Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 18 806 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| castleinair | 2010-11-08 13:17 | |
![]() | Hundägare! Tankar kring djurfoder? Hej! Jag håller på och gör lite research för hundmatsförpackningar och hundfoder. Vad tycker ni hundägare att man vill läsa för information på hundfoder-förpackningar? Förutom det "vanliga", tekniskt givna (innehållsförteckning o. dyl) vad kan vara relevant och intressant att läsa, tycker ni? Kanske lite allmänna hund-tips om motion och kost? Kanske varför hunden behöver den näring som finns i maten? Vad kunde vara intressant information på förpackningen? Tack! Daniel | |
| Minta | 2010-11-08 13:33 | |
![]() | Det som är intressant att veta är vad det är för typ av protein i (kött och fisk) om det är någon soja i, andelen protein och spannmål och typ av spannmål. Rätt foder till rätt ras och hunens ålder och om hunden har alelrgi eller andra svagheter såsom dåliga höfter/leder. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-08 13:36 | |
![]() | Jag har ingen aning faktiskt. Känner mig lite skeptisk till hela foder grejen faktiskt. Känner det som om dom lurar mig varenda gång vi handlar det där lite finare hundfodret istället för billigast möjliga på Willys. Varför är det bättre? Varför skulle hundar må bra av hundfoder? Mår dom inte egentligen bäst av råa köttstycken och grejer? Så något som kunde få mig att handla på annat än bara dåligt samvete och som faktiskt ökade mitt förtroende för produkten hade kännts sunt. | |
| Minta | 2010-11-08 13:41 | |
![]() | Man blir lite konfunderad av olika experter. Jag har hört en del undersökningar säga att det inte är någon skillnad på billigt och dyrt foder medan andra hävdar att det är det. En veterinär sa att väldigt många hundar blir allergiska på grund av dåligt foder med för mycket spannmål t.ex. Min systers hund som är nio år är superallergisk mot spannmål och allt kött utom kanske lamm. Han får inte äta något annan än specialkost som jag tror består av fiskprodukter. Det är en omplaceringshund som antagligen ätit Doggy i hela sitt tidigare liv. Han tål inte köttstycken heller, de kan bli överkänsliga mot för mycket protein. I naturen åt de nog inte bara kött utan allt på djuret inklusive märg och ben. | |
| Saxon_x | 2010-11-08 13:55 | |
![]() | Ge hunden den mat du själv äter. allsidig kost med andra ord. | |
| tipitina | 2010-11-08 13:57 | |
![]() | Fast veterinärer har tyvärr väldigt lite utbildning i just foder Minta. Till huvudfrågan: -Jag vill ha utfodringsangivelser i både vikt och dl. Det gör det lättare att uppskatta på ett ungefär när man står i affären hur länge en fodersäck kommer räcka och att jämföra om man eventuellt skall byta foder. Vilket jag gör allt för ofta ;) -Vill ha stort och tydligt, gärna på framsidan, fett- och proteinhalt. -Om fodret är till stor hund så vill jag ha tydlig information om att det är stora "kulor" | |
| Minta | 2010-11-08 14:05 | |
![]() | Saxon, det är inte bra att ge hunden människomat heller tydligen, de tål inte kryddor och det är för mycket salt i den. Jag ger min hund rå nöt- eller lammfräs med ris då och då. Därutöver specialfoder för hundar med dåliga höfter och leder. | |
| Minta | 2010-11-08 14:06 | |
![]() | lammfärs ska det stå. | |
| Saxon_x | 2010-11-08 14:19 | |
![]() | beror helt på vilken hund det är, men tyvärr är de flesta raser sönderavlade så de tål ingenting längre, Jag har haft en blandras han åt Axxes hundfoder och mådde bra av det, men han fick alltid mat som blev över som jag åt och tålde det. Nu var min stor hund så kunde ej ge honom vanlig mat jämt. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-11-08 14:23 | |
![]() | Lagar egen mat till hundarna...dom får bara ett par bitar torrfoder. Deras mat består av kycklingfilé, fisk, nötfärs, lite vitkål och andra grönsaker, äggulor, olja, ris etc. Kan jag komma över rester vid älgslakt får dom det samt märgben flera gånger i veckan. Dom är pigga och glad, fina tänder, fin päls trots att vi inte badar dom speciellt ofta. Det känns bättre än att ge dom torrfoder som för det första är en djungel av "detta är bästa fodret" beroende vem man pratar med och för det andra känns väldigt "industriaktigt". | |
| bujum | 2010-11-08 14:31 | |
![]() | jag har 6 hundar - mellanstora och jag ger dem friskies eller pedigree pal i grunden men eftersom vi är jägare och har massor med kött så blir det ofta blandat med älgkött och buljong från det, och ibland även ris. matrester och en sked sås på torrfodret gör susen då aptiten inte är på topp. huvudsaken är att man ser att hunden mår bra av maten och pälsen är en utmärkt indikator på det. mina jyckar älskar att få lite smak på maten men jag är väldigt försiktig med salt och har inte i något alls när jag kokar en bit kött bara till dem. | |
| Minta | 2010-11-08 14:33 | |
![]() | Det skulle jag också vilja göra. Det ska jag nog göra. Jag märker ju att torrfodret inte är roligt för hunden att äta. | |
| Vent Solaire - Ej medlem längre | 2010-11-08 14:59 | |
![]() | Min hund äter bara Orijen, som är ren kött/fisk/grönskaer utan färgämnen och tillsatser. Utöver det tuggar hon på märgben. Det fungerar bra och är frisk och fin i pälsen. Jag tror inte att hunden skall äta rester från människornas matbord. Hundar är rovdjur som behöver större koncentration av kött än vad människornas diet innehåller. Lök, socker, kryddor mm. som finns i människornas matrester är inte bra för hunden. | |
| Minta | 2010-11-08 15:16 | |
![]() | Ska nog gå över till orijen. Här intressant om torrfoder som gör hunden fet och allergisk: www.aftonbladet.se/n...69 28255.ab | |
| bujum | 2010-11-08 15:16 | |
![]() | Experterna säger att det inte är bra med kryddor men alla hundar vi har haft har varit friska och levt länge. En stövare blev nästan 17 år och hon var inte sjuk en enda dag innan hon dog. Hon jagade tills hon var 15. I detta hushållet har hundarna alltid fått en del matrester av alla de slag. En hund som är mitt uppe i en period av aktiv jakt kan ofta bli lite kinkig när det gäller att äta och det är viktigt att de får i sig något. Då brukar en sked med sås från en god stek med en del kryddor göra susen. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-11-08 15:32 | |
![]() | Tror inte heller att kryddor är hundens bästa vän, vissa saker kan dom inte bryta ner men jag tror vi är alldeles för "fjolliga" vad det gäller hundens mat. Vi vill dom väl men går på marknadsföringen för mycket. Bästa sättet tror jag är att ta reda på hundens behov,läsa, lära, vad äter hundar i det vilda livet etc. Bara för att det är tamhundar innebär ju inte det att deras kroppar är lika "tama". Ge dom så nära det vilda hundar äter och så långt bort från vad marknaden säger. Men det är vad jag tror! | |
| LisaLong | 2010-11-08 15:32 | |
![]() | Ett MÅSTE i detta hemmet är färskfoder. Men givetvis lite torrfoder också då o då | |
| LisaLong | 2010-11-08 15:34 | |
![]() | Tvålis tyvärr är det skillnad på willys och dyrare foder. Om man tar ett billigt foder kan jag lovar dig att hunden bajsar mycket mer än om du väljer ett dyrare foder | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-08 15:34 | |
![]() | "tyvärr är de flesta raser sönderavlade så de tål ingenting längre" snillen spekulerar | |
| LisaLong | 2010-11-08 15:36 | |
![]() | Resurrection ja alltför många är det tyvärr:( Dock inte min hundras:) | |