Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 541

Forumkategorier

Användare Inlägg  
taxam - Ej medlem längre2010-11-17 12:00
Antal inlägg: 427

Hundras.
Om ni har hund...vilken ras och varför? Själv tyckte jag hundägare var töntar med sina hundar och skulle jag ha hund skulle jag i alla fall INTE ha tax. Nu har jag tre taxar och fått ta tillbaks mina fördomar mot hundägare i allmänhet och taxar i synnerhet. =)

wildman2010-11-17 12:03
Antal inlägg: 3859

Jag HAR fördomar mot taxar ;-) Förresten, fördomar är det inte för jag VET hur dom är ;-) Otroligt charmiga, men ack så speciella ;-)
Själv har jag en blandras av ren slump eftersom min kusin jobbade i Grekland och tog hand om en gatuhund med hennes valpar där. Valparna kom till vettiga hem, och mammahund skulle till Sverige när min kusin skulle hem. Hunden gick i förväg till mig som skulle ha hand om henne i ett halvår tills hon kom hem. Men sen kom kärleken emellan och kusinen blev kvar i Grekland. Då blev jag med denna hund. Det var över 10 år sen nu.

taxam - Ej medlem längre2010-11-17 12:18

Vilken härlig story. Jag har tre taxar, två sträv och en slät och dom är otroligt charmiga och trevliga. Aldrig visat något agg mot någon och älskar barn.Tillgivna, glada och sällskapliga. "Kommer kallad men ej strax ty född till slav är ingen tax". Dom är verkligen speciella...

wildman2010-11-17 12:23

Jag hittade en tax uppe i skogen en gång när jag var och letade svamp. Jag tog hand omd en och letade efter en husse/matte, men inte fanns det någon sådan. Jag tog hem taxen. I dörren hemma stod min hund som inte riktigt tycker att främmande hundar ska in till henne hursomhelst. Där stod hon och morrade, men brydde sig taxen? Inte då, den sprang rätt mellan benen på henne och min hund kom alldeles av sig, hon såg ut som hon inte fattade någonting. Väl hemma ringde jag till polisen för att se om någon saknade sin tax. Och jodå, det stämde med beskrivningen på en som var saknad. Så jag ringde direkt till ägarna. Det var bara en sak som var förbryllande. Jag hittade taxen 6 mil hemifrån. Och med tanke på tiden som den varit borta verkar det som den i princip gått helt målmedvetet dit :-) Men allt slutade gott och dom fick hem sin lilla tax.

Savi2010-11-17 12:35
Antal inlägg: 1176

Jag hade en korthårig chihuahua som var hur söt som helst.
Men pga av ändrade familjeförhållande så var vi tvungna att sälja honom för ca 3 månader sen.

Inte alls nåt kul!

taxam - Ej medlem längre2010-11-17 12:41

wildman: typiskt taxar, dom är egna på ett charmigt vis och ingen kroppsuppfattning =) Men det har tydligen inga hundar. En tax kan driva hur länge som helst om den fått upp spår. Min äldsta rymde när hon var yngre och kunde vara borta hela natten och jaga. sedan sov hon två dygn.

La bruja2010-11-17 12:53
Antal inlägg: 505

Jag har två Schäferkillar som är 10 och snart 8 år . Ville ha en hund att kunna träna och tävla med men det blev inte så pga av olika omständigheter. Tränade visserligen men har aldrig tävlat med dom. Nu börjar gammelgubben tackla av så smått och det blir väl snart dax att tänka på refrängen. Frågan är då blir det en ny hund eller inte? Det beror nog på hur den andre kommer att reagera på att bli ensm hund. Men blir det en ny så vill vi faktiskt också ha Tax den här gången-strävhårig. Har dock fått för mig att det kan vara svårt att få köpa en om man inte håller på med jakt. Stämmer det ni Taxfolk? Och hur är Taxen jämfört med tex Terrier (som jag tycker är jäkligt jobbiga hundar) och Schäfer då. Har fått för mig att Tax äe en stor hund i praktiskt och litet format. Vill absolut inte ha nån jäkla prydnadshund i allafall.

Satyra2010-11-17 12:57
Antal inlägg: 4561

Taxen anses väl vara den mest aggressiva rasen, vill jag minnas att jag läst någonstans någongång?!? ;-)

Själv är jag en schäferälskare. Varför? Jo, de är smartast, mest lydiga, lojala och lugnast (där lugn krävs) helt enkelt. Plus att de är otroligt ståtliga.

Dock har jag tyvärr fått inse att inte verkar finnas tillräckligt friska schäfrar för att jag ska ha lust att skaffa en renrasig till för tillfället. För trots att de har hur fina/friska anor/papper som helst så verkar de ändå ha stora problem med sina kroppar. Höfter/hud och tarmsystem. Min veterinär säger också att det ÄR så, enligt henne är rasen så sönderavlad att även om höftröntgen ser bra ut från start, så utvecklar de allra flesta i rasen ändå så grava höftfel att djuren tvingas avlivas runt åtta års ålder. :-o

Därför har mina två senaste hundar varit blandraser - först schäfer/labbe/golden och den senaste nu är schäfer/labbe. Båda har sett ut som schäfer men med svart, mer fet päls och även haft mycket av schäferns stabila lynne. Båda har varit kärnfriska hela vägen (den senaste är nu sju år och har aldrig varit sjuk), kunnat äta vad fan som helst och aldrig haft eksem eller andra plågor. Så enligt min erfarenhet ÄR dessa blandisar betydligt friskare.

Jag hoppas ändå att schäfern med tiden kommer att bli friskare igen, eftersom det som sagt ändå är den rasen jag föredrar framför andra.

Om jag ska nämna någon ras jag har fördomar kring så är det i så fall pudeln. Eller förmodligen och rättare sagt - pudelägare. Har fanimig aldrig träffat på en pudelägare som INTE är dum i huvudet. :-o Och då blir ju hundarna därefter också. Nervösa, bjäbbiga, allmänt orediga. Usch.

taxam - Ej medlem längre2010-11-17 12:59

Mina taxar är jaktnördar men "får" inte jaga. Jag kompenserar det med mycket sök, vara i skogen, hitta ställen där dom kan springa lösa, i vårt fall en ö. Taxen är mycket riktigt en "stor" hund i en liten kropp. Du får en underbar kompis, dom är tillgivna och otroligt kärleksfulla men absolut inga mesar. Det går att jobba med dom, lära dom vardagslydnad etc, är däremot svåra att ha lösa p g a jaktinstinkten. Men jag har aldrig ångrat taxvalet äevn om det inte var mitt eget från början. Dom är så otroligt personliga och ger man dom rätt omvårdnad får du mycket hund tillbaks. Har ingen erfarenhet at terrier men vet att dom också kräver mycket aktivitet, får dom inte det blir dom jobbiga och jag har dessvärre bara träffat på den senare sorten. Men omdu är en ektiv hundägare så dra dig inte för att skaffa tacx, den har mycket. =)

Catinka2010-11-17 13:00
Antal inlägg: 181

Jag har hundarnas Rolls Royce.....alltså en Gand Danois :-) För att jag alltid velat ha en men det inte blev av förrän Diego kom till oss. Sen finns ju lilla Molly här också,en blandning mellan Berner sennen/New Foundland som haft det jobbigt och svårt här i livet men när hon kom till oss så var det för att stanna. Hon lämnar aldrig min sida,där jag befinner mig,där finns också hon,ute som inne......går jag och hon inte får följa med ligger hon på min sänghalva tills jag kommer tillbaks....lite jobbigt ibland men hon är en lycklig hund nu,det är huvudsaken.

whatsup - Ej medlem längre2010-11-17 13:04
Antal inlägg: 2

Dvärgschnauzer, stor hund i miniformat, outtröttlig, pigg, lekfull och med stor integritet. Kanooonhund

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-17 13:04
Antal inlägg: 4429

Vi har en fantastisk labradour. Utan all jämnförelse världens bästa och mest fantastiska hund. Om man har familj i alla fall. Lojal, snäll, knäpp, lydig, duktig, busig och allt man kan tänka sig. Han är ett hjärta på tassar helt enkelt.

skrott2010-11-17 13:06
Antal inlägg: 2

Jag har en dvärgschnauser. Väldigt trevlig hund och lättfostrad. Dock lite skällig men det vet jag inte om det är "ras-typiskt"...hon är 13 år och har väl rätt att vara lite egen :)

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-17 13:10
Antal inlägg: 37631

att taxar skulle vara agresiva håller jag inte med om ,jag har haft en stävhårig och en korthår,har dom levt än har dom nog grävt till Kina oc vänt en 7-8 gånger,tax är grythundar och det var ojenomtånkt att köpa dom den ena blev 13 år,fich hjätfel och dog av det till slut,taxar är underbara hundar om man gillar gropar och inte har någonting emot att dom gräver stora hål,sen blev det tik kommer aldrig mer ha hanhund då dom "löper"året om,nu är jag inne på min2:a sgt Bernad långhår,minnförra blev 14 år och var fantastisk en fantastisk hund nästan som en människa,hon blev 14 år,har en 4 årig sgtbernadstik nu,och hon har damp eller någon dubbeldiagnos,hon skäller på allt,hon blev skrämd som liten,en liten shelti bet sej fast i nosen på henne och vägrade och släppa,köpte sang bernad för jag vill ha hund stor hund,för att dom är snälla bra barnvakter ,vackdande ,bra att spåra med,hon drar skrinda med sönerna i så jag sluppit mycket barnvagnsdragande,nu är jag helt övertygad om att jag ite tänker ha någon annan hund en sgt Bernad,skulle aldrig kunna ha collie av någon form ,eller andra ostabila närvösa hundar

kseniks2010-11-17 13:11
Antal inlägg: 101

Jag har två hundar - en Saarloos wolfhond som är 1,5 år gammal och en en Alaskan Malamute/Schäfer valp som är 15 veckor gammal :) Detta på grund av att min sambo har stort intresse av hundar och vet hur man hanterar dem.. Så jag som egentligen är kattmänniska har nu blivit lycklig ägare till dessa två underverk :) Saarloos är verkligen ingen hund för nybörjare!! Han har jättemycket energi och valpen likaså så det är fullt ös här hemma när de leker :) Båda två är jättekeliga och snälla men också busiga, gillar att tugga på skor å annat som de kommer åt

hugo552010-11-17 13:12
Antal inlägg: 6

Hej Satyra ! Så synd att du inte gillar pudlar, dessa underbara
hundar. De är smarta, de hårar inte, finns i alla storlekar, och är
inte sönderavlade,de är otroligt tillgivna sin ägare, och de finns i alla färger. Ps. Hoppas att inte jag är dum i huvudet!! men man vet ju
aldrig. :=)

Satyra2010-11-17 13:17

hugo55 - Sorry att/om jag sårade dig, men som jag själv skrev är det förmodligen inte alls fel på pudeln som ras i sig utan samtliga pudelägare jag råkat på genom livet är de som varit odrägliga, hehe.
Synd att jag inte har dig i krokarna så jag kunde få omvärdera den erfarenheten. ;-) Eller det kanske du gör - var bor du?

Satyra2010-11-17 13:18

Ehhh, verkar vara något fel på min skrivförmåga idag, hahaha, allt blir ... mysko. Sista meningen skulle vara ... Eller det kanske jag HAR, var bor du? ;-)

wildman2010-11-17 13:26

Jag har delat Satyras fördomar om pudlar, och dessutom tycker jag dom är fula. vilket är synd för av de pudlar jag träffat så har alla smiskat mina fördomar rejält. Precis som hugo säger så är dom extremt smarta. Få hundar jag ahr mött har kännts lika intelligenta. (Och ja då ligger ju schäfer till bra också)

Minta2010-11-17 13:32
Antal inlägg: 20042

Jag har en samojed. En gosig, godmodig hund som nästan är som en katt, självständig, inte klistrig, snäll, älskar att vara ute och springa i skogen och umgpsm ed kompisar. Vill inte bara gå i koppel.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?