Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2011-02-13 12:03
Antal inlägg: 226

Förståndigare med åren
Man hör ibland folk prata om att, citat "jag har blivit förståndigare med åren". Men blir man det? Eller begår man samma misstag gång på gång, men slutar berätta om dem i ett visst skede, någonstans kring 35, därför att man vet att det inte gynnar ens person att omtala vissa händelser?

Du med all din livserfarenhet, är du så otroligt förståndig numera? Har du rent av gått och blivit lite tråkig?

Förståndigare med åren... eller duktigare på att dölja ditt rätta jag...?

apajävel2011-02-13 12:05
Antal inlägg: 572

Einstein säger ju att höjden av idioti är att upprepade gånger göra samma sak men vänta sig olika resultat...

Jag är fortfarande ung och dum :)

bobo flux2011-02-13 12:12
Antal inlägg: 11371

Jag har nog med mina förhållandevis få levnadsår mest kommit till insikt med att jag är misantropisk och inte heller särskilt öppen av mig. Dessutom har jag svårt att läsa av människor i direkta, personliga kontakter.

Förr kunde jag tvinga ut mig själv på krogen utan att jag egentligen ville vara där, med målet att försöka "lära" mig att bli social och uppskatta det. Det gav mig ingenting annat än mer aversion gentemot mig själv och andra individer.

Jag inser idag att jag är en osocial misantrop och trivs med det.

mishizaki2011-02-13 12:16
Antal inlägg: 2533

om man har massvis med erfarenheter men aldrig lär sig av dessa, kan man knappast säga att man blir förståndigare, snarare dummare. Det är viktigt att ha människor omkring sig som ifrågasätter, frågar, kritiserar. Då tvingas man tänka nytt.

ramsay - Ej medlem längre2011-02-13 12:18
Antal inlägg: 9204

jag var totalt laglös som ung, idag mörkar jag mer och styrs iaf lite av sociala konventioner.

Tanten M - Ej medlem längre2011-02-13 12:19
Antal inlägg: 5126

Klart man lär sig genom åren OCH man kanske blir tråkigare.
Men det finns alltid en nyans av nya misstag att begå...

Omega 3 - Ej medlem längre2011-02-13 12:25
Antal inlägg: 167

Med tanke på allt tok jag gjorde som ung (fast då såg jag det förstås bara som äventyr, busstreck och liknande) så har jag blivit förståndigare. Numer är jag åtminstone laglig (förutom vad gäller vissa trafiksituationer) O.o

Ålandspojken - Ej medlem längre2011-02-13 12:27
Antal inlägg: 226

Ok, men Omega3, hur har detta påverkat din person? Är du lika kul att hänga med nu som då?

Omega 3 - Ej medlem längre2011-02-13 12:36
Antal inlägg: 167

Mja, det tror jag nog :p

Mouche - Administratör2011-02-13 12:38
Antal inlägg: 24193

Jag var, detta säkert till mångas förvåning, ganska "vild" i min ungdom. Ålder ca 17-20/21.
Tuff biker i mina egna ungdomligt grumliga ögon.

Jag fortsatte att vara tuff ända tills den dag då min far kallade hem mig från den skola utomlands som jag då studerade vid och talade om för mig att han inte hade en tanke på att fortsätta betala för en pojkvasker som slarvade bort tiden istället för att ägna sig åt det jag var där för att göra, nämligen skaffa mig en utbildning.
Jag bönade och bad, fick lov att försöka igen men med vissa restriktioner.
Mina fickpengar halverades (!!), min lilla fina hyreslägenhet byttes mot ett ynkligt litet rum inom skolområdet och jag fick köra ut tidningar för att täcka inkomstbortfallet.

Numera är jag nog totalt annorlunda.
Jag är tystlåten, ler ibland men skrattar sällan högt.
Jag är en god människokännare och jag är väldigt tillbakadragen vad gällande min egen person och/i offentlighetens ljus.
Jag är aldrig berusad, har aldrig använt några som helst droger, alltså heller aldrig rökt.
Jag sägs vara strikt och styra med fast hand.
Jag gör precis som alla andra massor av misstag men aldrig samma misstag två ggr.
Jag ber gärna om ursäkt om jag gjort fel men böjer mig aldrig om jag vet att jag har rätt.
Jag hatar allt våld och har aldrig slagits annat än med min bror en gång i 8-årsåldern då humöret tröt på oss båda två.

Jepp, jag är en megasupertråkmåns med andra ord =)

vulcan2011-02-13 12:42
Antal inlägg: 7666

Det normala är nog ändå att man lär sig av sina erfarenheter och därmed undviker att begå en del misstag man begick som yngre. Det skulle liksom vara svårt annars att förklara människans stora framsteg om det inte var så att vi hade den förmågan. Sen finns det enskilda exemplar som har en förmåga att aldrig lära sig. Såna brukade jag träffa rätt ofta när jag jobbade på soc för rätt många år sen.

Mer vanligt är nog partiell oförståndighet. Det hänger säkert samman med svagheter man har i sin personlighet. Vissa människor kan vara duktiga föräldrar, pålitliga vänner och duktiga i sitt yrke. Men de går in i destruktiva, dumma förhållanden gång på gång. Andra lyckas ständigt missköta sin ekonomi och göra dumma grejer. Oftast vet man nog själv var skon klämmer, men de känslomässiga behoven får styra för mycket.

Bitte - Administratör2011-02-13 13:16
Antal inlägg: 24200

Förståndigare med åren i vissa saker ja,, jag är inte lika hetsig och tjurskallig längre,, kan vika mig i diskussioner,

I andra saker fortfarande lika larvig och har lovar mig själv att fortsätta och vara lagomt galen =)

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-13 15:15
Antal inlägg: 37631

med mera livserfarenhet har jag blivit förståndigare vissa saker som att hoppa från isflak till isflak skulle jag aldrig göra nu

Cergic2011-02-13 16:33
Antal inlägg: 3

Jag för höra till höger och vänster att jag är förvånansvärt "vis" för min ringa ålder, och det har jag antagligen att tacka mina föräldrar för.

Mognat handlar inte bara om ålder, utan om en sund och öppen uppfostran som lär en individ att se saker och ting ur två (eller fler) perspektiv, och lära sig att det alltid finns två sidor utav samma mynt. De som får höra att de inte är mogna för sin ålder, eller rätt och slätt omogna, brukar även ha en tendens till att ha ett grovt tunnelseende, vara egoistiska och ha tendenser till bristande intellekt.

Det kan gå hand i hand med att deras egna intressen kanske inte är annat än vad man ska ha på sig, vilka som är fulare än de samt vad som går på TV (driften att bedriva otukt utan att ta hänsyn dagen efter ej inräknat på det är ganska självsagt).

Jag har tydligen växt oerhört som person efter att jag flyttade utomlands för att jag ville bevisa för mig själv att jag kunde stå på mina egna två ben. Erfarenheter är också en grovt bidragande faktor till personlig utveckling.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-02-13 16:54
Antal inlägg: 493

Flera likheter med Mouche - vapenfri, drogfri men motvilligt lärt mej att någorlunda handskas med lite offentlighet. tack vare att jag växt upp i en frikyrkas sociala sammanhang och därför är rätt så befriad från kopplingen mellan makt, pengar och människovärde typ karriärism etc.

ingson2011-02-13 17:06
Antal inlägg: 4285

Visare i den meningen att jag numera väljer mina strider;funderar på om det är värt besväret. Innebär inte att jag blivit feg, men det är lite tråkigt att jag inte brinner för en sak som jag kunde göra förr

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-02-13 17:07
Antal inlägg: 493

Känner mig "enstörig" ofta.

magnusito2011-02-13 17:09
Antal inlägg: 4986

Jag tror man blir förståndigare med åren, speciellt om man gått i psykoanalys.

groenmeyer2011-02-13 17:15
Antal inlägg: 272

Man blir nog klokare med åren men kanske inte förståndigare.

magnusito2011-02-13 17:17
Antal inlägg: 4986

groenmeyer
Bra synpunkt!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?