Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade52
Mobilspel
Pågående18 745

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-01-07 10:55
Antal inlägg: 17500

Ni med dagisbarn - hur ofta går ert dagis ut med dem?
Skulle vara intressant att höra om era barn får komma ut dagligen på ert dagis. Är det dagligen? Finns det några regler kring utevistelse? Enligt läroplanen för förskolor finns det inte något detaljerat så det är luddigt minst sagt. Min brors barns dagis är helt hopplösa, ungarna på deras avdelning har inte varit ute på flera dagar pga "dåligt väder", jag har aldrig hört talas om nåt liknande. Tom när solen sken, så stannade de inne pga att "snön yrde så". . .
Är det fler här som har liknande erfarenheter?

blankomblank2011-01-07 11:06
Antal inlägg: 1403

Vi har förälrakooperativ och vi föräldrar jobbar i köket vilket ger oss pengar till en extrapersonal. Vi har alltså 4vuxna + 1 förälder på 16barn. De som vill gå ut får gå ut hela dagen om de vill. Ibland får de lunch ute. Alla är ute en stund medan det är ljust här på dagen. Är det över 20 minusgrader brukar de vara inne på vintern. Ösregnar det är de inne (fast om det är varm sommar får de gå ut och blöta ner sig, vi måste alltid ha minst två ombyten på dagis)
Snö som yr är en dålig ursäkt, då skulle vi aldrig kunna vara ute häruppe.
Det finns ju ansiktsmaskar eller skidmaskar man kan skicka med barnen, då kan man skicka ut dom.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-07 11:08
Antal inlägg: 37631

varför ska ungarna ut till varje pris för ?går själv inte ut när snön yr,om jag inte måste

blankomblank2011-01-07 11:13

Ja en bra anledning kan ju vara att fånga det lilla ljus vi har på dagen. Barnen (och vi vuxna) blir faktiskt lite slöare så här på mörka vintern.
Jag skickar hellre ut mitt barn än proppar i solesan/sanasol

Labret2011-01-07 11:17
Antal inlägg: 434

Kan ju säga först och främst att jag inte är i ålder för att ha barn :P

MEN, vet att dagiset min syster går på - där är de ute i stort sätt varje dag.
Nu är hon bara där en stund på förmiddagen, men när jag gick på samma dagis för 13 år sedan (typ?) så var vi oftast ute både på förmiddagen och en sväng efter att vi vilat middag på eftermiddagen (fram tills mellanmålet typ)

Förvisso var det ofta ganska frivilligt om man ville vara ute längre stunder eller inte - men alla var tvungna att vara ute minst 30-40 minuter eller så.

le-lou2011-01-07 11:17

ttiitti - en annan anledning är att det är bra för barns hälsa att komma ut, och speciellt i influensatider. Barn ska väl för 17 inte sitta inne flera dagar i streck pga lite snö?

ramsay - Ej medlem längre2011-01-07 11:18
Antal inlägg: 9204

mina barns dagis (yngsta gick förra året) var ute efter lunch till mellanmål varje dag. 12.30-14.30. inga som helst undantag.

var det däremot kanonväder kunde de vara ute hela dan. de hade trägård och trädgårdssysslor bla. plus utflykt en ggr i veckan.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-07 11:19

lata vuxna, proffsigt le-lou.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-07 11:19

Oproffsigt!

mammamu333212011-01-07 11:23
Antal inlägg: 165

ambitionen på mitt jobb är att vi ska ut minst 1 gång per dag, sen kan det ju vara olika anledningar till att det inte alltid blir så. Men att snön yr är en dålig anledning, jag tycker att barnen behöver komma ut dels för ljusets skull men också för att göra av med lite energi..=) Sen så sover de godare om de fått vara ute och "jobba" lite i snön...

le-lou2011-01-07 11:23

ja jag tycker det ramsey - Slappt dagis.
Min bror har fått gå med barnen själv det första de gör när de kommit hem efter jobbet, för att de ska få nån frisk luft överhuvudtaget - åka pulka i mörker klockan sju på kvällen är säkert skitball för ungarna.

le-lou2011-01-07 11:25

mammamu - mmmm...den aktuella "snön yr" - dagen bjöd på plusgrader och sol så det var minst sagt med förvåning som min brors fru tog emot beskedet att barnen inte hade varit ute den dagen heller.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-07 11:32
Antal inlägg: 37631

det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder,det tycker jag inte om,jag tycker inte frisk luft är så viktig,själv hatar jag vinter och det har tyvärr smittat av sig på barnen,men jag tvingar inte ut dom,nu är det 1meter snö så det är nästan lite farligt att vara ute,men tittar jag här omkring så syns inte en unge ,det finns inget dagis här där jag bor,men åker jag in till byn så kommer dom i små tåg och dom har neon västar det är bra så att dom syns

le-lou2011-01-07 11:37

och ?

du menar att du tycker att dagis ska hålla barn inne vid snö?

blankomblank2011-01-07 11:40

1 meter snö skulle det vara farligt?
Det är ju helt normalt i min värld.
Neonvästar är jättebra, det har även vuxna här som går ute i mörkret.
Vi måste nog lära oss att vistas ute även på vintern i den del av världen vi bor i, har svårt att se att massajer skulle stanna inne i hyddan på grund av värmen.

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-07 11:47
Antal inlägg: 1466

Kortare utevistelse om det är sträng kyla eller blåser hårt (ställ in vid kanske -18 och orkan), annars kan/bör barnen vara ute och får inte lämnas halvsjuka till förskolan.
Vår skola införde obligatoriska promenader för mellan- och högstadiet och barnen förvandlades från hängiga makaroner till pigga ungdomar med bättre hälsa och studieresultat :)

marlut2011-01-07 11:55
Antal inlägg: 11

Fråga förskolan vad de har för mål på just deras förskola angående utevistelse, alla förskolor har egna mål som de ska utgå ifrån. Jag har haft samma problem med förskolan mina barn gick på, tog upp problemet i föräldrarådet efter att ha tagit upp det med personalen på avdelningen vid flera tillfällen utan att det hände nåt, svaret de gav var att det inte var något "ur och skur dagis" Men När jag tog upp det med rektorn och frågade vad de hade för mål kom det fram att de skulle gå ut minst en gång perr dag....Jag vet inte hur de gör nu men jag gjorde vad jag kunde när mina barn var där men nu har de börjat skolan så jag vet inte om de har gått tillbaka till gamla vanor efter att vi slutat. Håller själv på att utbilda mig till förskollärare och förstår inte riktigt hur man tänker om man inte ser till att gå ut varje dag, det behöver både barn och personal, barn bryr sig inte om väder om inte vi påverkar dem genom att klaga.......Okej om det är jätte kallt men alla klarar ändå av en halvtimme, finns inga ursäkter enligt mig!

Mamik2011-01-07 12:05
Antal inlägg: 278

Båda mina barn gick hos dagmamma och de var ute varje dag, inte så länge de dagar när det var extremdåligt väder alt. extremt kallt, nästan hela dagarna vid bättre väder.

Dagiset här i byn verkar bara vara ute när det är fint väder.

Maja G2011-01-07 12:08
Antal inlägg: 10730

Mina barn älskade att vara ute, både sommar och vinter. Dagmamman tyckte det var pinsamt då grannarna trodde att de inte fick vara inomhus och leka..

Det är bara nyttigt att vara ute.Mina barn var aldrig sjuka som små ( de är inte speciellt sjuka som vuxna heller för den delen)

Minta2011-01-07 12:13
Antal inlägg: 20042

Det är mycket nyttigt med solen och att lämna inomhusluften varje dag. Inne är man väl bara om man är sjuk? Slöhet. Vi får ändå så lite sol i norden att vi behöver den lilla sol som visar sig varje dag. Slött och bekvämt dagis som inte tänker på barnen i första hand tror jag. Forskningen ger mer och mer belägg för att vi får olika typer av sjukdomar av brist på sol.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?