Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade50
Mobilspel
Pågående18 798

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nollan464 - Ej medlem längre2010-11-15 06:45
Antal inlägg: 69

Varför pruta/avbetalning på hundar
Jag har ute världens sötaste valpar ute nu- dvärgras o blir omkring 4-4,5 kg. Långhåriga.

Priset har jag satt lågt (är det för lågt kanske)
För de flesta som ringar har inga pengar eller vill pruta på dem.

Hur många här skulle ta och godkänna avbetalning??
Vilket skydd har jag som säljare??

Blev av med en bil (15000 ungefär) bara för att köparen slutade betala-jag visste inte då hur jag skulle gå till väga.....

Men viss borde något rättsligt skydd finnas??

Men prutning borde jag väl inte acceptera?? Eller hade ni gjort det??

Priset är 3000 och de är alla vaccinerade,chippade,vet. besiktade,avmaskade och reggade.

Hjälp mig reda detta lite- skall jag på dessa sötisar våga ta en avbetalning på 3 månader??

Eller hur skulle ni gjort??

Papper skrivs på att hunden skall tillfalla mig om dom inte kan ha kvar den-för det är annars så att dom kanske vill tjäna en slant. Köpa billigt o sälja dyrare då det är en liten ras.

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2010-11-15 06:47
Antal inlägg: 2979

En person som inte har råd med 3000 för en hund har nog ej råd att ta hand om den heller bara min egen uppfattning.

henrik_l2010-11-15 06:50
Antal inlägg: 918

Gör som jag när jag sätter ut nåt på annons. Jag sätter ett lågt pris som redan är prutat och klart på för att slippa den pinsamma situationen. När sen nån mailar och prutar så raderar jag det bara utan att svara.

Evil Angel2010-11-15 07:14
Antal inlägg: 118

Det är svårt att säga om 3000kr är för lågt när vi inte fått reda på vad det är för ras/raser. Som Tsarraz skrev så har personen förmodligen inte råd att ha hunden ens om den måste pruta och/eller avbetala. Du ska absolut inte ge någon avbetalning på hundarna, det som har hänt många är att den säljer den vidare eller skänker bort den till någon annan och slutar betalar dig om det skull visa sig för dom att dom inte hade råd eller tiden att ta hand om hunden.

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-15 07:25
Antal inlägg: 4429

Har du inte en planerad avgift på 3000 så har du ingen hjalmar att ta hand om jycken sen. Men 3000 låter extremt lågt...Om det inte är blandras. Från en seriös uppfödare, med renrasiga hundar så hade jag blivit extremt misstänksam mot dig som uppfödare med det priset. Så det kan vara så att det låga priset avskräcker seriösa köpare.

nollan464 - Ej medlem längre2010-11-15 07:39

Ja de tär ju en korsning så man kan ju inte ta så mkt- långhårstax/strävhårstax (pappan tror vi bara)

Men det ligger närmast till hand då jakt lagen där var vi var vid den tidpunkten har många såna.

Men dom ser ut som långhårstaxar

Jumanjia2010-11-15 07:45
Antal inlägg: 539

Urs mig Nollan men du låte väldigt oseriös som säljasre, du är inte ens säker på vad det är för ras på valparna mer än att de ser ut som långhårs taxar, så jag förstår hur de andra menar med att seriösa köpare håller sig borta.
Men som sagt, är du osäker på om du kan lita på avbetalning så säg att det inte går.
Om jag var du skulle jag göra om hela annonsen. skriv att det inte går med avbetalning och att det redan är prutat och klart. då kanske du kan sålla ut oseriösa köpare..

nollan464 - Ej medlem längre2010-11-15 07:48

Jumanjia: hur skall man kunna veta vem pappan är när det är en tjuvbetäckning??

Vi kan bara spekulera o vi tog hjälp av veterinären för att spekulera.

Denna tik är en löpare-hon har löpt 7 gånger i år bara och stog på steriliseringskö och skulle in i Juli efter semestertiderna- Dock ville tiken annat

slånbär2010-11-15 07:58
Antal inlägg: 5539

Är hon en smitare då också eftersom hon har lyckats bli tjuvparad. Annars har man ju koll på vilka hundar man möter menar jag.
Och du skriver att dom är regade-var då ? Det är väl bara renrasiga som blir regade eller finns det nåt register för blandisar nuförtiden?
Håller annars med om att jag som köpare skule bli misstänksam dels för att priset är så lågt och dels för att du inte verkar vara erfaren. detta i kombination gör tyvärr säkert att seriösa köpare inte hör av sig.

nollan464 - Ej medlem längre2010-11-15 08:03

Nej upp i våran stuga är dom lösa med oss- så är även jkthundar i jaktlag.
Vår stuga ligger 5 km från närmsta granne, dom har inga hundar.

MAn MÅSTE regga dem i jordbruksverket- alla hundar skall registreras-det är lag på det.
Visste du inte det...

Smitare är hon inte- Hon håller sig runt oss- här hemma har vi iofs staket men inte i stugan

Men detta är lite OT

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-15 08:17
Antal inlägg: 4429

3000 för en hund som är blandras låter för dyrt. Jag hade också prutat på det priset.

nollan464 - Ej medlem längre2010-11-15 08:20

Vad hade du betalt för en blandras??

Slånbär: nej jag är definitivt inte erfaren korsningsuppfödare och vill aldrig bli heller- hur kan man vilja bli det. Visst korsningar kan vara hur goa som helst men jag håller mer på renras. Men att en tjuvbetäckning kan komma till-det har jag fått erfara...men inget jag vill vara med om igen. Så nu håller jag hårt i mina tikar.....

123 hopp - Ej medlem längre2010-11-15 08:37
Antal inlägg: 464

Jag skulle inte betala 3000 för en blandras heller.Det är väl lika illa att pruta på en bil eller ngt annat också om man inte kan pruta på en hund lr?

dinodog2010-11-15 09:14
Antal inlägg: 4973

Jag har sett 6.500:- för blandrashundar visserligen något större hundar.
Skulle aldrig betala så mycket för en blandrashund.

Catinka2010-11-15 09:14
Antal inlägg: 181

Finns väl massor med blandraser som säljs för 5-6000 så priset är verkligen inte för lågt! Även blandraser är levande individer och har all rätt att komma till bra hem,dom kan ju inte hjälpa att dom inte är renrasiga o "värda" mer.......

Tess 082010-11-15 09:48
Antal inlägg: 18003

Om du har veterinärbesiktat hundarna kanske veterinären kan hjälpa till med vad den andra rasen är.
Det är lite vanskligt med blandraser och jag kan förstå att kanske tax inte tillhör den där lilla "innehunden" utan det är mer chihuahua som är sån.

Pruta inte, men skriv det då i annonsen! Skriv ALLA krav i annonsen! Sen finns det alltid såna som inte är läskunniga, men de är ju bara att avfärda.
Skruv EJ prutbart, EJ avbetalning, EJ som foderhund eller liknande!

Sen är det svårt att värdera vad hunden är värd när det är en blandras, Skriv doch också var de är reggade (när det brukar kallas så för renrasiga hundar så kan det misstolkas).
Jag håller även med tsarraz bla om att har man inte 3000 har man troligtvis inte råd att ha hunden heller.
Vad jag själv tycker om blandrashundar är en helt annan sak...

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-15 09:52
Antal inlägg: 1377

Hehhe, den här tråden är ju en försäljningsannons.

nollan464 - Ej medlem längre2010-11-15 09:53

Som jag skrev i tidigar einlägg så tog vi hjälp av veterinären för just spekulera i ras :)

Ja jag får nog skriva ej pruta,ej avbetalning och jordbruksverekt-men det borde man förstå när det står korsning

EweH2010-11-15 09:54
Antal inlägg: 66

Jag skulle inte acceptera det! - Om man inte kan betala en summa på 3000:- så kan man inte ha råd med en hund sedan heller.

Bilen, anmäl honom? Snacka med polisen och se vad de kan göra? - Det är väl ganska enkelt?

Att tilllåta människor köpa saker på krita ska man bara göra när man har en butik där man kan kolla upp personen, om de har några anmärkningar sedan tidigare. Vem vet, de kanske är hos kronofogden redan..?

Sedan fattar jag inte med människor som ser skillnad på renrasiga hundar och blandrashundar? - vad är problemet liksom? Ingen hund är ju mindre värd pga sin ras. Exakt samma värderingar som en människa! Tycker jag! Sedan ska ett djur inte säljas för människans skull (om man inte har personliga behov) utan för djuret....

Tess 082010-11-15 09:57
Antal inlägg: 18003

Det viktigaste borde väl ändå vara att hundarna hamnar i lämpliga hem?? Som jag förstår det så var det inte tänkt att det skulle bli valpar och att du alltså inte håller på med oseriös uppfödning utan detta var ett "misstag" och inte ett sätt för dig att tjäna pengar.
Så se till att de hamnar i bra hem och "fiska" efter intresserade bland vänner osv också, inte bara på Blocket och liknande.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?