer smakrika ostar och mögelost. Camembert är ju fest.

måzepig2010-10-19 11:59
Antal inlägg: 151

Ost har helt plötsligt fått en viktig roll i mitt liv ... sedan jag började äta enligt LCHF-metoden. Prästost (förvaras i ostkupa), gorgonzola (förvaras i plastpåse) och parmesan (förvaras riven i frysen). Smaskens!

Gautama2010-10-19 12:41
Antal inlägg: 6854

Ostkupa, plaspåse är äckligt när osten blir svettig. Det brukar gå åt allt. Annars river jag ner den till rivost. Andra delikatessostar förvaras på fat med folie över. Men de går ju åt snabbare eftersom de oftast köps hem till någon specifikt man ska ha det till.

annlo982010-10-19 12:43
Antal inlägg: 3

Hård ost förvarar jag oftas i en plaspåse efter att den är öppnad. Annan ost som brie förvaras i plastfolie, men det blir aldrig kvar så länge. Ost är gott.

Sote2010-10-19 12:57
Antal inlägg: 3557

Förvarar osten i plastpåse. Har alltid en bit parmesan hemma , en goudaost för dom i familjen som inte gillar ost med smak och till mig själv nån start lagrad ost typ västerbotten swecia eller brännvinsost.
Älskar ost, ju starkare desto godare och den får gärna lukta riktigt ordentligt.

nissen12010-10-19 14:32
Antal inlägg: 146

Förvarar den alltid i ostkupa. Gillar starka ostar, de är också goda att riva när det är för lite kvar för hyveln. Fryser sen ner det och har till gratäng, pizza, paj och dylikt.....

alexon2010-10-19 14:34
Antal inlägg: 1173

ost är för rika människor.

nystan12010-10-19 14:42
Antal inlägg: 3414

Aah, äntligen en vettig tråd! =P

Den här familjen gör sitt yttersta för att ostindustrin ska gå bra.
Fyra, fem ostar i månaden skulle jag tro att vi minst gör åt, och då är det bara vad vi har på mackan.
Ska vi ha ost till matlagning brukar vi köpa färdigriven ost.

Favoriten är nog mellanlagrad herrgårdsost, som självklart förvaras i ostkupa.
Fatta hur många plastpåsar vi sparar in på det!

I <3 ost!

dinodog2010-10-20 10:53
Antal inlägg: 4973

Förvarar osten i en plastpåse. Härhemma är det bara jag som äter ost i princip.

Älskar stark ost gärna långlagrad. Avskyr brieost och mögelost.

Blir störd av ostar som tenderar att få en kälkbacke , ost ska hyvlas rakt.

Ibland har min son och hans kompisar gjort toastmackor och då är osten massakerad. Jag har fått rädda min ost från missshandeln många gånger :)

Att man skulle spara många plastpåsar om man använde ostkupa ist. Mig gör det inget alls jag köper mina plastpåsar, dom som är så berömda, de från Ullared :)

Mimikryp2010-10-20 11:09
Antal inlägg: 9057

Jag köper alltid en stor ost. Första halvan av osten brukar osten få bo kvar i sin ursprungliga plastförpackning. När bara halva osten är kvar får den plats i och får flytta in i min ostkupa från Tupperware.
Slutet på osten brukar skivas på tvären och läggas på mackor. Någon enstaka gång blir den riven till någon maträtt.

le-lou2010-10-20 11:36
Antal inlägg: 17500

Brännvinsost är topp 1 - den enda osten som kan läggas på smörgås. fast den ost vi använder allra mest är fetaost och parmesan. Har parmesan i princip allt och detsamma gäller fetaosten :D

le-lou2010-10-20 11:38
Antal inlägg: 17500

ska tillägga att jag råder alla som gillar svaga ostar att verkligen testa en starkare sort. Jag var "allergisk" mot starka ostar men så fann jag brännvinsosten, så sjukt god .....herregud, himmel. Rostad macka med lite ost på, det blir inte bättre.

Savi2010-10-20 11:53
Antal inlägg: 1176

Osten har jag i en ostkupa. Eller hemma har vi 2 ostkupor då alla övriga äter Hushållsost men jag gillar mer Gräslöksosten från Boxholms ost.
Osten hinner äts upp innan den blir för gammal,men skulle vi se att det inte går så river jag ner den & fryser in den,sen går den att avändas till gratänger,tacos mm.
Ingen ost till spillo i detta hem

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?