Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 18 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| linnea06 | 2010-11-12 22:23 | |
![]() | Uppsagd från jobbet är så arg o nere, fick ett samtal idag från min arbetsplats att d sagt upp mig, inte pga av att jag inte skött arbetet och så och inget personligt, utan pga att jag flyttat till en annan stad så det e tåg jag få åka till jobbet är nu hemma och är mamma ledig, men innan jag gick hem på ledigheten så va det ofta strul med tågen försenade och sånt som alla hört om sj. och nu tycker mannen jag jobbar hos att det va ett för stort oros moment för honom. ok jag kan köpa det, men kan han verkligen säga upp mig PGA att det kan bli förseningar ibland... kan det verkligen gå till så ngn vänlig själ som vet det.... | |
| kajix | 2010-11-12 22:27 | |
![]() | Nej det låter inte som godkänd grund för uppsägning. Vad säger facket? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-12 22:28 | |
![]() | Nej det låter helt fel. Han kan inte säga upp dig på grund av något som inte har hänt. Ring upp honom och säg att det inte stämmer om du vill behålla jobbet och säg att du har kollat upp det. Annars kopplar du på facket om du är fackligt anslutning. Är det en fast anställning? Har du blivit varnad för något annat? | |
| linnea06 | 2010-11-12 22:33 | |
![]() | är juh tyvär inte med i facket men man kanske kan ringa ändå dit o kolla... det är en fasst anställning och jag har inte blivit varnad för ngt.. tycker oxå det låter helt sjukt men jag vart så ställd när jag fick samtalet så ja sa typ bara ja jaha... men nu när man lugnat ner sig så e jag så jädrans arg... | |
| OneW | 2010-11-12 22:36 | |
![]() | tycker det låter väldigt märkligt. Alltså.. du flyttade började åka tåg, det strulade, du kom sent.. ingen varning. Mammaledig.. Och nu ringer han och säger upp dig? Nä jag kan nästan säga till 90% att det inte kan gå till så... | |
| slånbär | 2010-11-12 22:37 | |
![]() | Japp-det är det som är risken när man vill stå själv och chans-man har ingen backup om det skiter sig -Tyvärr. Jag har varit med i facket sedan jag var sexton -alltså i 30 år och pyntat ut massor av pengar men detta för att inte hänga ensam i klan om det skiter sig. | |
| slånbär | 2010-11-12 22:37 | |
![]() | I kylan ska det förstås vara..... | |
| Måns_E | 2010-11-12 22:41 | |
![]() | Om du inte har fått någon skriftlig varning så är nog arbetsgivaren ute på lite hal is. Om du däremot är sist in så kan han ju alltid hänvisa till arbetsbrist, och då är det förstås värre. Men för att bli uppsagd p g a försening eller liknande skäl kräver ett antal skriftliga varningar. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-12 22:44 | |
![]() | Ja det är ju klart att det är lättare om man är med i facket, men det är samma lagliga rättigheter ändå. Du kan få hjälp av juridikt ombud inom sådana här frågor. Och detta bör gå på hemförsäkringen. Börja först med din arbetsgivare, säg att det inte låter rimligt. Förklara att det behövs starkare skäl att säga upp någon. Om du inte kommer någonstans där, så är det försäkringsbolaget och ombud på måndag. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-11-12 22:44 | |
![]() | Ring facket, du kan bli hjälpt som "ny" medlem. Låter som en riktigt dålig ursäkt av arbetsgivaren. | |
| Miss_jk | 2010-11-12 22:45 | |
![]() | Vill verkligen inte låta krass och otrevlig, men hur många är det inte som skyller på försenade tåg och liknande för att man inte orkar gå upp i tid? Som arbetsgivare måste man kunna lita på att sina anställda kommer i tid för att utföra arbetet som skall göras. Nu vet jag inte vad du jobbar med, men i min bransch fungerar det inte att komma en timme sent och jobba in det på kvällen, eftersom lev.tiden är 17.00. Jag åker pendeltåg till mitt jobb och under hela förra vintern fick jag ta ett tåg (20 min) tidigare för att vara åtminstone halvsäker på att komma i tid till jobbet. Oftast kom jag precis i tid eftersom det ständigt är förseningar på pendeln vintertid, men ibland kom jag 40 min för tidigt (kommer alltid 20 min för tidigt annars) och det fårman leva med då. | |
| linnea06 | 2010-11-12 22:54 | |
![]() | tack alla för era svar och jag ska gå vidare med det här nu och frågesätta en hel del nu har ni sporrat mig TACK... och till dig Miss_jk jag skyller inte på förseande tåg dom är det. jag tog det första tåget som går på morgonen och va det förseant eller inställt så e det typ 1 timma kvar tills nästa går jag bor inte i stockholm där det går trafik en gång i kvarten... när jag jobbar kvällstid så tar jag ett tåg som ska vara inne en 40 min innan jag börjar jobba tåget innan det går nästan 1h o 45 min före och stå ute på en perrong i evigheter mitt i vintern gör jag inte... så det e inga ursäkter det e ren fakta.. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-11-12 22:57 | |
![]() | Du skulle väl inte ha flyttat eller så får du väl söka jobb där du bor nu! | |
| Miss_jk | 2010-11-12 22:59 | |
![]() | Okej, då förstår jag att det är jobbigt! Som sagt, det var verkligen inte menat som ett påhopp eller så, utan bara lite reflektioner över hur det ser ut allt som oftast. I ditt fall verkar du ju inte kunna göra så mycket mer än du gör... | |
| linnea06 | 2010-11-12 23:00 | |
![]() | har flyttat pga ändrade familjeförhållanden, och idag är det inte så lätt och bara "hitta" nytt jobb... | |
| tydal | 2010-11-12 23:01 | |
![]() | Det låter ju inte klokt. Visst kan det vara struligt i bland, och visst var det extra struligt i vintras, men är ju ändå hundratusentals människor som pendlar till jobbet varje dag med tåg och SJ:s målsättning är ju givetvis att trafiken ska fungera, annars kommer man ju inte kunna behålla kunderna. Man har noga analyserat vad som gick fel förra vintern och gjort förbättringar. Jag jobbar åt SJ, främst med att köra tåg och utbilda personalen men också på trafikledningen samt att jag utvecklar datasystem. Om du behöver fakta så kan jag svara på det mesta. Vilken sträcka åker du? Minns du vilka datum och tider som du drabbades av förseningar så kan jag kolla upp vad det berodde på och berätta vad vi gjort/kan göra för att det inte ska upprepas. Så får du något att visa för din arbetsgivare och kan säga att du varit i kontakt med SJ. Sen håller jag på att ta fram en mobilapp för allmänheten där man lite lättare ska kunna se var tågen är samt eventuella förseningar och trafikstörningar. | |
| YamahaJet | 2010-11-12 23:04 | |
![]() | Så ni tycker det är arbetsgivarens skyldighet att betala ur egen, privat ficka för att trådskaparens enda tåg är försenat hela tiden? | |
| tydal | 2010-11-12 23:11 | |
![]() | YamahaJet: Eftersom jag är arbetsgivare själv tycker jag det är arbetsgivarens skyldighet att tillsammans med arbetstagaren försöka lösa problemet. Är det försenat hela tiden kan man ju börja att kolla med SJ att det verkligen är försenat hela tiden och vad de gör åt det, för det är ju förstås inte acceptabelt. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-11-12 23:17 | |
![]() | En fast anställning innebär en viss trygghet för arbetstagaren där försenade tåg inte kan användas som ursäkt för uppsägning. Kör på linnea... kolla du m facket. | |
| YamahaJet | 2010-11-12 23:26 | |
![]() | Jag tycker inte det är arbetsgivarens skyldighet att blöda pengar och under tiden försöka lösa SJs problem som de själva inte lyckats lösa på etthundrafemtio år. Dessutom är försenade tåg definitivt en grund för uppsägning. Det är så typiskt svenskt att alla ställer sig på arbetstagarens sida och vill involvera facket, trots att bristen uppenbarligen ligger hos trådskaparen. Ni hade naturligtvis inte varit av samma åsikt om ni själva var arbetsgivaren och era kunder, ert levebröd, lämnade er på grund av usel leveranssäkerhet. | |