Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 18 798 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nippertippan | 2010-11-15 18:10 | |
![]() | Har du haft lunginflammation? Fick först idag veta att jag har lunginflammation. Jag har aldrig haft det förut, men kan säga att det är verkligen inte kul. Jag har inte fått en blund i ögonen på flera dygn och jag känner mig helt groggy. JAG UNDRAR, ni som har haft lunginflammation.... Hur gjorde ni för att kunna sova? Jag har testat nästan alla positioner, men hinner inte ens somna förrän jag får hemskt hosta tills jag kräks... ..hostar för mycket så luftrören blir svullna, svårt att andas och det rosslar och piper i lungorna. (Då tar jag medicin,men dom hjälper inte fullt ut) Jag är helt utmattad. Försöker dricka mycket varmt te, och vatten också i förebyggande syfte inför att sova, men det hjälper inte mycket. Har ni fler tips åt mig? | |
| Tinna | 2010-11-15 18:11 | |
![]() | Uh. Sånt är jobbigt. :S Hade det en gång när jag bodde hemma, och det enda sättet att sova på var "halvsittande" i mammas justerbara säng.. | |
| Maad Max | 2010-11-15 18:15 | |
![]() | Kolla om du inte kan få lite smärtstillande med lite kick i. Något med opiater i. | |
| nippertippan | 2010-11-15 18:18 | |
![]() | Maad Max- *ler* Jag har mollipect som är slemlösande och luftrörsvidgande, men även Coccilana med morfin i, men den kan jag inte ta.. mår dåligt då och sämre andning. | |
| nippertippan | 2010-11-15 18:19 | |
![]() | Tinna, Det känns ju bäst när man sitter, speciellt lite framåtlutad. Jag önskar jag hade en sån ställning att sova i nu :-) Typ som en sån där shiatsu-massage-stol | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-15 18:22 | |
![]() | Jag antar att du fått antibiotika? Det borde du ju fått om du fått lunginflammation konstaterad. Jag tror inte det finns så jättemkt lindring utöver hostmedicin och antibiotika, samt halvsittande sovställning :( Det är nog bara att genomlida skiten. | |
| nippertippan | 2010-11-15 18:26 | |
![]() | Beatha- Ja, först fick jag penicillin (igår), men är tydligen allergisk mot penicilliner (fick nässelutslag) så idag fick jag en speciell antibiotika. Ery-Max. Och så fick jag bricanyl-inhalator som jag inte provat än. Det kanske finns nån här som kan ge tips som jag inte provat, som kan lindra och lätta, speciellt när man ska sova. | |
| bommarna | 2010-11-15 18:27 | |
![]() | Min man fick lunginflammation förra hösten, hostade i flera månader och sov inte alls på nätterna (inte jag heller). Han provade allt...... hostmediciner av alla slag, örtte, honungsvatten. Det enda som hjälpte var när han fick Pulmicort och Brikanyl och penicillin, hostan var borta inom några dagar och han kunde sova gott. | |
| dinodog | 2010-11-15 18:28 | |
![]() | Fy s.tan lider med dig. Satt i soffan och sov i 1 vecka pallade upp mig med kuddar mot ryggstödet så att jag kunde andas. Orkade knappt gå ut med hunden släpade mig flåsandes runt. Fick pencellin och Coccilana vilket hjälpte jättebra på mig. Men det tog 6 månader innan jag kände mig återhämtad. Var dessutom alldeles tjock i näsan snorade äckligt grön gojs. Skitäckligt på ren svenska, men på Apoteket har dom en jättebra nässköljare. Man gör eget koksalt och sköljer igenom näsan, är lite äckligt att få vatten i näsan men så skönt att få spolat rent. Är faktiskt värt det trots att det är vidrigt med vatten i näsan. Hoppas att du återhämtar dig snart, men ta det lugnt den första tiden man blir fort trött. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-15 18:28 | |
![]() | Usch, låter jobbigt :( krya på dig! | |
| nippertippan | 2010-11-15 18:36 | |
![]() | bommarna, det lät inget vidare! Ska testa bricanylen nu till natten tänkte jag. | |
| klose | 2010-11-15 18:38 | |
![]() | nej inte vad jag vet | |
| nippertippan | 2010-11-15 18:41 | |
![]() | dinodog- åh guu, hade du hund att gå ut med också, stackars dig! Jag har inte ens orkat diska, orkar inte laga mat (har ingen aptit heller, men mina föräldrar har hjälpt mig mkt. Coccilanan tål jag inte av nån anledning. Får svårare att andas av den, men jag har ju bricanyl och mollipect. Jag försöker också att bädda upp med kuddar i soffan, men det funkar inte på nåt sätt ändå. Jag har typ sett 4 dagars tv dygnet runt, sittandes och halvliggandes i soffan nu. Trött på tv nu :) Men hett honungsvatten hjälper tycker jag. Har inte testat nässkölj förut faktiskt. | |
| Behringer | 2010-11-15 18:50 | |
![]() | Lunginflammation tar på, hade skiten våren -98. var inte utanför dörrn på tre veckor och helt sjukskriven i fem. Sova fick man göra sådär en kvart i taget mellan hostattackerna. Halvsittande som rekommenderats ovan är nog att föredra | |
| Bettanse | 2010-11-15 18:58 | |
![]() | Har "bara" haft lungsäcksinflammation, men det är inget roligt det heller. En puff med astmaspray vidgar. När man hostat sig yr så ta en vanlig papperspåse och andas i. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-15 19:31 | |
![]() | Cocciliana är det ända som funkar. Testa en mindre dos? | |
| SethGecko | 2010-11-15 19:57 | |
![]() | jag hade en massa lunginflammationer som barn, men i vuxen ålder har jag varit förskönad. Istället fick jag någon slags kikhosta för ca 10 år sedan. Fick det i slutet av juli och hostan slutade inte förrän i slutet av november. Jag kommer ihåg att jag hostade tills jag kräktes och fick andnöd några gånger under natten. Mest jobbigt var det nog för resten av familjen. | |
| nippertippan | 2010-11-15 20:14 | |
![]() | Tack för alla bra tips. Tvålis, jag kanske ska prova en mindre dos inatt. Det verkar som om jag kan ha lite vatten i lungorna som samlas medan jag sover? För jag hostar/kräks upp vatten och slem också. | |
| nippertippan | 2010-11-15 20:17 | |
![]() | Ah.. hittade en text via google angående vatten i lungorna : Kring de tunna luftrören sitter klasar av små luftfyllda blåsor, lungblåsor eller alveoler. Lungblåsornas tunna väggar är omgivna av små blodkärl, så kallade kapillärer, och genom blodkärlen syresätts det blod som sedan pumpas ut till den övriga kroppen, samtidigt gör sig kroppen av med koldioxid och vatten genom lungorna. | |
| tinaol | 2010-11-15 20:19 | |
![]() | Hej, jag hade lunginflammation av Pneunococker (stavas säker annorlunda)...jag blev tvärsjuk över natten med en sänka på 300 så jag blev inlagd i 5 dagar. Sova gick ju inte, halvsatt och låg i nån dvala, en sak jag märkte var att jag blev helstirrig och orolig i kroppen av Mollipect så det satte de ur ganska snabbt !Minns att jag fick högsta dosen av Citodon och jag fick Ery-max + nått annat intravenöst(Pencellinalle rgiker).Tog en vecka hemma oxå innan jag började komma igen...jag var sjukt trött i flera veckor....men efter två månader var jag som vanligt igen :) Det går över med rätt behandling även om det är skitjobbigt när det pågår! ta hand om dig/Tina | |