Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 819 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rockshit | 2010-11-18 10:57 | |
![]() | Tips angående överkåta hanhundar vid löp? Hej alla beta-vänner, Har en hanhund på 6 år som nyligen börjat pipa och gnälla alldeles förskräckligt. Antagligen är det löptikar i området där vi bor just nu. Han har aldrig betett sig på detta vis förut och är allmänt stressad på promenader, piper och gnäller, samt vankar av och an inomhus. Äter och dricker gör han, men maten smakar inte lika bra som förut. Jag undrar om ni har erfarenheter av detta och om ni kanske har några tips kring vad man kan göra för att få hunden att tänka på annat?. Kastrering är inte ett alternativ eftersom han redan är så pass gammal. Vet inte om kemisk kastrering skulle vara en lösning? | |
| le-lou | 2010-11-18 11:00 | |
![]() | du kan kastrera även en äldre hund, effekten kan bli mindre men jag har vänner som kastrerat vuxna hundar med gott resultat. En fråga - eftersom hunden ändå är 6 år, har ni aldrig märkt av något sånt innan? Om ni inte har det och det har nyligen uppkommit så kanske det är lika bra att ta honom till vet för att utesluta något annat. | |
| rockshit | 2010-11-18 11:07 | |
![]() | @Le-Lou Är något tveksam till kastrering med tanke på att det ändå inte finns några garantier att det skulle hjälpa. Är hundra på att det är löptikar :) Han har varit lite sämre med maten förr när det kommit till det här problemet. Men jag har aldrig sett honom bli det här kåtmonstret som han varit under två dagar. Om det fortsätter tar jag honom naturligtvis till vet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-18 11:39 | |
![]() | skaffa tik | |
| rockshit | 2010-11-18 12:13 | |
![]() | @ttittii "skaffa tik" utveckla!?! | |
| Wille51 | 2010-11-18 12:20 | |
![]() | Har haft problemet ett par gånger med en av våra hundar. Oftast löser vi det så att vi går/åker iväg en bit och tar en grymt lång promenad någon annanstans, gärna med lite nosarbete eller någon annan typ av aktivering, så att han blir riktigt trött tills man kommer hem. Det löser absolut inte hela saken men pipandet brukar kunna bli lite mindre åtminstone... | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-18 12:21 | |
![]() | Fråga veterinären? | |
| rockshit | 2010-11-18 12:23 | |
![]() | @wille Tack, ja det verkar vara det som hjälper. Har tagit andra rundor än dom vi brukar just nu och det har dämpat det något. Något annat bra tips? | |
| le-lou | 2010-11-18 12:35 | |
![]() | testa med att kontakta vet ändå. Det finns medicin för att mildra symptomen om inte annat. Det är jobbigt för hunden att må sådär. | |
| sandringen | 2010-11-18 12:38 | |
![]() | Den nya sortens kastrering. Ett chip i nacken som räcker minst 6 månader. Den kostar runt 1000, beroende på hur stor hunden är. En regelrätt kastrering kostar runt 2000. | |
| Bim1964 | 2010-11-18 12:59 | |
![]() | En kastrering är bra mycket dyrare i alla fall här i Gbg. Grannen betalde 5000:- för sin hanhunds kastrering. Vet en som har två pudlar här hemma hon testade kemisk kastrering bara för att se om det hjälpte på dom. Det fungerade bra. Så nu är bägge hundarna kastrerade i stället för bara kemisk kastrering. På min hanhund så märks det så tydligt när det är tikar som löper. Inte för att han piper och inte vill äta, för mat är ju det bästa en Golden vet :) Men han kan stå i evigheter med nosen i backen och dregla och slicka på stället. Så han får helt enkelt inte stå still på samma fläck, dessutom brukar han spy om han får slicka mycket. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-11-18 13:21 | |
![]() | Det där sista tål att fundera på. | |
| Laserswärd | 2010-11-18 13:51 | |
![]() | Kastrera om du inte skall ta valpar på hunden. Förstår inte alls varför så många är emot det. Fördelarna är ju betydligt fler än nackdelarna. Oftast är det män som tycker synd om hunden, som om det inte vore mer synd om hunden när den är tvungen att gå omkring och vara kåt och aldrig få ligga. Det samma gäller tikar och sterlisering, men då av hälsoskäl. Hon slipper dår livmoderinflammationer, som annars är den vanligaste sjukdomen hos äldre tikar. Risken för att utveckla juvertumörer minskas också. På hanhundar så tar man bort risken för prostataproblem. | |
| rockshit | 2010-11-18 14:12 | |
![]() | Finns absolut fördelar med kastrering, däremot anser jag det dumt att utsätta djur för onödiga och garantilösa op. om det förövrigt är en frisk och glad hund. Hur som haver så är det ju första gången min hund reagerat på detta sätt och visar hela registret med hur "jobbigt" han tycker det är med tikar som löper. Ska kontakta vår vet och diskutera vidare om problemet kvarstår eller eskalerar. @Le-Lou vilka typer av mediciner? namedrop please :) | |
| Minta | 2010-11-18 16:00 | |
![]() | Det finns som redan nämnts kemisk kastrering. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2010-11-18 16:20 | |
![]() | Döden | |
| le-lou | 2010-11-18 16:35 | |
![]() | rockshit, kan inga namn och är ingen veterinär. Det är hormoner de ger i alla fall, kontakta vet. | |
| rockshit | 2010-11-18 17:27 | |
![]() | @Lelouvarför ge tips om mediciner när man inte vet något om detta? Det enda jag vet är kemisk kastrering som fungerar ungefär som p-spruta. :S Jag undrade eftersom du påstod det fanns medicin(er)... :) Min hund tål inte all sorts medicin så det kunde ju vara intressant att veta vad det var för typ av medicin som du kundes veta något om | |
| Mouche - Administratör | 2010-11-18 18:36 | |
![]() | Använd någon av redan befintliga trådar: www.betapet.se/forum...ch creator= www.betapet.se/forum...ch creator= | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.