Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 18 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2010-12-01 22:53 | |
![]() | Pengar till julen Läser om Majblomman i Aftonbladet och blir riktigt ledsen över hur vissa barn har det. www.aftonbladet.se/n...82 08894.ab Jag är själv inte rik- inga miljoner på banken, men jag är glad och tacksam att vi kan göra som vi vill tex på julen. Barnen har slalomutrustning, diverse tekniska prylar och de får nya kläder (köper sällan begagnat, men de ärver ibland). Jag har tänkt lite på saken och funderade på hur man ska gå tillväga om man vill göra något för personer med dålig ekonomi. Jag köper majblommor varje år och så, men jag skulle kunna tänka mig att gå längre... Presentkort på ICA inför julen, julklappar till barnen eller nåt. Oj, det blev inte mycket till diskussion här, men ni kan väl skriva hur ni tycker och tänker... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-01 23:00 | |
![]() | Skicka breven till Reinfeldt och begär ensamståendepeng. | |
| Plättlaggen | 2010-12-01 23:04 | |
![]() | Jag skänker till Frälsningsarmén vare år Dom tar emot gåvor inte bara pengar utan saker som går till Till barnfamiljer & Hemlösa | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-01 23:04 | |
![]() | Bra tanke Tess,, jag har prata mycket om detta sista dagarna om hur många familjer/barn som firar en "fattig" jul,, och jag har under många år funderat på vad jag kan göra, för att hjälpa. Detta har en vän på FB lagt ut www.gothiatowers.com...in samling/ Bitte | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-12-01 23:08 | |
![]() | Själv köper jag alltid tidningen Situation Stockholm när jag besöker er vackra huvudstad och ser en försäljare. Det är en bra tidning, minst lika intressant som många andra magasin av diverse slag. Och pengarna går förhoppningsvis till något bra. | |
| Tess 08 | 2010-12-01 23:09 | |
![]() | Ett problem är att jag bor i norrland... eller kanske att jag INTE bor i en storstad. Det finns inte mycket organiserat här. Lions hade julklappsinsamling för utsatta barn (i Lettland, tror jag det var) och vi gick dit med tre IKEA-papp-påsar fulla med paket ... De önskade sig bättre begagnade leksaker som vi slog in och skrev ålder samt "tjej/kille" på så de skulle komma till lämpligt barn. Detta gjorde att vi även rensade ur källaren lite :) | |
| Tess 08 | 2010-12-01 23:09 | |
![]() | Ålandspojken - jag med. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-01 23:11 | |
![]() | Tycker det är fint att många skänker, men det börjar likna usa som till jul passar på att tycka synd om the less fortunate. Som om dessa människor bara lever vid jul. Visst, då blir det extra jobbigt, men är man fattig så är man det året om. | |
| bobo flux | 2010-12-01 23:24 | |
![]() | Delicious har en poäng. | |
| Tess 08 | 2010-12-01 23:29 | |
![]() | Visst är det så Delicious och visst kan man göra saker även vid andra årstider/tidpunkter. Min tanke gick dock till just julen och på att många verkar tycka att just julen blir jobbig då det inte finns pengar till julmat, julklappar osv och där barnen i skolan (efter jullovet) pratar och jämför julklappar. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-12-01 23:46 | |
![]() | Delicious skrev: "Tycker det är fint att många skänker, men det börjar likna usa som till jul passar på att tycka synd om the less fortunate. Som om dessa människor bara lever vid jul. Visst, då blir det extra jobbigt, men är man fattig så är man det året om." Fy f*n vad bra skrivet! Jag vill inte heller ha något j*vla rikemanssamhälle där drottningar och högadliga springer omkring och klappar små fattiga barn på huvudet och känner sig gtivmilda och snälla samtidigt som de trycker dem som inget har ännu längre ned i skiten. Alla ska ha rätt till en dräglig tillvaro via skattemedel - man ska inte behöva be enskilda om hjälp. Ulk! | |
| Tess 08 | 2010-12-01 23:48 | |
![]() | Jo, det är ju den värld vi borde leva i. Tyvärr ser det ju inte ut så nu... | |
| Tess 08 | 2010-12-01 23:52 | |
![]() | Kan också förtydliga (det kanske inte framgår så tydligt) så är detta inget som jag kommit på nu utan något jag funderat på ett tag... Problemet (åtminstone här) är att det inte finns så mycket handfast man kan göra. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-12-01 23:53 | |
![]() | Nej, det gör ju inte det tess08; det samhället har borgarna till stor del tyvärr lyckats rasera. Och du får inte tolka mig så att jag vänder mig mot dig. Det du gör behövs just nu; all heder åt dig på det sättet. Men jag tror tyvärr att så länge välgörenhetsorganisatione r är det främsta instrumentet för att hjälpa fattiga och utsatta så permanentas deras situation. Det jag talar om är alltså vilken långsiktig politik som bör bedrivas. Där är det för mig självklart: vi ska alla tillsammans bidra via skattsedeln så att när/om vi får det svårt vi kan få en hjälp vi har RÄTT till, inte måste BE OM. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-12-01 23:55 | |
![]() | Glömde skriva det men kan då tillägga: jag har själv, vilket jag också berättat här i forum tidigare, jobbat inom en ideell organisation som ordnar just julfirande för fattiga. | |
| Gautama | 2010-12-02 00:05 | |
![]() | Klart att man kan önska att samhället skulle vara mera rättvist men när det nu inte ser ut så, så är det jättebra när människor engagerar sig. Tycker du har en fin tanke Tess. Hur man ska göra däremot vet jag inte. Nivån på socialbidrag t.ex. är väldigt låg så jag förstår att många går på knäna. Som ensamstående kan man söka extra pengar från försäkringskassan, om man har låg inkomst. När jag bodde själv med mina barn när de var yngre och även var sjukskriven så sökte jag det. Blev beviljad med hela 53 kr!! Det var fest det:-) Jag hade på den tiden ungefär 2500 kr över till mat och allt annat när hyran var betald. Det var hårda tider, så underbart skönt när man lyckas komma ur det. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-02 00:59 | |
![]() | Dom borde skriva till Förkväll istället. Där får folk shoppa för 40 tusen varje vecka i Sollentuna. Det kallas tydligen underhållning att se en medelsvenne köpa ny Gantpiké, en kitchen aid och tvåhundra andra behövliga saker. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-02 01:01 | |
![]() | Jag tycker fortfarande inte att det är fel att skänka och tänka. Jag blir bara väldigt irriterad att det ens ska vara så. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-02 01:04 | |
![]() | www.majblomman.se/Om...tp ersoner/ | |
| Jesper M | 2010-12-02 01:31 | |
![]() | jag tycket att sms-lån löser de flesta ekonomiska problem. när det tjockar ihop sig sen så är det bara att ringa lyxfällan och få ett jobb i nåt barprogram på trean. | |