Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-04-28 21:04
Antal inlägg: 4429

Rester.
I motvikt till conainer dykar tråden, så befinner jag mig på en anna sida. Varannan vecka är vi sju i familjen, varannan vecka 3. Ofta har vi gäster så vi har ett hushåll som pendlar mellan 2 ätande - ca 11. Jag har tappat koll på rätt portioner och får ofta rester. Därav denna tråd. Alla vi som lagar för mycket mat men som inte vill slänga den när den krävt som mest energi.

Min första fråga. Har någon ett shysst resttema på kryddstarka hamburgare täckta med ost?

Engelein2011-04-28 21:06
Antal inlägg: 333

Skiva och lägg i pitabröd med en god sallad?

ANDERStG2011-04-28 21:08
Antal inlägg: 7560

En motvikt till råttorna? Vad säger vår livsstilsguru, är det okej att äta rester?

Tvålis - Ej medlem längre2011-04-28 21:12

Yama äter nog inte rester alls...

Sigrids mor2011-04-28 21:25
Antal inlägg: 858

Jag skulle göra antingen bröd med sallad till burgarna alt, potatismos.

YamahaJet2011-04-28 21:32
Antal inlägg: 2239

Hej! Tänka sig att jag snubblade förbi när ni behövde mig.

Ja, det är helt okej att äta rester! Det är faktiskt i princip den enda möjligheten att äta kött till frukost om man har ett tajt schema.

Jag bor förvisso i ett singelhushåll så min situation är inte applicerbar på TS, men det är fortfarande en sanning att det går åt mycket tid och energi åt att laga mat. Jag äter mycket och ofta och det är därför påkallat att laga större portioner vid varje tillfälle, om man inte vill stå i köket precis hela dagen.

Därtill så förpackas de flesta köttprodukterna för två portioner eller mer. Jag orkar verkligen inte plocka med dessa, packa upp, packa ner, frysa in och så vidare utan jag föredrar att tillaga allt på en gång, och då oftast på kvällen. Det jag inte äter upp då, värmer jag sedan upp till frukost och äter. En energifylld start på dagen med kött ger styrka som annars endast återfinnes hos vilddjur.

Däremot är det INTE OKEJ att packa ner resterna i en matlåda och äta dem på jobbet! Det är fattigt, äckligt och oanständigt. Lunchrasten ska spenderas på en restaurang för avsett ändamål.

grönöga - Ej medlem längre2011-04-28 21:41
Antal inlägg: 5570

"Min första fråga. Har någon ett shysst resttema på kryddstarka hamburgare täckta med ost?"

Skär ner i mindre bitar, koka ris, bulgur eller liknande.
Blanda sedan köttbitarna med tex ris, krydda lite extra, blir nog smarrigt att fräsa lite lök eller annat man hittar i kylen och blanda i. Förväll sedan paprikor, fyll dom med blandningen, toppa med lite extra ost eller bara en tomatskiva och kör i ugnen en liten stund.

grönöga - Ej medlem längre2011-04-28 21:44
Antal inlägg: 5570

Tomatsås, salsasås, kall eller varm lika gott vilket som är ju ett måste till det jag föreslog.

crooked rain - Ej medlem längre2011-04-28 21:50
Antal inlägg: 6334

Haha, var inte så jäkla nyrik yama. Matlåda är coolt.

Tvålis - Ej medlem längre2011-04-28 21:55

Bra tips på rester... Tackar för det! Yama tar bollen stiligt men blir fullkomligt överkörd av vackra crooked.:)

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-04-28 23:05
Antal inlägg: 493

Gör som engelsmännen; rör ihop en liten degsmet och häll över alltihop och tjoffa in det i ugnen - typ shepherd´s pie.
Låter även som om det skulle gå att göra pyttipanna av det, med rödbetor och ett stekt ägg.
Nä, nu blir jag ju hungrig fast jag är mätt!

crooked rain - Ej medlem längre2011-04-28 23:25
Antal inlägg: 6334

(haha, puss tvålis!)

Two Fat Ladies tipsar om att man ska göra "Bubble and Squeak" på rester, men gör inte det. Det låter inte gott.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?