Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 20 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-29 15:08 | |
![]() | Gå vidare som mobboffer Jag har ingen erfarenhet, varken som mobbare eller mobboffer, men hur går man egentligen vidare i livet? Tänkte på följande artikel, där det nog blev lite fel ... www.aftonbladet.se/n...80 37963.ab | |
| Minta | 2010-10-29 15:22 | |
![]() | Han skulle tänkt ut en mer raffinerad hämnd. Nu blev han ju förlorare igen. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-29 15:28 | |
![]() | Jag tror inte man väljer hur man går vidare. Oftast så är man ju ganska ung när man gör det och gör det också under en ganska lång period. När jag själv var mobbad så skapade det vissa sidor hos mig som jag idag har glädje av och som jag inte skulle vilja vara utan. Hos andra kanske det skapar andra sidor som inte är lika positiva. Så summa sumarum. Dom idioterna som väntade på mig och prylade mig vid skolan och ringde och trakasserade mig och skrek obehagliga grejer efter mig. Det är den skammen dom får leva med. Det är deras pinsamma stunder som dom antagligen ber om ursäkt för när dom är fulla och patetiska och yppar sina mörka sidor för människor som inte bryr sig. | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-10-29 15:37 | |
![]() | Lite lång betänketid:) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-29 16:28 | |
![]() | Föreställer sig hur man kör över dem med sin Hummer. | |
| Unikabox - Ej medlem längre | 2010-10-29 16:42 | |
![]() | Minta 2010-10-29 15:22: "Han skulle tänkt ut en mer raffinerad hämnd. Nu blev han ju förlorare igen. " Om man nu betraktar personer som utsätts för mobbning som förlorare. | |
| gnill | 2010-10-29 17:09 | |
![]() | "mobboffer" en mycket märklig term... nästan ett skällsord. Gå vidare gör man för att man måste. Men vissa får skador för alltid medan andra till och med går extremt lång och blir mycket framgångsrika. Det kallas för "resilience" alltså att vi människor har olika motståndskraft för att klara svårigheter. Vill du göra något mot mobbning så börja med dig själv (riktat till alla, inte just ts). Många vuxna är extremt fördömande och skapar ett "vi" genom att utse ett "dom", inte så konstigt att barn gör det då. Själv har jag i stort sett jobbat bort helt att kommentera/ha åsikter om hur folk klär sig/ser ut/ rör sig/gör. Jag har många vänner som fortfarande gör det tyvärr (typ "kolla på henne, tror hon att hon är 19 eller vadå?" på stan), och undviker medvetet att inte vara fördömande gentemot människor. | |
| Peddape | 2010-10-29 17:25 | |
![]() | Jag tror att man som vuxen måste kunna förlåta det som hände när man var barn. Annars är det nog svårt att gå vidare. | |
| gnill | 2010-10-29 17:28 | |
![]() | håller inte med. Jag tycker att det finns en del oförlåtliga saker, som man kan acceptera och lära sig leva med. Skulle det däremot komma en person 30 år senare och be om ursäkt för vad hon/hon gjorde då så skulle jag förmodligen kunna förlåta personen. | |
| Gautama | 2010-10-29 18:06 | |
![]() | Jag var mobbad som liten av tre tjejer från min klass. De hade en enorm kraft att dra med sig de andra i mobbningen. Jag vet inte hur andra gör men för mig var det bara att gå vidare och glömma idioterna när jag blev äldre. Aldrig att jag skulle låta dem påverka mitt liv mer än de gjort. Jag blev nog stark av det, lärde mig att välja mina vänner med omsorg. Falska vänner gör sig inte besväret, jag ser igenom dem direkt. | |
| Araknoidea | 2010-10-29 18:30 | |
![]() | Jag har blivit mobbad både i skolan som barn och på en arbetsplats i vuxen ålder. Det har självklart påverkat mig, men mer positivt än negativt vågar jag nog påstå. =) Jag lever efter ordspråket "Det bästa sättet att hämnas på fiender är genom att vara bättre än dem" ;) | |
| lightningpaw | 2010-10-29 18:36 | |
![]() | tvålis: "Det är den skammen dom får leva med." Man kan ju iallafall hoppas att det är så, men jag tror att många mobbare inte är medvetna om vad de gjort längre fram i livet. Skulle vara intressant att höra någon ex-mobbare berätta här i tråden. Var själ aldrig direkt mobbad, med definitivt långt ner i "rankingen" och ibland illa behandlad, saker som jag inte glömmer. | |
| Araknoidea | 2010-10-29 18:42 | |
![]() | lightningpaw Jag har blivit anklagad för mobbing av lärarna, men jag vill nog faktiskt inte hålla med. Jag var själv mobbad och då blev det naturligt så att jag "skulle" umgås med en annan tjej som också blev mobbad. Till en början blev det så, men vi hade noll gemensamt så jag fick inget utbyte av att umgås med henne. Sen attackerade lärarna mig och påstod att jag hade mobbat henne bara för att jag inte ville umgås längre. Det var en jobbig känsla :S | |
| apbur | 2010-10-29 19:35 | |
![]() | Jag tror inte ens det är så att mobbare inte vet om vad de gjort. De vet nog precis vad de gör och tycker att det är ett enkelt och effektivt sätt att tillskansa sig makt. Världen är full av narcissister och annat pack. De kommer aldrig bättra sig. De kommer aldrig skämmas. De kommer fortsätta dra fördelar på andras bekostnad hela livet. Sånt ser man ju varje dag. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-29 19:38 | |
![]() | jag och mina vänner mobbade killar rätt hårt under uppväxten. visst var det att ta makt, det gick inte att stöta sig med oss (inte leva upp till våra förväntningar). jag ångrar mig inte ett smack. | |
| Incognito | 2010-10-29 19:42 | |
![]() | Apbur, det finns människor som kan bättra sig. Ge inte upp hoppet om mänskligheten :) | |
| apbur | 2010-10-29 19:58 | |
![]() | Visst finns det undantag. Det är alltid trevligt att se att någon kan bättra sig men majoriteten gör det inte. | |
| Incognito | 2010-10-29 19:59 | |
![]() | Jag blev mycket mobbad som liten men har inte låtit mig bli påverkad i så hög grad (tror jag!), i bland när jag träffar på någon av dem på stan så brukar jag ge dem ett litet leende och tänka "vilken looser du är" :). | |
| Incognito | 2010-10-29 20:00 | |
![]() | Men några är jag faktiskt kompis med idag, de har mognat kan man säga. En del visste nog inte riktigt vad de pysslade med på den tiden :) | |
| Tobbelurken | 2010-10-29 20:27 | |
![]() | Jag blev mobbad på högstadiet... det bästa är att gå vidare i livet och jobba på att inse att man är värdefull för den man är.... nu sitter jag här med en älskad hustru och två barn... men nog hade hämnades jag... vi var på klassresa på bornholm i nian och givetvis så kan ekvationen 16 åringar tillgång till billig sprit bara leda till en sak... fylleslag... och när läraren sista dagen upptäckte detta så frågade han mig och det varit så alla dagarna och då svarade jag som det var.. tjo vad det var ett livat föräldramöte efter det.... | |