Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade51
Mobilspel
Pågående20 847

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Johnny_R - Ej medlem längre2006-06-28 19:40
Antal inlägg: 170

Tryggt i den mening att det är en bra väg att gå om man inte har något annat, man ska dock komma ihåg att alla som vill knappast får göra Lumpen heller. Bekvämt? Jag vet inte vad du har hört, men det låter som en fabel. Hehe?
 
Pastor Ekman - Ej medlem längre2006-06-28 19:45
Antal inlägg: 60

 
metmasken2006-06-28 20:12
Antal inlägg: 101

Vad gör ni sen då om det blir krig, vem försvarar Sverige?
 
Jibbarn - Ej medlem längre2006-06-28 20:13
Antal inlägg: 386

Flyr dit där de inte är krig.
 
metmasken2006-06-28 20:16
Antal inlägg: 101

haha, så fegt!
 
Jibbarn - Ej medlem längre2006-06-28 20:22
Antal inlägg: 386

Bättre fly än illa fäkta
 
fyllskalle2006-06-28 21:40
Antal inlägg: 211

Det här blir svårt för dig att förstå Johnny. Ty här räcker det inte att läsa, du måste tänka också. Jag är rädd att det kan bli lite för mycket för dig.

Lumpen får dig att sluta tänka. Paradoxalt nog så måste man kunna tänka för att få göra lumpen - varför du inte fick göra lumpen. Lumpen är BEKVÄM det att du inte behöver fatta beslut, du ska enbart lära dig handlingsmönster. Lära in nya instinkter och lära av de som inte passar sig.

Om du hade fått göra lumpen hade ditt forumjidder blivit den första ryggradsimpuls som rykt.

I övrigt vet jag att berätta att Joseph Spence sjungit in en underbar liten låtjävel som du borde lyssna på. "Don't take anybody to be your friend" är titeln.
Uvh
Fyllskalle
 
noRnoS2006-06-28 21:49
Antal inlägg: 188

Jonny_R, har tipsat er om en bra länk för Er som skall göra lumpen. Det gäller att söka sig till en tjänst/befattning som är utvecklande. Det finns väldigt mycket att välja på så gör en bra bakgrundsforskning på vilka befattningar som finns och vilka intressen Ni har. För de som är språkintresserade är tolk/förhörsledare en väldigt bra merit att ha i sitt CV. För de som är mer fysiskt inriktade är olika typer av jägarförband bra och krävande. Det finns också ett antal fina placeringar för de med hög intelligens och inte lika krävande som de värsta fjälljägare, ytbärgare och attakdykare. Idag finns det bättre upplysning via Internet än när jag mönstrade så sök på Ni som är intresserade.
 
noRnoS2006-06-28 21:51
Antal inlägg: 188

Ursäkta stavningen ovan (knappade för snabbt) :-)
 
Johnny_R - Ej medlem längre2006-06-28 21:55
Antal inlägg: 170

Du verkar ju inte ha läst hela tråden fyllskalle, eller så var du så jävla corny på att ytterligare skapa en diskussion att du snabbt hetsade iväg en text som jag bara kan skratta åt :-D. För det första är den här tråden så långt ifrån ett "jidder" du kan komma, jag tyckte att vi diskuterade rätt sansat här tills du klev in med din teckande bild du har som ska dölja dina defekter i ansiktet??? Jag hänvisar dig till veckans poll där det finns lite tips om vart man bäst träffar en partner.

Vart läser du att jag inte har gjort Lumpen? Är vi inne på samma sida, lever vi i samma värld? HALLÅ FYLLSKALLE SNÄLLA SKRIV ETT A4 NU OM VARFÖR DU ALLTID BLEV SIST VALD PÅ IDROTTEN I SKOLAN ;((((((
 
vulcan2006-06-28 22:00
Antal inlägg: 7666

150 års krigstjänst på USS Enterprise - det kallar jag lumpen!
 
fyllskalle2006-06-28 22:04
Antal inlägg: 211

Johnny
Q.E.D
 
fyllskalle2006-06-28 22:05
Antal inlägg: 211

Vart läser jag???
Ditåt kanske
 
JoanFerguson - Ej medlem längre2006-06-28 22:34
Antal inlägg: 105

Jag tycker ni är lite för hårda mot Johnny_R, han verkar vara söt innerst inne.
 
Angus2006-06-28 23:41
Antal inlägg: 380

Jag gjorde värnplikten i 12 månader 1991. som hundförare i en Närskyddspluton. Jag trivdes och ser tillbaka på den tiden som väldigt utvecklande. Min GU ledde till ett fast jobb som hundinstruktör med bra lön..
Givetvis fanns det dom som överhuvudtaget inte ville befinna sig inmaför staketet, men de flesta tyckte det var problemfritt.
Idag har dessutom GU:n utvecklats positivt.
Den gamla utbildningen med pennalism och halv-alkoliserade befäl är nästan helt utrotat. Jag håller med Johnny_R, värnplikten kan vara ett bra alternativ då man inte vet vad man ska göra efter gymnasiet.
Och med dagens möjligheter att kunna välja tjänst efter intresse eller önskemål, så kan det ju dessutom bli ett kliv på karriärsstegen.
Med fri kost, logi, och gratis resor till och från hemmet, hyran på lägenheten betald, och dessutom en muckpeng som åtminstonde räcker till en liten semester innan det verkliga livet återtar vardagen..

Lt Angus
 
budde2006-06-29 21:51
Antal inlägg: 15

>BowmoreFinoC- Övervakare/forumadmin2006 -06-28 19:19:
>Och det där med språk, väldigt viktigt, skolan borde satsa mer på språk istället >för matematik och kemi.

Verkligen? Vad grundar du dina åsikter på? Har matematik och kemi fått en roll som är överordnad språket i dagens skola? Varför är språkkunskaper viktigare?

Mvh

/Peter

 
Jibbarn - Ej medlem längre2006-06-29 21:59
Antal inlägg: 386

För att att jag tycker det. I min framtid kommer jag inte ha någon nytta av de matematik-, kemi- och fysikkunskaper jag lärt mig i skolan. Däremot hade ännu till språk, förutom min engelska och tyska, varit mer givande, spanska etc. Det vidgar ens jobbmöjligheter i europa och resten av världen. Och även de reser man gör ute i världen.
Kemi, fysik och matematik behöver inte försvinna helt, men minska timmarna, och låt eleverna själva välja vilka ämnen dom vill satsa på.

Hade jag fått den valmöjligheten i 7:an hade jag valt att satsa mer på språk.
 
västgöten - Ej medlem längre2006-06-29 23:19
Antal inlägg: 1135

jag vet inte.. men jag tror att militären är lite mer slimmad och effektiv än när jag gjorde lumpen för 16 år sen ..har ju hänt en del sen dess.. då var det bara ett gigantiskt "samhall"..
 
mamman - Ej medlem längre2006-06-29 23:36
Antal inlägg: 6379

Lite ironiskt att Johnny_R kritiserar Fyllskalle pga "din teckande bild du har som ska dölja dina defekter i ansiktet???"

Say no more!!!
 
vulcan2006-06-29 23:44
Antal inlägg: 7666

På den tiden var ju allt f.ö. väldigt annorlunda (min lump är nu 19 år bakåt i tiden). Alla som inte hade någon allvarligare psykisk eller fysisk defekt var tvungna att göra lumpen - jag minns hur avundsjuk jag var på en kompis av åländsk härkomst som genom detta kom undan alltihop med helt legitima skäl. För den som på något vis ändå lyckades mygla sig fri vid mönstringen löpte en konkret risk att få besvärande frågor på anställningsintervjuer om varför man inte lumpat.

Ur ett militärt perspektiv var min värnplikt värdelös. Jag sprang runt i skogen en hel vinter, vår och sommar när jag inte satt på en cykel (vi förväntades försvara fosterlandet med 32 cyklar, 1 traktor, 1 kulspruta, 1 par granatgevär och varsin AK4. När vi mot slutet av utbildningen kördes ut till det ställe i skärgården vi skulle försvara så sa en officer cyniskt att om vi såg fienden komma åkande i inloppet så hade varken flygvapnet, marinen eller kustartilleriet kunnat stoppa dem och då kunde vi nog inte göra mycket heller...

Annars så vantrivdes jag mer eller mindre och kände hur jag blev ganska förfäad och förslöad intellektuellt - det var helt klart en försvarsmekanism för att stå ut med alltihop. De första veckorna funderade jag konstant på att gå till regementsläkaren och förklara att jag skulle bli psykiskt sjuk av att tvingas stanna där. Men visst - jag lärde mig en hel del om mig själv och om hur människor funkar i grupp under pressade förhållanden. Att tillsammans med 7-8 andra dödströtta människor försöka resa ett tält i beckmörker och kyla klockan halv två på natten efter flera mil på cykel med tung packning och geväret på ryggen är en... tja intressant upplevelse.

Jag skulle inte vilja ha det ogjort men jag är jävligt glad att jag har det bakom mig om jag säker så (numer frikallad efter en repövning, skyllandes på ett taskigt öra). Idag skulle jag förmodligen ha försökt komma undan och tror som Bow att det finns andra sätt att mogna som människa.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?