Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 18 806 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:40 | |
![]() | barn och läxor ska det vara läxor eller ej ?ungarna är 7 timmar i skolan ska inte det räcka,ska dom värkligen fortsätta plugga när dom kommer hem? | |
| Catinka | 2010-11-09 12:49 | |
![]() | Nä det borde dom verkligen slippa! Skolarbete ska bedrivas i skolan,inte i hemmet,anser jag. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:52 | |
![]() | Det är klart att barnen ska ha läxor? Hur gamla är dom? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:54 | |
![]() | som jag skrev i den andra tråden. studieteknik och struktur är något man måste lära sig och det är den främsta anledningen till läxa i tidig ålder. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:58 | |
![]() | Som jag ser det så handlar det om att skolan är ett forum för kunskap av många. Jag ser läxan som ett fantastiskt verktyg hemma för att diskutera och värdera kunskap som är barnets och inte skolans egendom. | |
| ojjojj | 2010-11-09 12:59 | |
![]() | tycker också skolarbetet ska vara lagt till skolan.. sen kanske om man är efter eller har svårt för nåt att man får läxa. | |
| LisaLong | 2010-11-09 13:01 | |
![]() | läxor har väl funnits i alla tider. Hur gamla är barnen? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:02 | |
![]() | sen tycker jag att det är viktigt att barnet känner sig duktig och utvecklas i sitt läxläsande. vilket gör det viktigt med personligt utformade läxor för barn som har svårigheter med något. läxor ska inte vara lägga över skolans jobb på eleven. utan fördjupa och drilla i teknik. låta barnet få struktur och även känna glädje. min dotter har utvecklat ett eget glosläxsytsem tex som verkligen imponerar på mig. från att bara läsa, sucka lite och förhöras till riktig skicklighet. nu vill hon att jag ska ladda små gloslistor från internet på spanska och franska. bara för att hon tycker det är så kul när hon knäckt koden. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:03 | |
![]() | Det står inget i läroplanen om läxor. I korvstoppningsämnen som historia har det väl sin plats, men i exempelvis matematik kan det vara rentav skadligt när föräldrar ska "hjälpa till". Om läxor ska ges ska de ha ett klart och uttalat syfte, att ge läxor för läxans egen skull är meningslöst. ramsay, visst är det bra om barn lär sig studieteknik och struktur, men att överlåta det åt hemmet är jävligt riskabelt. Det ser mycket olika ut i olika hem och en del barn får ingen hjälp alls. Om man tycker att barnen lär sig för lite i skolan får man väl förlänga skoldagen med läxtimmarna så att alla barn kan få den hjälp och det stöd de behöver. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:04 | |
![]() | Men tiden i skolan räcker inte till för att lära ut det som barnen behöver kunna för att ta sig vidare. Det är dessutom bevisat i studier att barn som har stödjande läxföräldrar har en tendens till att klara sig bättre i livet. Varför är läxa negativt undrar jag? Barnen har skolgång mellan 08:00 och ca 14:00... Det är max 6 timmar om dagen. Av dessa så går mycket av tiden ut på att lära för livet och de sociala spelreglerna som finns i livet. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:04 | |
![]() | "läxor har väl funnits i alla tider" ... skulle det vara ett argument för att läxorna är bra? Hur ska man någonsin kunna åstadkomma förändring med den inställningen? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:05 | |
![]() | vi har läxläsning på skolan för de barn som inte har stöd hemma. det är bra. men att sitta hemma och planera sin dag runt sin läxa är ovärderligt. | |
| wildcard | 2010-11-09 13:05 | |
![]() | oj, en tråd om det som jag just skrev i andra tråden. =) OK, jag tycker inte att man ska ha läxor bara för att ha läxor. Jag själv gjorde nästan aldrig mina läxor, det behövde jag sällan, jag sög i mig det nödvändigaste i skolan. Det enda jag pluggade var glosor i något enstaka fall. Jag har (trots det) tagit mig igenom en universitetsexamen! UTAN en god studieteknik!? Eller kanske jag använde min egen studieteknik som inte var utformad i samma mall som alla andras? De andra i klassen var skitsura på mig som inte ville sitta och plugga som dårar inför tentorna! Jag kunde ju redan det där, varför slita ut sig? Min dotter är tretton år och har inte läxor. Hon hade "sovit" på ett par mattelektioner och hamnat ett par sidor efter där, hon tog hem böckerna på lovet och räknade ikapp... problemet löst! Skolan har god hjälp åt dem som behöver läsa extra: en timme varje morgon och på söndagarna inför proven. På denna skola är detta vardagsmat att man ibland behöver lite extra hjälp och inget som någon känner sig dum inför eller blir kallad för slö eller plugghäst eller vad man nu "borde" kalla dem som använder denna extra tid... Jag är inte orolig, det går bra på proven och hon har inte glömt "allt" dagen efter provet som jag vet är vanligt bland de som följer mallen. HÄR fungerar det och om hon ska plugga vidare sedan så är jag säker på att hon är intelligent nog att hitta sin egen metod för att lära in effektivt! | |
| LisaLong | 2010-11-09 13:07 | |
![]() | wildcard men va bra för dig, att du var så lättlärd:) Det finns barn som behöver längre tid för att lära sig kunskap | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:09 | |
![]() | Jag håller helt med Ramsay här. Vi har jättefina dialoger om läxorna och varför det är viktigt att lära sig. Barnen känner att jag bryr mig och att deras kunnande blir viktigt för dom på en nivå bortom att bocka av i skolan. Vi delar deras svårigheter och deras segrar. Och det bästa av allt är att barnen tycker att det är kul. Jag har en tjej i 0:an som längtar efter sin första läxa och tycker att det är orättvist att hon inte har fått börja ännu. Jag tror att man kan skada barnets bild på kunskap och det egna ansvaret gällande denna om man skulle börja göra läxor till något negativt som är "skolans". Nej låt barnen äga sin egen kunskap säger jag. Det mår dom bra av. | |
| wildcard | 2010-11-09 13:09 | |
![]() | LisaLong: ja självklart! Det är ju det som är poängen, att vi är olika och att alla inte behöver läsa läxor hemma för att bli fungerande studenter! | |
| wildcard | 2010-11-09 13:11 | |
![]() | Sedan finns det, precis som ramsay skriver, skitbra spel och annat som man kan använda sig av på nätet för att lära sig glosor. glosor.eu är bara en av många sådana sidor. Barnen kan på ett lekfullt sätt lära in sina glosor, inga problem, bara man som förälder ser till att glosorna skrivs in RÄTT. | |
| wildcard | 2010-11-09 13:12 | |
![]() | glosor.eu/ här kommer den rätta länken... om man nu vill att barnen ska lära sig saker hemma. Jag vet att en del skolor använder sig av denna sida i undervisningen. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:18 | |
![]() | låter än orättvisare utan läxor dessutom, även om jag inte tycker om orättvise argumentet. ambitiösa föräldrar (som wildcard) hittar roliga och lärande sidor på nätet och har kanske en meningsfullare fritid öht många ggr. vi har haft föräldraläxdagar. där vi föräldrar fått lite nycklar och förhållningssätt till läxläsningen. sen är våra läxor inte så mkt lärande- utan övning. skriver man uppsats tex så ska vi föräldrar inte rätta ihjäl oss, ngt litet påpekande kanske men mest entuiasmera. rättstavning är skolans jobb. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-09 13:19 | |
![]() | Tvålis, det är ju jättefint att läxor funkar för er. Dessvärre är det inte så för alla | |