Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 928 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mimikryp | 2011-05-06 11:13 | |
![]() | Kaktusmarmelad? Någon som vet VAR (i Sverige) man kan få tag på kaktusmarmelad? Helst i Stockholmstrakten, Uppsala eller Ängelholm... Jag har försökt med delikatessbutikerna i Söderhallarna, Östermalmshallen, Hötorgshallen, NK, Asian market och ett par tebutiker som även har marmelader... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2011-05-06 11:36 | |
![]() | har du frågat på ställena du varit på om dom kanske har tips? Antagligen har du det... | |
| Mimikryp | 2011-05-06 11:46 | |
![]() | Japp, jag har frågat och de har antingen ingen aning eller så hänvisar de till något av de andra ställena jag nämnt. :-( | |
| mollee - Ej medlem längre | 2011-05-06 11:47 | |
![]() | kan du inte beställa på nätet? borde finnas någon stans tycker man | |
| Mimikryp | 2011-05-06 11:49 | |
![]() | Jag har inte hittat någon nätbutik där det finns... Att googla på kaktusmarmelad ger över huvudtaget inte många träffar. :-/ Jag hittade ett cateringföretag som har kaktusmarmelad i sitt utbud, men de gör den själva och bara till cateringorder och alltså inte som de säljer... :-( | |
| mollee - Ej medlem längre | 2011-05-06 12:01 | |
![]() | hm. jag fick en skitgod marmelad från Göteborg av min kille. Jag kan fråga honom om den butiken har kaktusmarmelad. Man vet aldrig :)Men han pluggar nu på dagen, så vid fem tiden kan jag meddela dig om något fynd har dykt upp! | |
| Mimikryp | 2011-05-06 12:01 | |
![]() | Jag har nu även kollat på "utrikessidor" och hittat kaktusmarmelad för 13 dollar - och så tillkommer frakt och porto för 40 dollar... Jösses! Det måste ju gå att få tag på på närmare håll!?! | |
| Mimikryp | 2011-05-06 12:02 | |
![]() | Ja, tack, mollee, det vore jättesnällt om du vill kolla upp det! :-) Det är ingen panik med svaret. | |
| odin - Administratör | 2011-05-06 12:12 | |
![]() | Har du provat kaktusmarmelad innan? Är det gott? | |
| asvanteson | 2011-05-06 12:38 | |
![]() | Hej. Googlade på kaktusfikon och marmelad och hittade denna sidan: www.butikcitronodlin...ic o-dindia Tyvärr verkar den också vara utrikes och burken kostar 62 kronor (+ 90 i frakt) :S | |
| Mimikryp | 2011-05-06 12:53 | |
![]() | odin; Nej, det har jag inte. Det var mamma som nämnde att hon ätit det när hon var i Tunisien och att det var sååå gott! Hon har sedan letat utan att hitta. Jag brukar vara bra på att snoka reda på konstiga saker, men här gick alltså även jag bet. Hon är svår att hitta på presenter och julklappar till, så jag tänkte att det kunde bli något sådant. :-) asvanteson; Tack! Synd att det är sylt och inte marmelad... Det var ju ändå (relativt) överkomligt pris, så jag ska ha det i åtanke. Men man vet ju inte hur stor skillnad det är på kaktusmarmelad och kaktussylt. :-/ | |
| asvanteson | 2011-05-08 11:05 | |
![]() | Hej. Jag tror inte det är så stor skillnad, kanske bara en översättningsfråga. Jag har en liten burk (70 gr) hemma som jag fick av en kompis som var på Lanzarote i vintras. På den står följande hemsida: bernardos-mermeladas.com och om man går in där och klickar på distributors kommer man till en tysk hemsida med inte alltför hemska priser. Men - MEN - det är pytteburkar och den som är ren kaktus verkar vara slutsåld. Kanske det bästa är att be någon som ska till Medelhavet i sommar att titta och köpa med hem till dig. Annars kan du få köpa min burk (ihop med en lika liten av björnbär och en av banan) under SM i höst för en symbolisk summa av 20 kr eller så ;) | |
| Sigrids mor | 2011-05-08 11:49 | |
![]() | lata-mammans-receptb...-e 120.html Hittade detta och måste ju bara länka. :-D ps. Hoppas du lyckas i din jakt. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2011-05-08 12:08 | |
![]() | Kaktusfrukten brukar finnas i välsorterade affärer. Varför inte göra marmeladen själv? | |
| Mimikryp | 2011-05-08 17:48 | |
![]() | Sigrids mor; Tack, men jag har redan hittat den sidan och den säger ju ingenting om var i Sverige man kan köpa den. (Bloggerskan hade ju köpt den på semestern.) jaws68; Jag har aldrig sett kaktusfrukt i en butik, men jag ska absolut kolla läget... För om de går att få tag på borde det självklart inte vara så svårt att göra marmeladen själv... Tack för tipset! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-08 17:52 | |
![]() | Kaktusfrukter ser ut enligt bifogat; www.issas.se/?p=468 och sådana finns ju på ICA. | |
| asvanteson | 2011-05-08 21:52 | |
![]() | De kaktusfikon som växer i Spanien (och rimligtvis också Tunisien) ser inte ut som de Tvålis har länkat till, utan så här: es.wikipedia.org/wik...o: Tuna.png De har jag iofs också sett på Ica, men frågan är om det inte blir dyrare att köpa exotiska frukter i en sådan mängd som krävs för att göra egen marmelad än att skicka efter färdig från internet. Lycka till. | |
| mrperfect | 2011-05-08 22:04 | |
![]() | Det här var spännade / gourmetwannabeen | |
| LovisaLovisa | 2011-05-08 22:16 | |
![]() | Lärde mig idag att Marmelad översätts till typ 'Havssjuka'. Ordet uppfanns av franska sjömän som konserverade citrus frukter på detta vis för att hålla skörbjuggen borta så länge som möjligt... | |
| mrperfect | 2011-05-08 22:34 | |
![]() | Malade betyder ju sjuk på franska och Mar betyder hav, tänk så mycket man vet utan att kunna koppla ihop kunskaperna till något vettigt / mr-not-Sherlock-Holmes | |