Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 649

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2010-12-30 11:48
Antal inlägg: 37631

Hur skulle du göra?
en man kommer till Sverige och öppnar en liten butik,som går "runt" men ingen direkt vinst,hans bror från hemlandet,har inga pengar,så ha skickar honom pengar varje månad,brodern kräver bara mer pengar,och är inte tacksam,hur skulle du göra fortsätta skicka pengar till ditt syskon eller sluta?

Irkko_Pirkko2010-12-30 11:50
Antal inlägg: 250

Sluta skicka pengar så klart?

Minta2010-12-30 11:57
Antal inlägg: 20042

Det beror var han kommer ifrån. I många länder "måste" familjemedlemmar hjälpa varandra. Det är nog många som bor och arbetar här som skickar hem pengar. Ibland lägger hela släkten ihop pengar för att en släktmedlem ska kunna resa till ett europeiskt land och tjäna pengar.

blankomblank2010-12-30 11:59
Antal inlägg: 1403

Hur kan han skicka pengar om han inte har några?
Om man nu vill hjälpa itt syskon kanske man borde lägga upp ett lån om man nu ändå tror på hans affärsidé på längre sikt.
Skulle inte ha mitt företag idag utan ett ekonomiskt stöd från mina föräldrar i en krisperiod med nödvändiga inveteringar mitt i finanskrisen.
Det ligger som ett lån i företaget och ska betalas tillbaka så snart jag går med vinst eller har betalat av mina gamla företagslån.
Det borde i alla fall tas upp som en skuld eller ett lån i företagets bokföring om han ska fortsätta ge pengar.

__SaNnIs__2010-12-30 12:23
Antal inlägg: 105

Jag skulle sluta, absolut. Man ska vara tacksam över det "lilla" man får.
Har arbetskompisar som skickar halva sin lön till sina syskon i thailand. Är de nöjda? nej, de vill förstås ha mer!
De tror att sverige är ett rikt land och att de får mer än vad de skickar.

Mina arbetskamrater mår förstås dåligt över detta.

Hade jag vunnit pengar eller tjänat mer så hade jag gärnat skämt bort min älskade mor mer. Åh jag vet att hon hade varit tacksam över vad som helst...

nettan232010-12-30 12:31
Antal inlägg: 4086

Man ska ju ge för att man vill inte av dåligt samvete. Fast som sagt traditionen är ju sådan i vissa länder och då får man ju skicka pengar om man vill ha en fortsatt god relation med de där hemma

__1__ - Ej medlem längre2010-12-30 12:55
Antal inlägg: 1103

Om den lilla butiken är ansluten till ATG kan man ju alltid skicka trisslotter istället.

lenty - Ej medlem längre2010-12-30 12:57
Antal inlägg: 586

hm.. svår fråga...............

schmuppisch2010-12-30 14:03
Antal inlägg: 596

Sluta. Helt klart. Är han otacksam och inte visar någon sorts uppskattning så kan det vara. Ändrar han dock inställning så kanske man kan börja om igen-.

Yonderboy - Ej medlem längre2010-12-30 14:05
Antal inlägg: 1661

svårt läge, syskon vill man ju alltid hjälpa!

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-30 14:18
Antal inlägg: 37631

han kommer från Irak,brodern i Irak har ingen familj,brodern som bor här har 2 barnbidrag som dom lever på och den lilla vinsten från butiken skickar han till sin bror i Irak,varje månad är brodern i Sverige bedrövad över att brodern i Irak aldrig klarar sej själv.jag föreslog att han skulle ringa brodern i Irak ock säga att pengarna är slut och att han vill ha pengar nu för att han är bankrutt ,då skulle nog Irak brodern sluta kräva pengar eller?

Minta2010-12-30 14:19
Antal inlägg: 20042

Jag undrar om de talar om för släktingarna att det inte är så lätt att tjäna stora pengar i Sverige alltid och att det kostar att leva här också. Om man lever på nästan ingenting i Afrika, är det kanske inte så svårt att räknas som välbeställd i Sverige.

Catinka2010-12-30 14:36
Antal inlägg: 181

Klart man vill dela med sig till sin familj......men att prata med honom och förklara läget var väl en bra ide'....han kan ju inte ge bort mer än vad som går att undvara för sin egen familj ska klara sig

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?