Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade34
Mobilspel
Pågående20 297

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-11-12 12:44
Antal inlägg: 6854

Bröllop
Med anledning av en annan tråd här så blev jag lite nyfiken på hur olika människors bröllop har sett ut och vad de har kostat. Dela gärna med er i denna tråd.

Jag börjar med mitt då... iofs skild sen dess men det här ska ju handla om hur man vill ha sitt bröllop.

Vi gifte oss i juni. Vi hade vigseln vid vattnet i ett gamalt murat hus utan väggar, mer en ruin. Jag och min dåvarande man gick genom en grönskande kohage med min dotter och min brors dotter framför oss som strödde ut rosblad.
De hade vita klänningar och var barfota, så söta...
Kan tillägga att det var min brors dotters idé, hon ville promt strö rosenblad:-)
Sen väntade gästerna vid det här huset dit vi gick.
Vi hade en liten tillställning på detta värdshus som låg vid denna vackra plats vid en sjö.Vi var bara ca 14 personer.

Allt som allt gick det på ca 15000 bara. Vi hade inte bröllopklänning och sådant utan vita vackra kläder som vi sen kunde använda vid andra tillfällen.

Ett litet men jättfint bröllop i min smak. Efter det så åkte vi med hela familjen på en tre veckor lång semester i Kroatien. Det var vår bröllopsresa:-)

Tinna2010-11-12 12:49
Antal inlägg: 20250

Jag måste bara fråga.. Var det någon som hade gått i förväg i kohagen för att kolla så där inte fanns koskit, eller tog ni en chansning? ^^

wildman2010-11-12 12:51
Antal inlägg: 3859

Mitt fösta bröllop var kyrkligt. Ungefär 60 gäster, maten lagades av en kockstudent som vi betalade sådär lite på sidan om. Alkohol importerad från Tyskland. Blommor fixades av en bekant som är florist mot en smärre betalning på sidan om. Hyrtält i trädgården som festlokal. Inhyrd orkester som spelade några låtar, sen egen stereo/ljudanläggning resten av kvällen. Foto togs några av fotograf i studio, resten av bekanta. Bilen var en lånad Rolls.
Så jag hade tur som lyckades fixa så mycket via kontakter. Tror det kostade i runda slängar 50 000.

Andra bröllopet var i litet sällskap på svenska kyrkan i Mallorca.
Kostade kanske 10000 med allt. (Middag, avgifter mm)

wildman2010-11-12 12:52

Första bröllopet hyrda kläder för båda.
Andra bröllopet egna kläder, inget klassiskt bröllopsutstyr.

Gautama2010-11-12 12:53

Haha, vi tog en chansning. Men det var som en liten stig genom denna kohage som ledde ner till sjön så man såg var man satte fötterna:-)

wildman2010-11-12 12:54

Gautama, hade ni en plan B om det hade spöregnat?

Gautama2010-11-12 12:56

Ja, vi hade kunnat gifta oss inne på värsdhuset. Vi hade ju abonerat det, så där var inga andra gäster.

wildman2010-11-12 12:57

Ok, så då hade ni bara skippat utedelen? :-) Jag har alltid beundrat dom som vågar satsa på ett utebröllop i Sverige :-) Visserligen har de flesta en plan B, men den är oftast rätt medioker relativt sett.
har varit på ett, och fotat två andra utebröllop, men dom har haft tur med vädret :-)

Gautama2010-11-12 13:00

Alltså om det hade spöregnat hade vi tagit det inne. Men om det bara hade duggat hade vi ändå tagit det vid vattnet för det var ett litet tak på denna plats. Men då hade vi nog skippat gången genom kohagen:-)

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-12 13:04
Antal inlägg: 4429

Första gången gifte jag mig ute på en ö i skärgården och vigdes av en galen kapten. Jag hade mors gamla bröllopsklänning och han hade in fars gamla frack. Middag på festvåning i närheten. Drink ute på öarna. Vansinnigt romantiskt och inte så himla dyrt.

Andra gången förr förra sommaren med stort vacker tält i trädgårdn och vigselakten på altanen. Jag hade en vansinnigt vacker tredelad klänning a´la audrey hepburn i duvgrått siden som kostade 1700 på halva priset....

Tysklands sprit och jag hade lagat all maten som vi hade i buffé. Stående ovationer på den faktsikt och det var nästan det största nöjet av allt att få laga all mat själv!

Ca 50 pers på båda brölloppen.

Budget på bägge och absolut inte någon dyr ring som är det mest onödiga att lägga pengar på i min värld.

broglo2010-11-12 13:07
Antal inlägg: 116

Jag skall gifta mig om en dryg vecka faktiskt. Det blir ett ganska litet format: borgerlig vigsel i samma hyrda lokal där vi sedan har middagen. Ca 25 gäster, buffé (catering) och tårta. Eftersom det blir ett litet, intimt bröllop så skulle det kännas utklätt med pampig bröllopsklänning, så jag har köpt en vanlig (blå) festklänning som jag känner mig jättefin i. Den blivande maken har köpt kostymbyxor och med tillhörande väst, det kommer att passa honom bra. Vi har inte räknat ihop slutnotan, men om man räknar allt från inbjudningskort, och ringar till strumpbyxor så tror jag att vi hamnar någonstans runt 16 000 (på en höft).

orknowork2010-11-12 13:28
Antal inlägg: 36

Vi gifte oss 2006.
Både jag och min man är musiker med stor umgängeskrets och vi ville ha något annorlunda som verkligen passade oss. Men vi hade i princip ingen budget då jag just fått jobb, min man frilansade osv.

Delar av våra familjer är väldigt kyrkliga samtidigt som stora delar av våra umgängeskretsar och arbetsplatser verkligen INTE är det..
SÅ.. vi bokade på 12 artister/band som vi känner, deras inslag var vår bröllopspresent..och bjöd in till en bröllopsfestival.
Yez, festival med 2 scener som växlade band, med festivalarmband till gästerna, VIP-halsband till familj och närmsta ( som var skitkul får då såg ju alla vilka som var släkt mm till oss), vakter and alles.

Musik är något alla kan umgås kring.

Vi började med en kyrklig vigsel. Hade sedan en VIPmiddag, buffé för alla de inbjudna med vip-pass, närmsta vänner och familj ca 60 pers.

Sen kl 18 började festivalen då övriga 430 gäster fick komma igen.
Vi bjöd på godisbord, bröllopstårta och snittar, resten var till självkostnadspris.

Vi hade sedan önskat oss resecheckar och det blev en bra hög vill jag lova..=)
Totalt med våra kläder, transport, ljud,ljus mat, hyra.. landade vi på
27 000. .!

En fetbra fest och finaste minnet för livet.

orknowork2010-11-12 13:30
Antal inlägg: 36

och just det.. bröllopsresan fick ju då i present av gästerna!
;)

Gautama2010-11-12 13:32

Woow vad häftigt orknowork. Kul med lite udda bröllop:-)

Lillstölla2010-11-12 13:33
Antal inlägg: 23831

Wow! Jisses en sån bra idé. Orknowork, den bröllopsfesten hade jag ju gärna gått på för låter jättekul:D

Satyra2010-11-12 13:41
Antal inlägg: 4561

Gautama - och ni andra - vilket år gifte ni er? Kan vara intressant att veta när man ser till kostnaderna i alla fall. ;-)

Jag har varit gift en gång (varade i 12 år). Gifte mig 8 december 1990 med en dansk trumslagare. Vi hade bara känt varandra ett halvår då och friade gjorde han redan efter tre månader.
Hur som helst ...

Vi hade ca. 50 gäster. Min vita brudklänning (med 8 meter baksläp i spets) designade jag egenhändigt och hade sådan tur att jag hittade en sömmerskeelev som sydde upp den åt mig. Med andra ord betalade jag bara för tyget och en överkomlig summa till henne. Min make hade vit kråsskjorta och svart kostym (kort kavaj) och krås runt halsen istället för slips.

Hår/makeup fixade jag själv (hade väääldigt speciell smak på den fronten på den tiden, HAHA) på min forna salong. Fixade även min make (som bar hästsvans, fastsatt med svart spetstyg) och våra fyra brudnäbbar på salongen, innan bröllopet. Ingen rast och ingen ro för denna brud alltså. ;-) Och samtidigt sydde sömmerskan det sista på klänningen, hahaha.

Den gigantiska festlokalen fick vi bruka gratis, eftersom den tillhörde min systers arbetsplats.

Mat och dryck (vin och öl), plus bröllopstårtan bjöd mina danska svärföräldrar på.

Med andra ord - vi betalade inte mycket för någonting förutom ringarna (svindyra i vitt guld), som vi specialbeställt från Finland.

Allt som allt gick det på runt 50 000 kr.

Vi gifte oss i en gammal träkyrka på Torö. Den enda belysning som fanns inne var massor av stearinljus. Urmysigt! En god vän till både mig och exmaken sjöng/spelade "When a man loves a women". Inte ett öga var torrt! :-)

Här kommer en liten bildkavalkad för den nyfikne! Spana speciellt in våra urvackra frisyrer, hehe. ;-) (Exmaken är inte så framträdande på bilderna, rent medvetet här.)
------------------------- ------------------------- --
På salongen där jag fixar mig själv, min blivande man och fyra brudnäbbar, samtidigt som sömmerskan syr klart det sista på klänningen.

www.tettemerio.se/no...dd ing5.jpg

Bröllopsklänningen, som jag själv designade och fick uppsydd för en billig penning av en sömmerskeelev. Blev här tvångsfotograferad av en vän till mig som hade fotostudio dörr-i-dörr till min salong - därav den stressade uppsynen:

www.tettemerio.se/no...dd ing3.jpg

I kyrkan, här ser man även brudbuketten:

www.tettemerio.se/no...dd ing4.jpg

På trappan till kyrkan, direkt efter vigseln. Det regnade så vi fick stå under paraply.

www.tettemerio.se/no...ed ding.jpg

Bröllopstårtan som min svärmor bakat i Danmark:

www.tettemerio.se/no...dd ing2.jpg

Bröllopsvalsen:

www.tettemerio.se/no...gd ance.jpg

Presentöppnande:

Min dotter (som var sju år då och en av brudnäbbarna) och en kusin till mig, dansar på bröllopsfesten:

wildman2010-11-12 14:08

Underbar klädsel och frisyr Satyra :-) Men du ser lite ilsken ut ;-)

Mitt första bröllop 1994, mitt andra 2002.

Gautama2010-11-12 14:20

Haha, underbara bilder Satyra:-)
Ska kolla om jag kan lägga över några bilder till datan också senare:-)
Jag gifte mig 2002.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-12 14:30
Antal inlägg: 5126

Gifte mig 1986 i Miami. Kyrkligt. ca 20 gäster.

Ring från en pantbank, det va DEN jag ville ha.
Klänning från butik, second-hand.
Hans kläder nya från samma butik.
Blommor köpta i sista sekund.
Catering bjöd hans föräldrar på.
Festen hemma.

Gick inte på så väldigt mkt. Max 10.000 totalt.

img149.imageshack.us...rl lop.jpg/

Skugga2010-11-12 14:33
Antal inlägg: 6559

Ah, the 90's, nostalgi! ^^

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?