Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 20 025 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| felix-w - Ej medlem längre | 2010-11-01 22:26 | |
![]() | Anti-jantelagen Finn Bengtsson (M) med flera vill lagstadga mot avundsjukan. Motionen i sin helhet finns på www.riksdagen.se/web...p; bet=A413 Bland annat sägs det 1 Du ska tro att du är enastående. 2 Du är värd långt mer än du tror. 3 Du kan lära dig det du vill och behöver. 4 Du är bättre än många andra. 5 Du vet mycket mer än många andra. 6 Du har mycket att vara stolt över. 7 Du duger bra som du är. 8 Du ska inte be om ursäkt för dig själv. 9 Du har någon som bryr sig om dig. 10 Du har kunskaper att lära ut. 11 Du levererar. 12Du gör någonting av dina idéer. 13Du har kul. "tillämpningen av en anti-jantelag ger människorna den bekräftelse som alla och envar mår bra av att höra." Nå vad tycker ni? Ska vi ta död på jantelagen? | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-11-01 22:28 | |
![]() | Kommer inte att funka på många generationer än tror jag. Svenskar har det i blodet - att man inte duger. Fast på sikt tror jag att det försvinner, i takt med att fler och fler influenser når landet. | |
| Satyra | 2010-11-01 22:33 | |
![]() | Nästan exakt den listan fanns i mitt uppväxthem - skrivet av min mor! Men så är vi inte svenskar heller, utan finnar. ;-) | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-11-01 22:41 | |
![]() | Hahha JA tack för död på jantelagen, NEJ tack för DEN DÄR anti-jantelagen: 4 Du är bättre än många andra (INGEN är bättre än nån annan) 5 Du vet mycket mer än många andra (alla vet olika saker, men alla vet) 11 Du levererar (ett kräkframkallande ord) | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-11-01 22:46 | |
![]() | Ska man då fängslas om man bryter mot antijantelagen? | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2010-11-01 22:56 | |
![]() | Ahnad; inte bara svenskar. Om du läste motionen som går snabbt att läsa står att jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien, särskilt tidigare då de flesta bodde på landsbygden och i mindre städer och kontakten med omvärlden var mindre, vilket gav mindre utrymme till förändringar. Dock finns motsvarande fenomen på många andra platser i världen, bl.a. på vissa håll i England, Japan, Australien och Kanada. | |
| Loppan65 | 2010-11-01 22:58 | |
![]() | Jag röstar för! Barnen som växer upp idag behöver de här punkterna som mantran för att överleva. Det låter sjukt men jag tror att det är så...tyvärr. (Själv drar jag täcket över huvudet för idag.) | |
| Satyra | 2010-11-01 22:59 | |
![]() | Ts lillsyrran - Man kan mycket väl vara bättre än många andra - på specifika områden, precis som man kan veta mer än andra om specifika områden. Du är ju inkörd på Jantelagen, det hör jag det, därför känner du dig nödd att tillrättavisa punkt 4 och 5?! ;-) Däremot håller jag med dig om att ordet "levererar" i det här sammanhanget känns som ett modernt blääord. | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-11-01 23:19 | |
![]() | Nä Satyra, jag är verkligen inte inkörd på Jantelagen. "Du är bättre än många andra" t.ex - som det har lagts upp här - uppfattar jag som att man menar att man skulle vara bättre än många andra på ett abstrakt sätt, inte utifrån var och ens specifika färdigheter eller kunskaper. Men, men, jag kan ju ha missuppfattat det hela förstås, men då behöver Finn Bengtsson bli mindre luddig i sina formuleringar. ;) (har inte läst länken heller, utan utgick ifrån texten här...) | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2010-11-02 23:49 | |
![]() | Men Finn Bengtsson är ju moderat så leverera passar väl deras synsätt :-) | |
| Måns_E | 2010-11-03 00:22 | |
![]() | Så utomordentligt fånigt, precis som den s k Jantelagen. Har de verkligen inte något vettigare att lägga motioner om? | |
| bj-olle | 2010-11-03 18:52 | |
![]() | haaaahahahahaha! fyfan vilken tur att man inte röstade på SD, för de var ju dumma i huvet. "Jantelagen formulerar alltså i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt." afyfan, det där är diskriminering på pricken! | |