Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Nephelia-2011-02-06 04:54
Antal inlägg: 1217

Lögner
Har funderat en hel del om det här med lögner, varför kan inte alla människor bara vara raka och genomärliga mot varandra i alla lägen? Är det verkligen så att det ibland är bättre och/eller nödvändigt att ljuga, för att skydda andra/sig själv?¨

Personligen skulle jag nog föredra ärlighet i alla lägen, även om sanningen inte alltid är varken varlig eller vacker.

Vad tycker ni? Ljuger ni, och i så fall om vad, och varför? Vad får man inte ljuga om?

henrik_l2011-02-06 05:35
Antal inlägg: 918

jag ljuger bara för folk jag inte bryr mig för att slippa en massa tjafs

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-02-06 06:22
Antal inlägg: 670

Jag är alltid bisarrt ärlig. Speciellt i det här forumet. Och se på mig nu. Utstött. Hatad.

Huvudsaken2011-02-06 07:39
Antal inlägg: 53

Jag hävdar att den som hävdar att den aldrig ljugit ljuger.

Den lilla vita lögnen är smörjmedlet i det annars ganska svårhanterliga vardagsmaskineriet. Bara man håller i minnet när en lögn är till för att inte såra andra (det vill säga motiverad) och när den direkt bara vilseför. Att alltid säga sanningen, säga rakt ut vad man tycker, kallas sanningssägeri och det ordet har rent språkligt en negativ klang. Varför kan man ju då fundera över. Helt klart är i alla fall att sanningssägare ofta verkar vara ganska elaka människor och sällan särskilt omtyckta.

Mixiplus2011-02-06 08:04
Antal inlägg: 267

Jag ljuger alltid. Konstant. Även nu...
klassisk paradox...

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-06 08:10
Antal inlägg: 37631

sanningen kan göra ont att höra för en del människor,en gång kom en äldre tant in i kyrkan och vi satt och pratade hon var deprimerad och r ledsen över att hon var gammal,jag så till henne men så gammal är du inte bara 80 du ser så frisk ut så du lever säkert i 20 år till,jag viste att det var lögn men tanten blev glad och vi började skratta

Araknoidea2011-02-06 09:48
Antal inlägg: 783

Läs lite om Kant, han tyckte att det inte fanns några undantag, inte ens om man kunde rädda liv genom att ljuga. :)

Moans2011-02-06 10:09
Antal inlägg: 25

jag ljuger inte alls mycket men ibland.

zlipzten - Ej medlem längre2011-02-06 10:54
Antal inlägg: 1466

Det var snällt gjort, ttiittii, och jag håller med Huvudsaken.
Envetna sanningssägare har ofta ett behov av att vara elaka (ryser).
Kant kan slänga sig i väggen.
Å andra sidan har jag råkat ut för minst en mytoman, som formade verkligheten helt efter sina behov, det var också fruktansvärt att upptäcka sanningen bit för bit.

StefanPett - Ej medlem längre2011-02-06 10:59
Antal inlägg: 290

Att ljuga i vissa situationer är nodvändigt ibland moraliskt ofrånkommligt.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-06 11:29
Antal inlägg: 1188

Jag har – märkligt nog – kommit fram till att inte ens denna fråga är alldeles svartvit, och det tack vare (eller kanske snarare på grund av) Internet.
I verkliga livet har det alltid varit (är) viktigt för mig att hålla mig till sanningen, men jag har kommit fram till att på nätet kanske inte samma förhållningssätt fungerar alla gånger.

Jag kom en gång i kontakt med en snubbe här som ganska fort gav mig olustiga vibbar och jag gick på känslan och bestämde att inte berätta några väsentligheter för honom om mig och mitt liv och faktiskt så ljög jag till och med om några få detaljer (uppgav att jag var äldre än vad jag är), och jag måste säga, att trots att jag i vanliga fall har förfärligt mycket samvete, så icke när det gäller detta.
Jag är faktiskt bara nöjd att jag gjorde som jag gjorde för det visade sig sen att min känsla hade varit alldeles riktig (jag hade ett annat nick då ska jag kanske också tillägga).

Hoodman - Ej medlem längre2011-02-06 11:40
Antal inlägg: 2826

Vi kan vända på det: vill man verkligen veta precis allt om alla? Finns det tillfällen då man mår bättre av att inte veta (hela) sanningen?

Huvudsaken2011-02-06 12:26
Antal inlägg: 53

Ja, det är bra skrivet Hoodman. Information man inte bett om kan vara jobbigt.

En annan sorts lögn är lägga fram saker som om de vore sanna utan att sedan kunna visa att de verkligen är det. Alltså att någon försöker skapa sanningar ur tomma intet.

kompiskarin2011-02-06 12:37
Antal inlägg: 24

Det sociala livet skulle bli rätt outhärdligt om alla alltid sa sanningen hela tiden.

Den vita lögnen eller bara tystnad är en välsignelse. Om man fick höra allt vad alla tyckte om en i alla lägen skulle nog de flestadeppa ihop.

flydet2011-02-06 12:37
Antal inlägg: 95

Man kan ju ljuga på olika sätt. Man kan gott hålla sig till sanningen, men man måste ju inte alltid berätta hela.

Araknoidea2011-02-06 14:46
Antal inlägg: 783

Zlipzten

Länge leve Kant =)

-Nephelia-2011-02-06 16:13
Antal inlägg: 1217

"Vi kan vända på det: vill man verkligen veta precis allt om alla? Finns det tillfällen då man mår bättre av att inte veta (hela) sanningen?"

Nä, att inte berätta allt, är inte att ljuga, tycker jag. Visst är det ibland bättre att vara tyst, men om någon frågar rakt på sak om någonting, är det inte bäst att vara ärlig i sitt svar? Jag menar, små lögner är också lögner, vart drar personen ifråga gränsen då? Men sitt ljugande alltså.

Visst, om man ljuger om någonting som kan göra en annan människa glad, som exemplet med den gamla tanten i kyrkan, det kanske är motiverat ibland. Men om jag frågar om mina nya frisyr är fin, vill jag faktiskt höra ett ärligt svar.

ramsay - Ej medlem längre2011-02-06 17:02
Antal inlägg: 9204

jag kan inte tänka mig ett liv utan att ljuga. jag ljuger hela tiden oftast spontant för att lösa en uppkommen sits där jag- antingen vill bespara mottagaren något, vill bespara mig något/inte avslöja mig eller vinna en fördel.

upplevde tex min sista jobbintervju som en ren skådespelarprestation och jag är övertygad om att den bedömdes som det också.

Zaskia - Ej medlem längre2011-02-06 17:05
Antal inlägg: 576

I vissa lägen kan en vit lögn vara bra. Man vill ju verkligen inte såra människor. Och en vit lögn är inte fult att ta till.

Kirgizistan2011-02-06 17:13
Antal inlägg: 1188

Lögner är lika förödande som nödvändiga, jag skulle inte vilja ha en värld utan dem.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?