Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 660 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-21 12:14 | |
![]() | Medias etik och ansvar Utifrån Ulf Nilsson's krönika "pursvenskar" i Expressen så funderar jag bland annat på detta om medias ansvar över vad journalisterna skriver. Jag personligen kan tycka att det är beklagligt att någon överhuvudtaget går och känner det på sättet som Ulf Nilsson uppenbarligen gör, när han bland annat skriver att: "Faktum är att vi, ja, svenskarna, faktiskt är på väg att avskaffa oss, om än sakta. Obs! att nu raljerar jag inte längre. Sverige har sen länge minskande befolkning, ja, om vi ser till pursvenskar. Varje par föder statistiskt sett färre än två barn, lika med minskning. Våra invandrare, numera omkring 20 procent, av vilka 400 000 muslimer (varav de allra flesta naturligtvis inte är islamister), föder betydligt fler. Det är oundvikligt att det muslimska inflytandet växer." Men nu tycker han ju som han tycker. Och det ska han så klart få göra, det ska ingen ta ifrån honom. Men nästa steg sen? Är det lämpligt att han ventilerar det i Expressen? Kanske, kanske inte? Jag känner mig vilsen faktiskt och vet inte riktigt vad jag ska tycka i frågan. Hela krönikan: www.expressen.se/kro...si n-avsikt Hursomhelst så kan jag nog tycka att tillfället var åtminstone extra illa vald till att ventilera sådana åsikter. Och rimmar väl inte heller helt överens med Expressens egna publicistiska idéer: ”Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet.” Jan Guillou däremot bringar återigen balans i tillvaron med sin krönika: www.aftonbladet.se/n...83 01577.ab Det jag undrar över är alltså, att hur ska det se ut i mediavärlden? Var går gränserna? Vad är lämpligt och vad är olämpligt? Och vad säger spelreglerna? Jag tycker väl inte att publicitetsreglerna på JournalistFörbundets hemsida säger så mycket egentligen: www.sjf.se/portal/pa...em a=portal | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-21 12:25 | |
![]() | Ulf Nilsson har skrivit ett otal krönikor om hur hemskt det är med Islam, man undrar ju hur Expressen resonerar när de gång på gång publicerar dessa texter. Ett annat bottennapp: www.expressen.se/kro...g- religion | |
| gnill | 2010-12-21 13:30 | |
![]() | Men hallå? Pursvensk! Vem fanken är pursvensk? Hur många generationer bakåt "oblandat" ska det vara? Och är de stora svenska religionerna "New Age", Kristendom och Ateism bättre än Islam, Judendom och andra religioner? Nej, jag förstår inte att de släpper fram såna här krönikor. Människor har alltid blandats och ibland har vissa folkslag tagit över på olika platser (tänk när vita erövrade Nordamerika t ex). So what om folk blandas här och det blir stora befolkningsgrupper med andra religioner eller hudfärg, vi är mätta och lever i en demokrati och vad jag kan se är inte endera av detta hotat och vad mer kan man önska? | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-12-21 13:33 | |
![]() | Jag såg nyligen ett program i vilket en "helsvensk" kvinna presenterade sig som "svenk-vallonsk-finsk-jud isk". Störtskönt! Tyvärr fortsatte hon med att tala om hur bohemsk och speciellt hon var tack vare sin blandning när hon egentligen var som svenssons mest, vilket tog bort lite av det sköna i hennes inställning, men det är ändå så det ser ut för de flesta. Man är inte pur av någonting längre. :) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-21 15:18 | |
![]() | medias främsta ansvar ligger i att betala ut lön till sina anställda samt tjäna pengar. Etiken bestäms utav läsaren. Om läsaren väljer att konsumera oetisk journalistik så är det medias ansvar att producera detta. Om dom inte får sina pengar från annat håll...Pengarna bestämmer vilken blaska som produceras.. | |
| PhilipFry | 2010-12-21 15:38 | |
![]() | Tvålis: Men det borde väl gå att ge ett etiskt omdöme om läsarnas val också? Eller är du extrem moralrelativist... | |