Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 18 692 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nyckelpigan_ | 2011-02-08 21:39 | |
![]() | Pedagoger eller pengar? Lite nyfiken på vad ni tycker om skolan och besparingar. Här i Kungsbacka rasar en debatt. Politiker menar att pedagogerna är dåliga tex klarar inte sätta stopp för mobbning, hantera klasser. Många lärare kan inte sitt jobb på ett bra sätt. Å andra sidan hävdas att det behövs mer pengar för fler personal. Vad tycker ni? Era erfarenheter om Grundskolan? | |
| Sigrids mor | 2011-02-08 21:44 | |
![]() | Efter 15 år i grundskolan: * det behövs MINDRE barngruppen = med mindre barngrupper blir det fler barngrupper och då behövs det fler pedagoger. | |
| boyakasha | 2011-02-08 21:44 | |
![]() | Jobbar själv i skolan i Kungsbacka. Tycker som många att mer resurser behövs till skolan för att klara av det uppdrag som ligger och som kommer att öka när den nya skolplanen träder i kraft. Politikerna i Kungsabacka har liten om än någon insyn eller samsyn när det gäller skolan. | |
| Tinna | 2011-02-08 21:45 | |
![]() | Erfarenheter.. Tja, även om det fanns mycket personal så var det ingen som märkte vad som egentligen försiggick.. | |
| Stenknäck | 2011-02-08 21:52 | |
![]() | OM man ska utbilda sig till lärare borde man genomgå ett lämplighetstest. Om inte förr så inser man det när man tittar på den serie so går på TV nu med niondeklassare i Örebro. De lärarna som är på den skolan undrar man hur de kommit igenom en utbildning. Tjejen som undervisar i samhällskunskap bl a är så blyg så ingen elev knappt märker hon är i klassen. Killen som undervisar i matte är en stor sprätt och har ett självförtroende som om han trodde att han var den bästa läraren i världen och så är han istället ett stort skämt. Ingen självinsikt har han och det enda han gör är att ha en väldigt macho attityd gentemot klassen och det är direkt olämpligt. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-02-08 22:01 | |
![]() | Mindre elevgrupper, mer tid med eleverna för att få en bra relation, fortbildningar för att få stöd, föräldrar som ställer upp på skolan . . . Jag är glad att jag får en paus ifrån grundskolan just nu. Tjänstledig i ett år. :) | |
| boyakasha | 2011-02-08 22:02 | |
![]() | Ska man ha några utsikter med att lyckas med sina avsikter, behöver man mer insikter än åsikter. Men det är få "utomstående" som har insikter i skolan bara åsikter hur det SKA vara. Polisen, läkarkåren och andra yrkesgrupper har lämplighetstest, men det kommer ju igenom icke passande figurer ändå. Att bedöma en hel yrkeksår utifrån 2 personer på TV är ju mer än blekt. Om ni bara gått i skolan och inte arbetat med ansvar i den samma, så tycker jag att man inte ska........ | |
| Ekh | 2011-02-08 22:09 | |
![]() | Instämmer med boyaksha. Man kan inte uttala sig om lärares/pedagogers vardag om man inte arbetat där själv. Att uttala sig om hur skolvärlden fungerar efter att ha tittat 9A på tv är inte direkt att ha väl underbyggda argument. Det är fascinerande hur människor har så mycket åsikter om hur just denna yrkesgrupp arbetar, eller inte. Aldrig hör man liknande diskussioner gällande någon annan yrkeskategori, vare sig de arbetar med människor eller ej. Lärare, precis som alla andra, gör så gott de kan i varje given situation. De senaste åren har de fått fler arbetsuppgifter utan att få mer tid. Lös den ekvationen den som kan. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-02-08 22:20 | |
![]() | Jag tror att lärare får oförtjänt mycket skit pga att vi alla har haft kontakt med skolvärden även om det var länge sedan och det är också därför som vi alla har en åsikt.. Vi kommer alla ihåg dessa dåliga lärare som inte var lämpliga.. 30 elever är de i min sons klass och 2 lärare. Fungerar bra. Tycker som stenknäck att lämplighetstest borde ingå när det gäller lärare. De ska vara med våra barn, det viktigaste vi har under stor del av deras uppväxt. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-02-08 22:23 | |
![]() | boyakasha, Ekh och bizzy har rätt Alla vet och kan ALLT om hur skolan ska gå till bara för alla själva har gått där en gång i tiden. | |
| apajävel | 2011-02-08 22:48 | |
![]() | Jag går för närvarande på Lärarprogrammet och kan säga som så att det finns viss lämplighetspolicy. När vi är ute på praktik så är det lärare och andras jobb att se hur vi beter oss kring elever och andra lärare och därigenom se om vi är kompetenta att bli lärare. Vi blir även examinerade under lektioner vi håller för elever. Lärare och andra kan säga till om någon student är olämpligt lärarmaterial och då¨får studenten genomgå samtal och liknande. Jag känner en person som befanns olämplig som lärare och hon hoppade av när de talade med henne. Så de släpper inte igenom vad som helst, men den rensningen kunde man kanske göra tidigare än under studentens sista år... | |
| Mimikryp | 2011-02-08 22:51 | |
![]() | Mycket bra sagt av Kafountine. Jag har gått i skolan, men jag kan inte uttala mig om hur det är att jobba i skolan. Men att det är för stora barngrupper tycker väl de flesta. Det är ju i skolan eleverna/barnen formas till (förhoppningsvis vettigt) tänkande individer. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-02-08 22:52 | |
![]() | Jasså det finns det. Det var positivt. Men som du säger apa, så kunde de ju bespara studenten de åren i skolan och göra bedömning i tidigare skede. | |
| apajävel | 2011-02-08 22:54 | |
![]() | Precis min mening. Men man måste nog få vara i lärarrollen för att veta till 100% om man vill bli lärare. Det är lite av ett kall, man blir det ju inte direkt för pengarna. Och en annars blyg person kanske lever upp om han/hon får prata om någonting han/hon brinner för och engagera andra. | |
| nyckelpigan_ | 2011-02-08 22:56 | |
![]() | Själv har jag vikarierat både på Grundskola och Gymnasie. Och är föräldrar. Jo, det finns föräldrar som inte ansvar osv. Själv tror jag att det är ett strukturfel. I skolan bedrivs mycket skolarbete som för ca 100 år sedan. Dvs om du jämför en industriframställning idag och för 100 år sedan så har det hänt en del...... I skolan - inte så mycket. Själv häpnar jag över hur rektorer och lärare gör. Visst finns det kanonlärare! Tack och lov stor övervägande del! MEN!!! Ja, jösses. Sista vikariatet var skrämmande - alltså när man fick höra om läraren. Visst finns det lärare som inte borde vara lärare! Och visst finns det lärarjänster som är alldeles för tunga! Kidsen idag har det inte hemma som förr. Många föräldrar lägger över föräldraansvaret på eleverna. Jag tror dock att lärarutbildningen är helt annorlunda idag än för 20 år sedan. Vad som inte får talas om är lärarnas arbete. | |
| apajävel | 2011-02-08 23:05 | |
![]() | Det finns mycket som kan förbättras på lärarutbildningen. Pedagogikkurserna är rena skämten, och gymnnasielärare blandas med förskollärare i samma kurser och allt är dagisanpassat. Det känns inte relevant för oss blivande gymnasielärare hur många fruktstunder man optimalt har. Det jag vill få fram är väl att det går alltid att förbättra, för slutar man vilja förbättra så kan det bara bli sämre. | |
| annakarineli | 2011-02-08 23:11 | |
![]() | Jag ångrar verkligen att jag utbildat mig till lärare. Det var ett kall, men omständigheterna gör det till ett slavgöra utan dess like. Känns som att kommuner bryter mot lagar hela tiden när de inte ser till att verksamheterna får de förutsättningar som krävs. Vad sägs om usel belysning, inga ljudplattor i taken, enorma barngrupper där barnen bokstavligen skriker och slår efter uppmärksamhet? Det begås så många fel och lärarna är de som får skiten -utan att någon talar om vilka förutsättningar vi arbetar under. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-02-08 23:43 | |
![]() | antingen har man det eller så har man det inte,en människa som inte passar som lärare kan alldrig bli en bra lärare även om hon skulle gå i skolan i hundra år,någon på utbildningen borde tala om för dom som inte passar att välja någonting annat det skulle vara bättre för alla | |
| annakarineli | 2011-02-09 00:04 | |
![]() | ttiittii; men precis så som apa skriver, är det. Jag har dock uplevelsen att man bedöms som lämplig eller inte relativt snabbt. Min första praktik genomfördes termin 1 av 7 och redan då skulle vi bedömas av handledarna samt av våra lärare på högskolan. Om någon upplevdes som mindre lämplig så kom det fram och löstes antingen genom att studenten tog till sig av kritiken och förbättrade sig (ex. tog för sig mera) eller genom att personen i fråga hoppade av utbildningen. Den kortaste utbildningen för att få arbeta med barn är 3.5 år. Det är knappas roligt hela tiden och man hinner känna sig less många gånger. De flesta av oss är nog otroligt motiverade och har sett det som ett kall mer eller mindre och också ansetts som lämpliga. Vad som sedan händer med en människa som arbetar under orimliga förhållanden och går på och trollar med knäna är en annan sak. Vem som helst kan drivas till att inte alltid vara en bra lärare tror jag. Omständigheter, återigen. Men vi får ju givetvis inte begå misstag. Ibland känns det som att vi skall vara någon slags övermänniskor. | |
| Liftactiv | 2011-02-09 10:41 | |
![]() | Jag är inte lärare men har en syrra som är. Vad jag förstår så kanske lärarna blivit sämre men det har även föräldrarna. Många barn som börjar skolan idag har ingen respekt för andra människor, djur och ting. Föräldrarna orkar inte ta ansvar utan skjuter allt sådant på barnet självt (och det säger sig väl självt att det inte funkar) eller dagis/skola. Av vilken anledning ska skolan ta den rollen? lärarna är väl där för att utbilda, inte fostra och sköta om eleverna? Mindre barngrupper och mer pengar och en rejäl spark i arslet på föräldrar som inte fattar vilket ansvar DE har!! | |