Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade37
Mobilspel
Pågående18 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-02-18 14:57
Antal inlägg: 17500

Dvärgbandmasken
Usch. Jag är rätt orolig för den här typen ska erkännas. Till er hundägare - kommer ni att göra något annorlunda med hundarna from nu, alltså avmaska oftare, kanske inte ha hunden i sängen, sluta pussa på dem osv..
Vet en del hundägare som gladeligen tar emot pussar av sina hundar i ansiktet redan sedan innan, personligen fattar jag inte det. Men men.

Hur tänker ni om att masken nu finns i Sverige? Oroar det er eller inte?

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-18 15:00
Antal inlägg: 766

Risken att som människa drabbas av dvärgbandmask är oerhört liten. I områden där masken finns och där rävar är vanliga är den ändå enbart 2,5 personer per en miljon invånare som drabbas. Det handlar om 50 personer i hela EU 2008. Jämfört med andra sjukdomar är risken att drabbas ofantligt liten.
svt.se/2.108068/1.23...ad _parasit

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-18 15:02

Så,ingen hysteri nu som vi nu för tiden är drabbad av!folk avlivade sina katter då fågelinfluensan kom,vaccinerade sig som galningar ( en del va ju tvingad)isolerade sig nästan osv.Ta`t lugnt....
Näe,vi kan/ska fortsätta vara go med våra husdjur & fortsätta pussa på dom& vara kärleksfullla!

le-lou2011-02-18 15:04

Men samtidigt så är det ju inte riktigt sant, i övriga Europa är de vana vid att inte äta bär och frukt direkt från naturen och eller ens ur egna trädgårdar pga av den här masken. Här i Sverige har vi kunnat glatt äta på. vi har en ganska naiv syn ändå på allt sånt här, vi har varit så förskonade innan och med det menar jag inte att man behöver panika - utan bara att det kommer ta ett tag till att ändra vissa av våra vanor.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-02-18 15:05
Antal inlägg: 1338

Som jag fattat det så är den inte farlig för hunden. Jag avmaskar mitt djur (som äter allt som ligger på marken och är i kraftig förruttnelse) så fort jag inte lyckats avvärja inmundigande av as, bajs eller annat gottigt. Hon får aldrig sova i sängen, och pussar min hund gör jag inte. Då bör det väl inte vara ngn större fara för mig heller, hoppas jag. Att oroa sig känns menlöst - det hjälper inte mycket.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-18 15:06

Du kan fortsätta äta....sedan kan man ju självklart ha det i bakhuvet.
Skölja bären noga innan osv.men de gjorde jag innan!alla vet väl både människor & djur kan skvätta runt haha

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-18 15:07

Rävarna själva får ingen symptom & far inte illa av den.
Ja,folk får ta ställning själva hur de vill förhålla sig till detta!
Bara de inte bli någon masslakt på rävarna nu,som de blev på vargen,för detta!

le-lou2011-02-18 15:10

Uisge - masken smittar även vid klappar tydligen. Jag vet inte, jag tycker detta är vidrigt.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-02-18 15:12

Shit. Då var det värre förstås. Jag är inte personen som ligger och myspussar min hund i tv-soffan. Vi har lite hierarkiska regler här hemma... men om det även smittar via beröring så är det ju omöjligt att undvika om hunden skulle vara smittad.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-02-18 15:14

Kan hunden ha bandmask i pälsen alltså? Jag trodde att den höll sig till magen åtminstone.

le-lou2011-02-18 15:18

"Hur kan man smittas?
Det är bara från värddjur som vi människor kan smittas. Det är via hund, räv och mårdhund, om den får fäste. Det är genom avföringen som äggen sprids. I Schweiz har man kommit fram till att hunden är den största smittkällan till människa. Äggen kan finnas i hundens päls, i synnerhet i bakdelen och runt nosen, eftersom de slickar sig. Eller om man är ute i skogen där smittad räv finns, så kan man smittas av att ägg i rävens avföring finns på bär eller genom att man får det på stövlarna, så att man senare får det på händerna. "

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-02-18 15:21
Antal inlägg: 143

Ja le-lou, jag har läst artiklar om detta tidigare där vi svenskar beskrivits som oförsiktiga för att vi plockat vilda bär och ätit i österikiska alperna. Ingen österrikare skulle komma på tanken på grund av risken för att smittas av parasiten. Så risken att smittas är naturligtvis väldigt låg om vi upphör att äta bär direkt i naturen vilket alltså är lösningen på problemet. Vilket är oerhört sorgligt, det känns som en del av det jag uppskattar så mycket under den svenska sommaren gått förlorat för all framtid. Jag tillbringar mina somrar i Sotenäs och Tanum, inte långt från där parasiten hittades. Först var det TBE-fästingar och nu dvärgbandmask. Så alla jägare i norra Bohuslän - ut och skjut rävar så det stänker om det, skicka in dem till SVA för analys och låt oss hoppas att det inte finns fler smittade djur.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-02-18 15:25

Då finns det ju i princip inget annat man kan göra än att sluta gå i skogen, och inte skaffa hund om man oroar sig för smittan. Jag orkar dock inte fundera vidare på det. Det blir för hysteriskt.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-02-18 15:28
Antal inlägg: 4050

Kan man inte avmaska sig? Har hört att de gör det i vissa länder.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-18 15:30

Uisge:ja precis,herregud...

le-lou2011-02-18 16:12

tja, det är upp till var och en. Bry sig eller skita i det :)

Minta2011-02-18 18:17
Antal inlägg: 20042

Jag kommer att avmaska min hund vilket jag faktiskt aldrig gjort eftersom veterinären sade att det inte behövs om hunden inte har mask förstås. Jag pussar inte min hund. Jag tror att jag komemr att vara mer försiktig med att klappa importerade gatuhundar. Jag kommer inte att äta osköljda bär. Om det nuhjälper.

Stenknäck2011-02-18 18:32
Antal inlägg: 430

Har man hund eller katt så ska man sköta djuren ordentligt. Katter som går ute ska avmaskas minst en gång helst inte mer för då får de ett sämre immunförsvar. Hundar har jag för mig att man vaccinerade mot de här olika masksorterna. Har inte hund numera men jag vet att jag har kort kvar från veterinären och där står när man vaccinerade dem mot Parvo-virus tror jag det hette plus nåt annat också som ingick i samma spruta.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-18 18:32
Antal inlägg: 1188

Äckligt och sorgligt.

Jag som alltid hellre ätit all slags bär än frukt. Nu är det slut med det. :(

Och jag älskar hundar med har då aldrig låtit dom slicka mig och varje gång jag har tagit i en hund så tvättar jag händerna efteråt (inte så mycket av egentlig hygieniver utan helt enkelt för att händerna känns verkligen smutsiga när man har tagit i en hundpäls). Och speciellt viktigt är det om jag håller på med något i köket.
Och aldrig har hundarna fått äta av våra tallrikar eller fått slicka dom "rena".
Däremot har jag några kompisar som så gott som alltid låter deras hundar slicka "rent" tallrikarna och jag har ofta lite små-ångest när jag blir bjuden på mat hemma hos dem. Och diskussioner har vi haft en och annan gång när jag sagt ifrån och förklarat att det inte går för sig att göra så hemma hos mig.

Minta2011-02-18 18:37
Antal inlägg: 20042

Man kan inte vaccinera hunden mot dvärgbandmask. Hunden blir inte sjuk däremot blir människan det. Men de har skjutit ett antal rävar nu som inte hade masken, kanske den smittade räven vandrat hit från något annat område.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?