Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 755 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bulll | 2011-02-03 16:38 | |
![]() | Köpa begagnad bil - for dummies Efter lite stötande och blötande har vi bestämt oss för att köpa oss en liten billig extrabil av en kompis - och nu slår det oss att vi inte vet hur man gör!! Det är ju alltid pappor som brukar ordna med sånt där annars:-) Så - kom igen nu och berätta allt som vi ska tänka på: vilket papper ska man skicka vart, och hur funkar det egentligen med försäkringar vid ägarbyte? | |
| Mysko Kuf | 2011-02-03 21:07 | |
![]() | Bra att tänka på är att köparen måste ha en giltig försäkring för bilen det datum den köps. Bilen är alltså INTE försäkrad via den tidigare ägaren om man till exempel köper den mitt i en månad. Nuvarande ägaren ska ha ett ägarbevis som både ägaren och du som köpare skriver på och det skickas till Transportstyrelsen (tidigare Vägverket). Annars, kolla rost och så'na självklarheter, kolla att reservdäck och varningstriangel finns. Skriv gärna köpekontrakt för egen del. Det finns bra färdiga mallar att ladda ner på nätet. | |
| lenty - Ej medlem längre | 2011-02-03 21:22 | |
![]() | kolla om allt funkar..... 1. ljuset och blinkers 2. tutan 3. provkör bilen mycke och länge 4. kolla om bilen läcker olja 5. lyssna efter missljud från motorn när den går på tomgång lycka till :-) | |
| värmeljus | 2011-02-03 21:31 | |
![]() | hahaha det låter som när jag köper bil blir lurad varenda gång =) | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-02-03 21:41 | |
![]() | Frågan gällde alltså bara hur man rent praktiskt gör för att genomföra ett ägarbyte? Du har redan bestämt dig för vilken bil du vill köpa? I så fall kan du läsa här: www.transportstyrels.../A garbyte/ Och sedan här: www.transportstyrels...or sakring/ | |
| Måns_E | 2011-02-03 21:45 | |
![]() | Nja, man skall teckna försäkring fr o m den dag man köper bilen, MEN föregående ägares försäkring gäller t o m ägarbytet har registrerats. Därför ligger det främst i säljarens intresse att posta ägarbytespappren till transportstyrelsen. www.transportstyrels.../A garbyte/ | |
| bulll | 2011-02-03 21:47 | |
![]() | Tack för era svar och för bra länkar! Japp, vi ska köpa en gammal skruttbil av en kompis, som i alla fall just gått igenom besiktningen, så det var mest det praktiska jag funderade över med ägarbyte och försäkring. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-02-03 21:51 | |
![]() | se till att dom har betalt bilen ,du kan få en obehagglig överaskning,för om du äger bilen så äger du skulderna på den | |
| bulll | 2011-02-03 21:54 | |
![]() | Ja, det där läste jag på en annan sida. Vore ju inte så kul att få en massa skulder för den här gamla kärran, nu är jag iofs rätt säker på att den är betald sen länge, men hur gör man för att kolla det? | |
| Måns_E | 2011-02-03 22:01 | |
![]() | Om det är en gammal bil så är det väl inte så troligt att den inte skall vara fullt betald? | |