Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 554

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-02-22 08:18
Antal inlägg: 17500

tv-avgift för internet
www.aftonbladet.se/n...86 04906.ab

"Internet måste ses som en självklar del av SVT:s kärnverksamhet.

När fler tittar på tv-program via datorn eller mobilen behöver också tv-avgiften delvis förändras.

Det menar SVT:s vd Eva Hamilton, och föreslår i en debattartikel i Dagens Nyheter att regeringen ska låta utreda om även internetanvändare ska betala en tv-avgift."

Personligen tycker jag detta är helt sinnesjukt, om de lägger avgift på detta som man inte kan komma undan. Varför inte bara stänga sin tv-service på nätet då för allmänheten och bara låta folk som verkligen använder den betala? Det börjar lukta öststat :/

le-lou2011-02-22 08:22

Ska man verkligen tvingas betala för nåt som svt själva väljer att lägga ut på sin hemsida - även om man aldrig använder tjänsten själva? Det är helt absurt, morgonens jag blir upprörd över. Betalar gärna per program eller om jag vill titta ofta, någon form av medlemskap.
Men lägga det på alla som använder Internet, fy fasen vad girigt.

Eken_702011-02-22 08:27
Antal inlägg: 372

Hela grejen med tv-licens känns förlegat tycker jag..

le-lou2011-02-22 08:32

ja jag håller med fullständigt.

Gamberro2011-02-22 08:41
Antal inlägg: 40

Instämmer med Eken_70

numsan2011-02-22 08:44
Antal inlägg: 6327

Jag är väldigt kluven i frågan eftersom jag tycker att public service är fantastiskt och något vi bör värna om, men samtidigt verkligen förstår argumenten som finns mot tv-licensen.. Jag tycker snarare att public service borde vara finansierat av skattepengar. I så fall skulle även internet-frågan bli en ickefråga.
Men argumentet att det skulle vara "girigt" köper jag dock inte för fem öre eftersom verksamheten inte på något sätt är vinstdrivande. Snarare försöker man väl hitta vägar att hålla näsan över vattenytan. SVT Play, och även SR Play, står ju för en väldigt stor del av användandet av public service så jag har förståelse för att de börjar se över användandet/finansiering av det..

le-lou2011-02-22 08:52

Jag tycker de har ett fåtal bra program - men i det stora hela är svt gravt överskattat. Dessutom är de inte politiskt obundna och det lyser igenom rätt ordentligt. Inte vinstdrivande numsan? Det är klart att det är det, svt är ju ett aktiebolag el tja, en blandning av statsägd och aktiebolag iaf, och är intresserade av vinst förstås. förstår inte hur du menar.
Gör om hela alltet.

Måns_E2011-02-22 09:13
Antal inlägg: 12028

Skrota radiotjänst, lägg tv-licensen på skatten. Det är väl inte konstigare än så?

dinodog2011-02-22 09:41
Antal inlägg: 4973

Hm nä lägga det på skatten går inte, tänk på dom som inte vill eller har tv/data :) Jag skulle inte vilja betala skatt för något jag inte använder mig av.

De får väl helt enkelt lägga in en kod. De som vill se på tv via internet får en kod när de har betalat sin tv-licens, som de knappar in på datan. Och vips så kan de se på tv via datan.

Nyrakad2011-02-22 09:43
Antal inlägg: 108

Det här är helt snurrigt.
Hur kan man tvinga någon att betala för något som man inte använder.
Man kan ha TV och inte ha betalkanaler, det är frivilligt och helt upp till dig. Man kan dock inte ha TV och bara titta på betalkanaler du måste även betala till SVT!!
De måste helt enkelt göra som alla andra, kryptera signalen och de som betalar får tillgång till deras utbud.
Jag kanske skall börja debitera hela svenska folket för att de KAN använda min hemsida, det är precis lika tokigt.
Man kan inte fakturera alla för att de har MÖJLIGHET att använda deras tjänst.
Då får man väl se till att begränsa möjligheten och ta betalt av de som väljer att betala.
Hur svårt kan det vara!

Eken_702011-02-22 09:50
Antal inlägg: 372

dinodog, varför skulle inte det vara möjligt? Idag betalar åtminstone jag skatt för saker som jag inte vill ha...

Nyrakad2011-02-22 09:52

"Då får man väl se till att begränsa möjligheten och ta betalt av de som väljer att betala."
Tokigt skrivet ser jag..........
Ta betalt av de som väljer deras utbud menar jag........

Nyrakad2011-02-22 09:54

Eken_70
Vad betalar du för som du inte vill ha?
Nu pratar vi inte samhällsfunktioner hoppas jag.

Måns_E2011-02-22 09:55

Alla betalar väl redan skatt för sånt man inte använder?

Det är väl lite meningen med skatt? Idag måste ju alla som innehar en tv-mottagare (vilket är mer än 90% av befolkningen) betala en avgift i a f, lika hög oavsett inkomst och oavsett bad du använder din tv till? Det är väl konstigare än att det ingår i skatten?

Måns_E2011-02-22 09:58

Jag betalar bland annat barnbidrag och föräldrarpenning för mina skattepengar, det går inte tillbaka en krona.

dinodog2011-02-22 10:04
Antal inlägg: 4973

Visst det finns skatt på mycket. Som t.ex. tobaksskatten. Den finns ju nu nyttjar jag inte tobak längre. Men alla de som röker och snusar får ju betala "skatten" för att de just rökar.

Men bil har jag och jag får betala "skatt" för den vilket är själklart, eftersom jag kör på vägarna med den.

Jag tänkte mest att det säkert skulle bli ett himla rabalder, bland dom som inte ser på tv/data. För dom finns men dom är nog inte många :)

Men jag håller med systemet är föråldrat.

gnill2011-02-22 10:11
Antal inlägg: 1942

Jag tycker också man ska lägga det på skatten, då spar man dessutom alla de pengar som administrationen av Radiotjänst kostar. Och som andra påpekat betalar vi ju skatt för en massa saker vi inte alltid nyttjar eller ens kommer att nyttja.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-22 10:11
Antal inlägg: 4429

Slopa subventioner till delar av det riktigt smala kulturutbudet och lägg det på public service. Varför koster till exempel en operabiljett så lite i Sverige mot resten av europa? Det finns en kulturell överetablering på grund av för höga bidrag. Men några licenspengar på nätet tror jag aldrig går igenom i ett eu land.

Måns_E2011-02-22 10:23

Just tobaksskatten är en straffskatt, och inte direkt representativ för hur en skatt brukar fungera.

Jag tror att det är viktigt med en väl fungerande public service som en motpol till nationella och internationella mediekonglomerat.

Det finns ju talande exempel där det inte fungerar så bra, till stor del p g a svag public service (Italien är kanske det tydligaste exemplet)

Men tv-avgiftssystemet är ju hur stolligt som helst, oavsett det.

le-lou2011-02-22 10:25

men att betala för saker som man möjligen inte nyttjar men som gagnar samhälssfunktionerna - det är väl lite skillnad på att pröjsa för dagis även om man nu inte har barn - vägar även om man nu inte har bil och sen..tv?
Jag ser inte på nåt håll hur man kan motivera statlig tv i samma anda som allt annat vi betalar för.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?