Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 663 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnill | 2010-12-16 16:17 | |
![]() | skolutflykter i oväder? Förra året hade mitt barns skola en utflykt med abbonerad buss inplanerad när det dagen innan utfärdades klass 2-varning för den dagen, de åkte ändå och bussen åkte i diket. Ingen skadad, men jag undrade ändå varför en buss med ungar ska iväg vid klass 2 varning från SMHI? Det verkar som om ingen reagerar eller ens diskuterar den frågan i skolan. Idag samma sak: Ingen allvarligt skadad, men 10 barn till sjukhus www.expressen.se/nyh...-t immerbil www.svd.se/nyheter/i...81 2691.svd Och den här olyckan tidigare www.aftonbladet.se/n...81 99131.ab då hade SMHI varnat för halka "Klass två varning definieras så här av SMHI. Varning klass 2: Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV." Vad säger ni här, är det rimligt att att lasta en buss full med ungar och ge sig ut på vägen vid kass två varning? Jag tänker att det bara är en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka, och då vill jag inte att mitt barn är med på den bussen. | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-16 16:30 | |
![]() | www.nsd.se/nyheter/a...Id =5853151 ""Lastbil körde in i mitträcke Det hela började med att en ryskregistrerad lastbil körde in i mitträcket, mitt på Gäddviksbron, och fastnade. Därefter blev det en kedjereaktion. Bilar var tvungna att stanna. Skolbussen som kom efter den ryska lastbilen lyckades få stopp i tid medan timmerbilen som kom bakom bussen inte gjorde det. Den körde rakt in i bussen. I seriekrocken var även fyra andra lastbilar och fyra personbilar inblandade."" Var inte med norrbottniska mått alls så dåligt väglag på E4,, Bitte | |
| Lillstölla | 2010-12-16 16:34 | |
![]() | Är inte rimligt, är tvärtemot jävligt klantigt att dra iväg med ett gäng ungar när det är en klass 2 varning utfärdad. Kan förstå att de som verkligen måste ge sig ut gör det, men barnen kunde väl ändå ha fått stanna i skolan den dagen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-16 16:37 | |
![]() | ja dom är som dom är i skolan,dvs flexibilitet o,dom åker även om det spö regnar,men när det är så dåligt väder borde dom kunna änndra till en annan dag,men lärarna tycks mysa och kör med sin slogan det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder dubbel blä tycker jag om dom | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2010-12-16 16:45 | |
![]() | Håller med. Skolorna har en tendens till att inte ställa in oavsett hur vädret är. Man får helt enkelt hålla sina barn hemma vid såna planerade aktiviteter när vädret är dåligt för att vara på den säkra sidan. Inget bra alternativ men tyvärr det enda.. | |
| Lill-IT | 2010-12-16 16:56 | |
![]() | Jag har aldrig skickat iväg mina ungar på utflykter om det varit för mycket busväder/halka/blåst. Cykelutflykter med picnic i spöregn, jo tjena. | |
| gnill | 2010-12-16 16:57 | |
![]() | Bitte, du ror inte att vädret kan ha något att göra med att a) lastbilen åkte in i broräcket och b) timmerbilen inte lyckades stanna i tid? Men även om det inte hade det i just det fallet så tycker jag att principfrågan är intressant, dvs borde bussar med skolbarn ge sig ut i klass två varning? | |
| Lill-IT | 2010-12-16 17:03 | |
![]() | Ges det en varning, så ska inte de som inte måste ut i trafiken ut på vägarna alls. Jag tycker absolut att skolutflykter ska ställas! | |
| blue_moon | 2010-12-16 17:08 | |
![]() | Nej, verkligen inte! Synnerligen onödigt att ge sig ut i trafiken när man VET att många långtradare från kontinenten är dåligt rustade för vinterväglag (däck och bromsar). Detta visar sämre omdöme än att en lärare tar ett par bärs till lunchen i skolan, vilket diskuteras i en tråd om vit jul. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-16 17:18 | |
![]() | man lär anpassa hastigheten efter vädret, är det så dåligt väder att det bara går att köra i 2 så får vi köra i 2 eller stanna hemma ,jag kommer aldrig att förstå mej på lärare, när jag blir äldre ska jag skriva en bok om alla puckade lärare jag mött genom åren,jag har haft barn i skolan sedan 1986 och bara träffat på 2 lärare som varit bra | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-16 17:20 | |
![]() | det värsta är när dom varit en hel dag i Furuvik och det monsunregnat hela dagen och cp löraren säger att vi hade roligt ändå,då kan man fundera på om dom överhuvudtaget har någon hjärna | |
| Aleu | 2010-12-16 17:23 | |
![]() | Min ena sons klass skulle varit iväg på utflykt idag, men det beslutades igår att pga ovädersvarningen så blev den inställd. Så det finns de skolor som tänker till. | |
| Tess 08 | 2010-12-16 18:20 | |
![]() | Det är ju inte riktigt första klass2-varningen här... Men som sagt så var det inte så illa som det låter (i norrlandska mått mätt). Det värsta på broar måste väl vara blåst? | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-16 18:52 | |
![]() | Mycket olämpligt att genomföra utflykter med klass2-varning men inför en vanlig skoldag tror jag att det är få föräldrar som håller sina barn hemma av den anledningen, så de får nog åka ordinarie skolbussen som vanligt. Det har varit riktigt busväder idag, åtminstone i Umeå med omnejd, flera inställda flyg och andra bekymmer. Min flicka har åkt både bil, flyg och buss idag och det har tack och lov gått bra. | |
| gnill | 2010-12-16 19:03 | |
![]() | zlipsten, skolbussen för att komma till och från skolan är ju en sak, jag pratar om utflykter med buss. Tiittii, off topic men jag reagerar starkt på att du kallar en lärare för cp, jag förstår inte hur du kan tycka att det är ok att använda ett funktionshinder i nedvärderande bemärkelse? | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-16 19:15 | |
![]() | Som sagt, mycket olämpligt att genomföra utflykter med klass2-varning. Ja, det är faktiskt mycket kränkande för funktionshindrade att få idiotstämpel, vilket man får om tokiga saker benäms cp och mongo. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-12-16 19:27 | |
![]() | Nu ser man att det skiter sig om det är fler än ett fordon på vägen i obygden. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-12-16 19:29 | |
![]() | Nu kommer vi dessvärre inte få läsa några dryga inlägg i rikspressen då hela lappland sitter fast i trafikkaos. | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-16 19:30 | |
![]() | Kl 8 i morse så blåste det bara det snöade inte inte och man kan inte ställa in pga blåst ,, där olyckan skedde passerar E4 Luleåälven så det är väldigt öppet,, det troliga är väl att första långtradaren blåste i mitträcket och efter det blev det flera fordon inblandade,, Detta läser jag på en lokal tidning ""Busschauffören stannade bussen för att han såg att en olycka inträffat. En timmerbil kommer och kör in i bussen.""Dvs denna olycka hade kunnat inträffa i vilket väder som helst ,, Bitte | |
| hussar | 2010-12-16 19:39 | |
![]() | Det är jävligt rimligt att lasta en buss med skolungdomar, för dem behöver få leva lite, och få sin skolresa, att saker händer tillhör livet! kör hårt! :) | |