Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 824 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lolacola | 2010-10-20 18:09 | |
![]() | stickiga, torra läppar av havregryn? Har senaste veckan börjat äta rätt mycket havregryn. Gröt, havregryn i filen samt hambakta havregrynsbröd. Nu de senaste dagarna har ja fått väldigt torra läppar och de har blivit svullna ( speciellt underläppen ) Ibland svider de även i dem. Till lunch idag ät jag ett havregrynsbröd och kännde då verkligen hur de stack i läpparna och jag blev väldigt torr på en gång och fick smeta på massa läppvax. Kan de verkligen bero på havregrynen? det verkar så himmla lustigt att just bara läpparna skall reagera isåfall o på havregryn av alla saker :S | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:10 | |
![]() | Jag gissar på att det har med kylan att göra. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:12 | |
![]() | Allergi. | |
| lolacola | 2010-10-20 18:15 | |
![]() | men om man är allergisk borde väll fler delar av kroppen reagera inte bara läpparna. O havregryn de är väll de mest mesigaste mat som finns kan man verkligen vara allergisk emot havregryn men kunna äta vad annat som helst? | |
| twistedmind | 2010-10-20 18:23 | |
![]() | Det är ju havregryn i negerbollar, kan ju vara att du fått ett case av negerläppar? | |
| twistedmind | 2010-10-20 18:25 | |
![]() | "Jeufla rasist!" - Det är nog kylan, många som har nariga läppar. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:27 | |
![]() | Du kanske är gravid. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:31 | |
![]() | Svidande, svullnad och stickande kan ju vara allergi. Torrhet tror jag dock inte är ett tecken så det kan vara att det blir kallare ute eller munsår. Är du allergisk mot något annat? | |
| twistedmind | 2010-10-20 18:33 | |
![]() | Vilka läppar pratar vi om förresten? | |
| DennisPlz | 2010-10-20 18:39 | |
![]() | Koka dem i vatten innan användning? Det blir inte lika torrt då. | |
| lolacola | 2010-10-20 18:45 | |
![]() | Jag är inte allergisk emot nått o har aldrig varit överkänslig mot viss mat/produkter. | |
| apbur | 2010-10-20 18:48 | |
![]() | Nej, det är inte havregrynen som ställer till det. | |
| Jumanjia | 2010-10-20 18:51 | |
![]() | däremot kan havregrynen kanske hjälpa till att "irritera" lite ifall det är så att du har fått lite torra läppar pga kylan.. Förresten ang allergisk reaktion. När jag äter apelsin får jag små röda prickar runt munnen. och de kliar, jag får det bara där, så visst kan man få reaktion som inte är på hela kroppen men som sagt, jag tror inte det är havregrynen | |
| Catinka | 2010-10-20 18:52 | |
![]() | Låt bli och käka havregryn på några dagar och se om det försvinner...... | |
| gnill | 2010-10-20 18:54 | |
![]() | alltså det är inte helt ologiskt, havregryn innehåller mycket järn. Mycket järn kan ge förstoppning. Varför det ger förstoppning vet jag inte säkert men en rimlig förklaring kan ju vara att järnet på något sätt gör att vätskeåtgången blir större i kroppen (avföringen blir "torrare" och därmed svårare att få ut), nu innehåller ju havregrynen mycket fibrer som påverkar tarmen positivt så därför kanske inte din tarm påverkas av så mycket järn, men att det skulle kunna leda till lätt uttorkning verkar inte orimligt. Tipsar därför om att a. öka vätskeintaget och se om det hjälper eller b. avstå havregrynen i 2 veckor och se om det försvinner, sen börja med havregryn igen och se om det återkommer. Detta är lekmannaråd från en icke medicinskt utbildad men väldigt kosttillskottsintresserad person. | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:01 | |
![]() | "När jag äter apelsin får jag små röda prickar runt munnen. och de kliar..." Orsaken kan vara att de är så besprutade. Ekologiska apelsiner brukar inte klia/svida i/runt munnen. | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:03 | |
![]() | Byt havregrynet också mot ekologiskt. *tipsar* | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 20:23 | |
![]() | Jag trodde det var för att apelsinen fuckade hudens ph. börjar svida och klia på mig med när jag äter apelsinbåtar (med skalet kvar ni vet) men skär jag bort skalet och stoppar det i truten direkt så blir det inte så. Ska dock testa med ekologiska. Fast iofs är det trevligare att äta skalad apelsin tycker jag | |