Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade37
Mobilspel
Pågående18 672

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EweH2011-02-12 13:18
Antal inlägg: 66

rätten att bestämma
Enkel fråga: När era barn/ungdomar ska välja linje till gymnasiet, kommer du då som förälder bestämma vad h*n ska gå? Alltså, skita i vad ditt barn vill utan säga "detta ska du gå, för det är bättre"

Skulle vara intressant att veta hur alla resonerar!
Kram

nyckelpigan_2011-02-12 13:22
Antal inlägg: 543

Givetvis inte!

Även om jag skulle få min vilja igenom som förälder och tvinga ungen att gå på linjen så lär hon/han inte göra bra ifrån sig. Kanske inte ens klara av utbildningen.

Totalt meningslös!

Sedan är det så att barnet/ungdomen blir myndig o bestämmer själv. Vilken relation kommer man att ha till sitt barn då?

Nono, bättre att diskutera och hitta en gemensam lösning.

Själv så gick jag en tvåårig utbildning. Efter 1,5 år började jag läsa in 3-årig ekonomisk linje och efter ytterligare 2 år började jag av alla läsa på universitetet. Kunde jag knappast tro! Ingen av mina vänner hade gjort detta, bara jag. Idag har jag 220 poäng.

Blev tom erbjuden en doktorandtjänst!

Så bidde det till slut :-)

Megaherz2011-02-12 13:40
Antal inlägg: 3304

Gymnasiet är bra eftersom det finns så mycket att välja på, tror det är få som verkligen inte hittar något som passar alls. Att plugga något som intresserar en gör det kanske inte direkt roligt, men iaf bättre än annars.

Om föräldrarna då ska bestämma leder det väl inte till något lyckat. Dessutom är man gammal nog att ta beslut själv även om man inte är myndig, och man har rätt att bestämma över sin framtid

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-02-12 13:42
Antal inlägg: 5802

Det är barnens liv och barnens utbildning.

Bitte - Administratör2011-02-12 14:10
Antal inlägg: 24200

Oavsett vilken linje man väljer på gymnasiet så läser ju alla i alla fall vissa kärnämnen , sedan kan man mera se det övriga som utfyllnad ,, mina tre har gått Hotell& Restaurang ,, Barn och Fritid och Media,,

Allt har varit deras egna val

Bitte

Lillstölla2011-02-12 14:12
Antal inlägg: 23831

Klart att barnet själv ska bestämma, man kan ju föra en diskussion om för och nackdelar med olika utbildningar, men att tvinga ett barn att gå en viss utbildning är ju dömt att misslyckas, man lägger ju inte ner så mycket tid på något man inte tycker är intressant!

Så mina framtida barn kommer få bestämma själva:)

Hoodman - Ej medlem längre2011-02-12 14:12
Antal inlägg: 2826

Vad tror föräldrarna att de ska vinna på att låta sina krossade drömmar gå ut över barnen?

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-02-12 14:15
Antal inlägg: 3488

Självklart ska barnen välja själva.

Skugga2011-02-12 14:19
Antal inlägg: 6559

Jag är inne på Stöllas linje, klart de ska få bestämma själva, men det är ju bra att föra en dialog, prata om vad de vill få ut av livet, möjligheter till jobb eller vidareutbildning efteråt, sådant man som förälder har lite mer insyn i, samt ett mer långsiktigt tänkande. Men beslutet är alltid deras och sedan stöttar man det beslutet.

bobcat692011-02-12 14:27
Antal inlägg: 62

min äldsta visste inte riktigt vad han ville..han frågade mig vad jag tyckte, om att han skulle bli snickare. Jag tänkte då, att snickare kan han bli iaf sen om han vill, då ganska många i släkten är det...sen var det att hans kompisar skulle bli det. Efter några dagar när han hade tänkt, frågade han mig vad jag tyckte om elektriker? Det tyckte jag då att det kändes bättre. Idag jobbar han med det, han fick jobb direkt efter skolan. Han trivs jätte bra. Men sen om han verkligen ville bli snickare, då hade jag inte hindrat honom. Ofta vet inte barnen vad dom vill, vi har en hemma nu. Man måste disskutera med dom om för och nackdelar. Tycker jag = )

annakarineli2011-02-12 15:49
Antal inlägg: 2519

Är man inte inriktad på att läsa vidare på högskolan så tror jag att en hantverkarlinje är bra då man faktiskt har goda möjligheter att få jobb efter skolan och faktiskt tjäna pengar. Bygg, el, frisör och liknande är nog bra. Att bestämma över sina barns gymnasie kan nog bli väldigt fel, men att ha en dialog om det är nog bra. Antingen skall man se till att man kan tjäna pengar direkt eller sikta på att så småningom gå en högskoleutbildning för att sedan kunna få ett välbetalt arbete. Jag önskar att mina föräldrar hade hejdat mig lite i min romantiska dröm om att bli lärare. Förvisso var det ju efter gymnasievalet, men ärligt talat, kan man tänka sig ett jobb som kankse inte är ens drömjobb, men som ger mer betalt -satsa på det mer betalda. Gäller nog i synnerhet tjejer.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-12 16:50
Antal inlägg: 4429

Får man tänja på begreppet till hur mycket barnen ska få bestämma själva i den åldern? Här pratar vi om ett väldigt viktigt beslut som kanske behöver ses ur fler dimensioner än vad ett barn på 15 år klarar av ta hänsyn till eftersom dom inte har samma erfarenhet. Lika lite som föräldern har rätt att köra över sitt barn så har den rätten att passivt se på om barnet på ingivelse väljer något som på sikt kan vara fel för barnet/ungdommen.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?