Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 879 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
perero - Ej medlem längre | 2011-04-11 16:51 | |
![]() | Laktosfritt! Jag har aldrig varit så oerhört choklad sugen förr, inte föränn jag fick veta att magen funkar bättre utan laktos (tål inte alls mjölksocker numer) så frågan lyder...LJUS choklad som är laktosfri? tips? Det ska finnas en finsk ljuschoklad som är laktosfri, men det måste ju finnas fler. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-11 16:54 | |
![]() | Kung Markatta har en choklad som heter "Expressions". En mjölkfri, KRAV-godkänd, vegan-choklad. Har dock inte provat den själv så jag vet inte om den är god. :) Sedan är väl Wienernougat också mjölkfri? Den kan jag rekommendera. :) | |
Megaherz | 2011-04-11 16:58 | |
![]() | Jag är allergisk mot kakao och kan inte äta choklad överhuvudtaget *gråt* | |
antethefoxx | 2011-04-11 17:02 | |
![]() | jag tror inte på laktosintolerans. tror det är påhittat precis som el-allergi och liknande. :) | |
Laserswärd | 2011-04-11 17:16 | |
![]() | ante: Hahaha va?! :P Nästan alla människor är ju överkänsliga mot laktos. Det är bara här i Norden som det inte är så vanligt då vi producerar ovanligt mycket av enzymet laktas. Detta pga av att vi dricker mjölk högt upp i åldrarna i större utsträckning än i resten av världen... Men du kanske skojade :) TS: Det finns ju laktosfri chokladglass i form av tofuglass som smakar gott. Annars kan man ju göra egen ischoklad eller dylikt. Lär ju vara mycket godare än all laktosfri choklad man köper färdig :) | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-11 17:17 | |
![]() | www.allergimat.com/t...am p;M=True | |
höskrindan | 2011-04-11 18:18 | |
![]() | hemskt det måste vara å inte kunna mumsa i sig choklad som är så förbannat gott :P | |
rjn | 2011-04-12 16:39 | |
![]() | Ni som är laktosintoleranta: Har ni provat tabletten lactrase som finns på apoteket? min man tål ingenting som innehåller laktos, men om han är sugen på en chokladbit t.ex så tar han samtidigt 1-2 tabl. och då klarar han sig från att måsta sitta på toa och ha rännskita och ha väldiga gaser. Jag lagar mat med bara laktosfria produkter. Men är vi bortbjudna har han alltid med sig tabletter. | |
perero - Ej medlem längre | 2011-04-12 17:17 | |
![]() | ja laktras funkar kanon, om man inte äter en hel påse ostkrokar, eller en hel chokladkaka, då räcker det inte med en tablett. Och håller med höskrindan....att det var bättre förr att fisa som en ångmaskin, ständigt ha ont i magen men åt choklad och ostrokar hur mycket som helst :) | |
Chiaretto - Ej medlem längre | 2011-04-12 17:24 | |
![]() | Att leva med någon som har någon som helst for av livsmedelsallergi är inte lätt. Det enda man kan göra är ju att anpassa kosten efter rådande omständigheter. Tar man med sig Lactrase då man går bort och äter räcker det, tabletterna i sig är så dyra att man sällan vill slösa dem på en chokladbit ( iaf inte i mitt hushåll). Mörk choklad tycker jag personligen är mycket godare än ljus, och lättare att hitta utan laktos. Men jag förstår ditt dilemma perero, att inte längre kunna äta det man tycker är så gott blir till en typ av sorg och längtan iaf om det upptäcks i vuxen ålder. Fast det är ju bara 10% av världens hela befolkning som tål Laktos fullt ut, om det nu kan vara någon tröst i eländet. Jag hoppas du har förstående anhöriga som kan hjälpa dig att äta god mat utan att du ska behöva må pest efteråt! | |
osse0821 | 2011-04-12 18:33 | |
![]() | Lactrase är bra, men om man äter för många eller för ofta så blir man immun mot dom. Och jag har lärt mig att man kan få oerhöt ont i magen av laktos. Har fått åka in till akuten flera ggr pga av laktosen (fick reda på det sista gången jag va inne att det berodde på det). | |
bulll | 2011-04-12 20:18 | |
![]() | Det finns mjölkchoklad baserad på t ex rismjölk. Den är inte riktigt lika god som vanlig choklad, men duger gott i brist på annat. Kolla på goodstore.se där jag tror att det går att beställa ifrån! | |
Hillegnu | 2011-04-12 20:36 | |
![]() | Det finns laktosfri choklad hos Goodstore på Skånegatan i Stockholm. Intressant att höra folk säga att man inte "tror på" laktosintolerans. det är viktigt att inte blanda ihop allergi med intolerans. Enzymet lactas fattas i en tarm som inte bryter ner laktos | |
AMF | 2011-04-12 20:42 | |
![]() | perero - om du inte tål mjölksocker så räcker det inte med laktosfritt. Då måste du helt utesluta mjölkprodukter. På LIDL finns bl.a 60%choklad helt utan mjölk som är riktigt god. Vill du ändå ha en ljusare choklad så är säkert bulll:s tips bra. Har inte prövat ljus - visste inte att det finns. Du har alltså blivit diagnostiserad nu på gamla dar. Samma här. Hade magvärk i nära 20 år men sökte inte för det. Nu har jag uteslutit mjölk och min magvärk är borta. Finns ju ersättningar i form av havre o risprodukter o även soja om man vågar. Det jag saknar är ost. Någon som vet om det finns ost som ej innehåller soja? Och du antethefoxx; har du drabbats så tvivlar du inte men var glad att du lipper eländet. | |
Laserswärd | 2011-04-13 05:14 | |
![]() | AMF: Det finns ost som inte innehåller soja. Här är en som man kan beställa redwoodfoods.co.uk/i...;I temid=54 Själv så skulle jag aldrig klara mig utan ost, är glad att jag klarar av små mängder laktos så jag slipper vara vegan igen. Mina 2år utan ordentlig ost var en pina ^^ | |
promenad - Ej medlem längre | 2011-04-13 09:45 | |
![]() | sojamjölk! | |
AMF | 2011-04-13 10:43 | |
![]() | Tack Laserwärd! Ja, ost är det värsta att vara utan :-( | |
perero - Ej medlem längre | 2011-04-13 15:51 | |
![]() | Ost är inga problem iaf, den behöver inte ens vara lagrad. Det är chokladen, ja ostkrokarna också man saknar mest. | |
SkySpy_ | 2011-04-13 15:58 | |
![]() | Pröva att strunta i kolhydrater i 2 veckor.. Det finns svampar i tarmarna som livnär sig på socker, kolhydrater. Vissa har mer än andra. Håller du upp en längre tid försvinner svamparna och du kan stegvis pröva hur mkt kolhydrater socker din mage klarar av. | |
AMF | 2011-04-13 16:41 | |
![]() | perero - då är du väl inte mjölkproteinintolerant? Jag missuppfattade dej. Det är alltså "bara" laktosen. | |