Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 18 755 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2011-01-28 13:17 | |
![]() | Söka jobb genom kritisering? Jag kunde idag inte låta bli att söka jobb på ett företag efter att ha sett deras reklamskyltar för att locka nya säljare till sitt företag. Fast istället för att söka jobbet som säljare så sökte jag till deras marknadsföringsavdelning. Anledningen till är enkel. Jag tycker reklamskylten är kass! =) På skylten ser man en stor bild av en gammal telefon med nummerskiva. Över den så står rubriken: "Vet du vad det här är?" Under bilden följer texten: "Om JA, så kan du få jobb hos oss!" Sen står den en text som att deras personal är roliga, trevliga, härliga, målinriktade och kompetenta. Så jag skrev min ansökan och sa bland annat att mina första två frågor jag fick i huvudet när jag såg annonsen var. - Är detta vad kompetenta människor är för detta företaget, att man vet vad en telefon är för något? Och sen... - Vill jag jobba tillsammans med människor som känt sig kallade för att dom lyckats svara JA på en sån fråga? Efter det så sa jag att jag funderade på hur deras marknadsavdelning tänkte och förklara vad jag tror de tänkt och vad som blivit fel, samt flikade in mina utbildningar och erfarenheter av marknadsföring. Frågan är bara... Kan det vara ett vinnande koncept att göra som jag gjorde, att ge dom konstruktiv kritik över deras missvisande marknadsföring? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-28 13:30 | |
![]() | Frågan är väl om du vill jobba där om du får jobbet? Och om de som jobbar där vill jobba med dig när det första du gör är att dissa dem. Social kompetens är lika viktig som annan form av kompetens. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-28 13:37 | |
![]() | Och varför tyckte du att skylten var missvisande? Var det telefonförsäljare de sökte? Det enda du behöver kunna som telefonförsäljare är att veta hur man slår ett nummer och att ha social kompetens.. | |
| Kirgizistan | 2011-01-28 13:39 | |
![]() | Jag ser inget fel med det, personligen skulle jag inte vilja arbeta på ett ställe som marknadsför sig på det sättet. Dessutom tror jag inte att du är ensam om att ha noterat det, men det är väl mer av ett önsketänkande. | |
| Minta | 2011-01-28 13:40 | |
![]() | Jag tycker inte att den var så dålig. Den fångade uppmärksamheten. Den kanske också vill tala om at det inte krävs så mycket formell utbildning för att vara en bra säljare. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-28 13:43 | |
![]() | "Den kanske också vill tala om at det inte krävs så mycket formell utbildning för att vara en bra säljare" Det var det jag också menade fast jag är inte så bra på att formulera mig som minta.. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-28 13:59 | |
![]() | om de skulle uppleva det där som konstruktivt så visst, då kan det ju funka. | |
| Palini | 2011-01-28 14:03 | |
![]() | Absolut, om de håller med dig i din kritik, så varför inte? | |
| nailil | 2011-01-28 14:04 | |
![]() | Nu måste jag få berätta angående telefon. Jag bytte telefonoperatör nyligen. Vid ett tillfälle påtalade jag till en personal att jag inte vill ha den där plingande odrägliga melodislingan som ringsignal utan den gamla hederliga telefonsignalen. Han visste inte hur den låter!! Men det gör väl alla betapetare? Jaja - generationsklyfta kanske, men jag vet att signalen finns på vissa telefoner. Nu undrar jag bara hur jag ska få in den i min. Förlåt - lite vid sidan om jobbansökarämnet, men jag kunde inte låta bli. | |
| Dyslekso | 2011-01-28 14:07 | |
![]() | Var det den här annonsen? i55.tinypic.com/qxthrs.pn g | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-28 14:10 | |
![]() | ooops... | |
| le-lou | 2011-01-28 14:10 | |
![]() | tvivlar på att du får till en intervju men kul om du får det. Personligen skulle jag aldrig söka arbete genom att kritisera - du kritiserar ju inte bara de som designat reklam - utan troligen styrelsen också eftersom de rimligen har godkänt den, och det är väl inte heller helt oväntat om det inte skulle kunna vara så att det är tom de som har haft grundidén för hur den ska se ut....ett beställningsjobb helt enkelt. Man kan kritisera om man redan arbetar för företaget och om man har rätt position för det, men att komma ny och faktiskt ansöka till en plats genom att förklara hur inkompetenta de är.. hehe, kul att du gjorde det men som sagt, tror inte du får jobb hos dem. | |
| sommarregn | 2011-01-28 14:10 | |
![]() | De kanske ville selektera sökanden - och på ett fint sätt antyda att de ville ha äldre, mer mogna sökanden - inga nykläckta gymnasister som bara sett mobiltelefoner i sitt liv? I så fall tycker jag det var ganska smart - dessutom undgår de diskrimineringsombudsmann ens klarsynta öga just i och med att de inte skriver ut sökkriterierna.....ursmar t! | |
| le-lou | 2011-01-28 14:10 | |
![]() | Hahaha, snyggt ! *kollade Dysleksos länk* | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-28 14:13 | |
![]() | Runda arkivet var det ja.. | |
| Minta | 2011-01-28 14:15 | |
![]() | Hahaha, det finstilta... | |
| le-lou | 2011-01-28 14:17 | |
![]() | Missade Guldplate att nämna det? Att annonsen faktiskt uppmanade på ett lite ambivalent sätt en del i af... att ansöka jobb så här :D? | |
| Guldplate | 2011-01-28 14:24 | |
![]() | Ramsay: Jag tog bara med bitar av mitt mail jag skickade till dom. Tänkte att det skulle ta lite för mycket plats att lägga med de konstruktiva delarna som ingen här inne direkt känner någon nytta av. Det var saker som analysering på vad annonsen signalerar, hur folk tänker och hur man kan förändra den. Så lite mer konstruktivt än mitt första inlägg var det! =) Bizzzy: Jag håller med om att social kompetens är viktigt. Fast att ha en sån kompetens innebär inte att man inte ska kunna säga att man tycker något är dåligt. Inte ens om det är första gången man träffas eller kontaktar varandra. Det handlar mer om ärlighet och på hur man formulerar sig. Mitt mail såg ju som sagt inte exakt ut så som jag skrev ner det här i forumet... | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-28 14:29 | |
![]() | Tack för dagens garv Dysolesko :-) Underbart! Angående att söka jobb, så kan du glömma det tror jag. Du förstår nog inte företaget och det ger värsta bror duktig utan humor varningen. Tror jag högst personligen då. | |
| Guldplate | 2011-01-28 14:31 | |
![]() | Haha! Kollade in länken och det var inte den annonsen de hade ut men en liknande! Fast det var utan det finstilta. =) Utförandet på annonsen vara bättre än den som är på länken. Det som får mig att fundera är varför betalar man för att få hänga ut en reklamskylt när man, troligtvis, redan vet att folk kommer tycka den är dålig? Vilken bild är det företaget vill att deras framtida anställda ska ha av dom? Visst krävs det kanske inte mer än att man kan ringa i en telefon för att vara försäljare men vill man skylta med att "kompetensen vi söker är skaplig hörsel och förmågan att trycka på knappar i en bestämd ordningsföljd". Höjer det arbetsmoralen om ledningen går ut med att det är synen vi har på våra anställdas förmågor? | |