Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 20 025 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 12:18 | |
![]() | Varför så krystat poängsystem?? Jag kan inte förstå vad vitsen är med att ha ett konstlat poängsystem, där man kan "vinna" matcher man poängmässigt förlorat och vice versa. Det ger ett fullkomligt bisarrt och ologiskt intryck! Betapet är det den enda spelsajt jag känner till, där man tillämpar ett sådant system. Den som gör bäst ifrån sig och får högsta poängsumman i en match ska naturligtvis också vinna matchen. Faktorer som hur länge man har spelat och liknande är ju fullständigt irrelevanta i det sammanhanget! Väldigt synd att det är så, eftersom Betapet är mycket trevligt i övrigt! | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-10-31 12:20 | |
![]() | Den som vinner är den med högst poängsumma. Det måste vara rankingen du tänker på, eller? | |
| Pocaloca | 2010-10-31 12:36 | |
![]() | Jag tycker det är ok som det är nu =) | |
| kremlan - Ej medlem längre | 2010-10-31 12:46 | |
![]() | Mest rättvist på det sättet | |
| Irkko_Pirkko | 2010-10-31 12:48 | |
![]() | Det är bra som det är nu, annars kan ju folk "fuska" genom att alltid vinna genom att bara spela med dem med sämre ranking. | |
| fidelia | 2010-10-31 12:52 | |
![]() | tycker också systemet är ok som det är men däremot tycker jag det är konstigt att en del ord inte funkar när de fula s-formerna alltid går. Kan tyvärr inte komma på nåt exempel just nu | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-31 12:55 | |
![]() | Jag tycker att ratingsystemet är kul! Poängen är väl att det ska göra det meningsfullt för högrankade att spela mot lägre rankade (lite grann som golfens handicap-system). | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 13:12 | |
![]() | Nej, jag tycker inte alls det är rättvist som det är nu, när man kan "vinna" fast man har lägre poängsumma efter en match och vice versa! Systemet borde i stället, som det är på andra håll/spel, vara utformat så att den som poängmässigt vinner en match alltid går plus i ranking - aldrig tvärtom! Däremot bör det naturligtvis ge den med högre ranking som vinner färre pluspoäng om rankingdifferensen mellan spelarna är stor, jämfört med om den är liten - och det omvända givetvis för den lägre rankade. Ett sådant system, som exempelvis finns i schack, där det bygger på en rankingberäkningstabell baserat på på tiopoängintervaller (se länken www.lask.se/include....=r ejting), och det fungerar alldeles utmärkt. Något liknande vore det bästa även här på Betapet! | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 13:22 | |
![]() | PS: Med "lägre poängsumma efter en match" syftar jag naturligtvis på de poäng respektive spelarna tagit i just den matchen och inte på rankingtalen - det vill säga att man har förlorat matchen poängmässigt. | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 13:26 | |
![]() | "respektive spelare" (rättelse). | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 13:40 | |
![]() | Overeem: Tack för kommentaren. Ja, det är ju själv principen jag syftar på; den konkreta utformningen behöver givetvis inte vara exakt som den är inom schacket (där det ju också bara förekommer vinst, remi [oavgjort], eller förlust). I Betapet är ju även vinst-/förlustmarginalen i matcherna en faktor. Grundmässigt bör man dock aldrig kunna förlora en match, där man rent poängmässigt vunnit, eller tvärtom - och poängutdelningen i varje match bör vara avhängig matchresultat och rankingdifferens! Inom den ramen, kan man ju sedan ta fram ett system som är väl lämpat för just Betapet. | |
| Cover Me | 2010-10-31 13:46 | |
![]() | Om matchen slutar oavgjort då? Tycker du att det ska bli typ 0, 7 eller 43 p i rankingökning till båda då? Naturligtvis måste det finnas någon form av handicapsystem. | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 14:00 | |
![]() | Det är ju tämligen sällan en match slutar oavgjord, men då är det rimligt med ett smärre poängplus för den lägre rankade (beroende på rankingskillnadens storlek). I schack får den som spelat remi mot en högre rankad i princip hälften av poängen han/hon skulle ha fått mot samma spelare vid vinst. Handikappsystemet finns inbyggt även i den grundmodell jag tänker mig (genom att poängutdelningen i matcherna är avhängig - däremot inte fenomenet att man kan vinna trots en lägre poängsumma efter en match (eller vice versa). Det är ju just den senare omständigheten jag vänder mig mot! | |
| ANDERStG | 2010-10-31 14:08 | |
![]() | Det förtar ju meningen och nöjet med att storspöa någon. Men det ska sägas att irl-turneringar körs med den princip du förespråkar. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-10-31 14:13 | |
![]() | Betapet kör ju sin variant (jämfört med irl-scrabble och ordspel) men jag gillar det. Kul med slump, spec, böj och it som omväxling också. | |
| Labyrint | 2010-10-31 14:17 | |
![]() | IRL funkar ratingsystemet så, man kan aldrig gå minus om man vinner, men däremot olika mycket plus beroende på ratingen hos den man mött. Skillnaden är förstås att man inte väljer sin motspelare som man gör på beta. Ett sådant system blir helt meningslöst här, nuvarande ratingssystem gör att man kan ha någorlunda rättvisa matcher mot mycket/lägre eller högre rankade spelare. Hur länge man spelat vägs ju däremot inte in, bara nuvarande rating hos en själv och motspelaren. | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 14:23 | |
![]() | ANDERStG: Ja, har du högre rankingtal än jag och vinner en match oss emellan, är det självfallet du som ska räknas som vinnare och gå plus i rankingen! Hur mycket plus du ska gå ska sedan givetvis vara avhängigt a) hur många poäng du vinner med och b) hur mycket högre din ranking är jämfört med min. Bra att den principen tillämpas vid irl-spel i alla fall! Som det nu är på nätspelet, är det ju ungefär som om Färjestad skulle tvingas vinna med sex-sju måls marginal eller något (nu "höftar jag till" bara!) i ett möte med ett division II-lag för att betraktas som matchsegrare. En 5-1-seger på isen skulle då räknas som förlust! Det är ju en helt absurd tanke! | |
| Snoosy | 2010-10-31 14:26 | |
![]() | Håller med TS. Tänk på det många gånger. Tycker synd om dom med låg poäng, som jag sparkar ut ur spelet. Bara för att jag helt enkelt är för feg att förlora poäng. | |
| Palini | 2010-10-31 14:33 | |
![]() | Rombis, jag tycker snarare att dina tankar om att en vinst blir en förlust i och med att man tappar i ranking är absurd. En vinst är alltid en vinst, oavsett vad som än händer med rankingen. Rankingen visar aldrig hur många matcher man vinner. Den visar bara ditt styrkeförhållande gentemot andra spelare. Då kvittar det om den går upp eller ner vid förluster tycker jag. | |
| Rombis - Ej medlem längre | 2010-10-31 14:34 | |
![]() | Labyrint: Jo, är det så i irl-spel borde det definitivt införas här också! Självklart måste den spelare som är bättre, och visar det i match, också tillåtas vinna poängmässigt. Utmanar jag, som är rätt lågrankad, en rankingstark spelare och förlorar poängmässigt ska jag givetvis inte "vinna" på poäng! Det är ju att GE mig poäng som jag inte förtjänar, och ta ifrån motståndaren poäng som han skulle ha haft. Att göra så har ingenting med rättvisa att göra - tvärtom! Däremot bör jag naturligtvis inte förlora många rankingpoäng om jag "torskar" knappt mot en väsentligt högre rankad motståndare. Samma sak, fast omvänt, gäller givetvis om jag möter någon med lägre rating än jag, om jag vinner där. | |